Anketna komisija: Građevinska inspekcija znala da se na stanici izvode radovi i morala je da izađe na teren, a da je izašla…

Republička građevinska inspekcija imala je informaciju da se na lokaciji železničke stanice u Novom Sadu izvode radovi, jer je postojala prijava radova na zemljištu iz 2022. i ne stoje teze da nije bila obaveštena, ocenili su danas članovi Anketne komisije za ispitivanje odgovornosti za urušavanje nadstrešnice.
Oni su konferenciju za medije posvetili ulozi Republičke građevinske inspekcije u projektu rekonstrukcije pruge od Novog Sada do Mađarske. Podsetimo, predstavnici inspekcije svedočili su da su u nadzor na stanici izašli tek po padu nadstrešnice jer dotad nisu dobili potvrdu od prijavi radova.
Postoje dva sistema za razmenu informacija
Član komisije, profesor Građevinskog fakulteta u Beogradu Vladan Kuzmanović, pojašnjavajući stav da je građevinska inspekcija morala da zna da se na stanici u Novom Sadu izvode radovi, naveo je da postoji sistem CEOP u kojem je tom organu dostupna celokupna dokumentacija, a da postoji i interni sistem u ministarstvu (CIS) kroz koji se prosleđuju informacije unutar ove institucije.
„Nemoguće je da inspekcija nije znala da su izdati lokacijski uslovi, građevinska dozvola i prijava radova za stanicu“, ocenio je Kuzmanović.
Dodao je i da je stanica objekat kroz koji prolaze hiljade građana svakog dana i da je to ključni razlog da sprovedu kontrolu.
On je podsetio na neke od nadležnosti Republičke građevinske inspekcije, među kojima su, između ostalih, obaveza da provere da li izvođači, podizvođači i nadzor ispunjavaju uslove za rad na gradilištu, da li je objekat bezbedan, da li je bezbedan po susedne objekte i životnu sredinu, kao i da li se poštuju pravila struke u izvođenju radova i da li je gradilište propisno obeleženo.
Kuzmanović je ocenio da postoji i odgovornost ministra u čijoj nadležnosti je inspekcija. On smatra da inspekcija ima loš tretman u toj instituciji. To je ilustrovao primerom da se iz informacija sa sajta Ministarstva građevinarstva, vidi da ima tretman „devete rupe na svirali ili 13. praseta“. Kao i da je desetkovana i nefunkcionalna služba, sa popunjenošću kapaciteta od 40 do 70% u odnosu na sistematizaciju.
Nepodnošljiva lakoća nepostupanja
Član AK i građevinski inženjer Danijel Dašić ocenio je učešće Republičke građevinske inspekcije na ovom projektu rečima „nepodnošljiva lakoća nepostupanja“.
„Teško je objasniti da za projekat vredan više od milijardu dolara, koji vodi Ministarstvo građevinarstva, ne znaju da se izvode radovi“, ocenio je Dašić.
On je ukazao na nekoliko ključnih trenutaka u projektu za koje komisija smatra da je Republička građevinska inspekcija imala obavezu da izađe na teren.
Prvi je zvanični početak radova 4. septembra 2021. Potom početak radova na staničnoj zgradi 10. novembra 2021. „Građevinska inspekcija je morala da izađe na teren i da proveri te radove. To im je dužnost po zakonu“, rekao je Dašić. On je ukazao da je inspekcija morala da izađe u nadzor i prilikom obilaska stanice u martu 2022. kada su tu bili predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Mađarske Viktor Orban. I na kraju, i kada je stanica svečano otvorena 5. jula 2024.
Prijava radova zaglavljena u proceduri
Govoreći o dostavljanju rešenja o prijavi radova na staničnoj zgradi koje je Ministarstvo izdalo 16. oktobra 2024. a dostavilo inspekciji tek 1. novembra, nakon pada nadstrešnice, Dašić je izneo pretpostavku da neko od nadležnih nije na vreme primetio da fajl koji je trebalo da bude poslat inspekciji nije kompletiran pa je to učinio tek po padu nadstrešnice. On smatra da inspekcija mora „u milisekundi da bude obaveštena“ o takvom rešenju.
„Vrlo je lako da se prijava od nadležnog organa do inspekcije zaglavi jer je potrebno čekirati veliki broj kućica da bi to otišlo. Siguran sam da su je uneli u sistem, ali nisu izgleda stigli da isčekiraju sve. I onda se neko setio četiri sata posle pada nadstrešnice da ipak to uradi da bi ispunio zakonsku obavezu i da bi bilo sve na vreme. Voleo bih da znam koja je to osoba koja je po padu nadstrešnice kliknula i poslala“, rekao je Dašić.
„I dalje mi nije jasno kako inspekcija nije radila svoj posao“, dodao je Dašić.
On smatra i da je još veća odgovornost bivšeg ministra građevinarstva Tomislava Momirovića jer na njegovo odobrenje dolazi plan nadzora inspekcije. „Ako inspekcija nije znala za radove, znao je ministar“, ocenio je Dašić.
Dašić je ukazao i da će Anketna komisija objaviti predloge za unapređenje rada Republičke građevinske inspekcije.

Inspekcija da objasni
Članica Anketne komisije i pravnica Sofija Mandić istakla je da je Republička građevinska inspekcija prvi i jedini put izašla na teren tek kada je pala nadstrešnica. A sigurno je bilo još situacija gde je trebalo da izađe u nadzor.
„Ne želimo da prozivamo inspekciju za nerad tek tako, ali da su izašli na teren videli bi brojne nezakonitosti, koje bi dovele do zatvaranja gradilišta, a onda sa visokom sigurnošću možemo da tvrdimo da ne bi došlo do posledica koje nažalost imamo danas, a to je da imamo 16 preminulih osobu i jednu teško povređenu. Ne bi bilo studetskih protesta ni velike društvene krize. To je bilo gradilište koje je imalo građevinsku dozvolu i morali su da izađu na teren. Voleli bismo da čujemo od njih zašto to nisu uradili. Da li im je rečeno da ne izađu ili su smatrali da je nepoželjno da tako postupe takođe je potrebno da kažu. To duguju porodicama nastradalih, ali i svim građanima“, smatra Mandić.
Ona je rekla i da je došlo do svesnog neprijavljivanja radova od Infrastrukture železnice Srbije. To je ilustrovala podatkom iz dokumentacije da je IŽS prijavila početak izvođenja radova Inspektoratu za rad, ali ne i građevinskoj inspekciji.
Neprihvatljiv odgovor
Mandić je pročitala i delove dopisa koji je inspekcija uputila Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu, a za koji smatra da njime potvrđuju da nisu vršili nadzor jer nisu dobili potvrdu od prijavi radova, a nije bilo predstavki građana o radovima, kao i da je jednoj od inspektorki usmenim putem poveren nadzor nad ovim projektom.
„Neshvatljivo je da je tužilaštvo prihvatilo takav odgovor i da se ne vodi nikakav postupak protiv inspektora“, ocenila je Mandić.
Pozitivno je ocenila zakone koji regulišu nadležnosti za postupanje ovog organa i dodala da inspekcija može i bez naloga nadređenog da izađe na teren ukoliko postoji sumnja da je gradilište nelegalno ili predstavlja opasnost za građane. „Ne možemo da prihvatimo njihov odgovor jer je sve suprotno onome što tvrde“, rekla je Mandić i dodala da se u ovom slučaju stiču obeležja krivičnog dela nesavesnog rada u službi i da postoji i individualna odgovornost inspektora, ali i inspekcije kao organa.