Kako s kolegama koje se ponašaju autoritativno

Bez obzira na to u kojoj ste industriji, verovatno ste nekada imali nekog od kolega koji se ponašaju kao šefovi. Čak više i upadljivije od vašeg pravog šefa.
Kao da misle da njihov opis posla uključuje davanje saveta za koje nisu ni pitani. Donošenje odluka za druge i jednostavno mikromenadžovanje svakog projekta.
Verujte mi, imao sam iskustvo sa teškim kolegama, i to je zaista test strpljenja.
Koliko god to bilo iritantno i frustrirajuće, ako znate kako da se nosite sa njima na pravi način, vaš radni život može biti mnogo lakši.
Možda nemate kontrolu nad njihovim ponašanjem, ali možete da izaberete kako da odgovorite. Evo nekoliko praktičnih strategija koje vam mogu pomoći da upravljate ovim izazovnim situacijama bez nepotrebnog stresa ili drame.
Izbegavajte ih, ako je moguće
Jedan od najjednostavnijih, ali često zanemarenih načina da se nosite sa kolegama koji se ponašaju autoritativno jeste da ih izbegavate kad god je to moguće.
Ako nije potrebno da komunicirate s njima, onda to i ne radite. Nemojte se prijavljivati za projekte na kojima oni rade. Ako pokušavaju da dominiraju tokom sastanaka, možete se ljubazno isključiti ako dnevni red više ne zahteva vaše prisustvo.
Izbegavajte ulazak u razgovore sa njima, jer pre nego što to shvatite, već vam nameću kako treba da obavljate zadatke i čine stvari komplikovanijim nego što zaista jesu.
Ako morate da odgovorite na njihove poruke, budite kratki i to činite isključivo kroz zvanične kanale komunikacije na poslu kako biste izbegli neformalne razgovore i postavili granice.
Čak i odabir mesta koje je dalje od njih može napraviti razliku. Radi se o razvijanju navike da ih držite van svog prostora kako biste ostali fokusirani na svoj rad.
Pokušajte da ostanete što dalje od njih i zaštitite svoje mentalno zdravlje.
Pustite ih da rade šta žele
Kada imate kolegu koji se ponaša autoritativno, lako se može desiti da imate različite emocije – bes, gađenje, stres, iscrpljenost… Čak ćete osetiti potrebu da uzvratite i kažete mu to direktno u lice. Ali, da li je to vredno vašeg vremena i energije? Ponekad je najbolje rešenje jednostavno pustiti ih da rade ono što žele.
Ako žele da se ponašaju kao da su šefovi, jednostavno ih pustite da urade šta moraju. Fokusirajte se na svoj zadatak i nemojte ulaziti u svađu ili biti previše odbrambeni. To će samo stvoriti nepotreban pritisak i haos.
Ako žele da preuzmu vođstvo na vašoj timskoj prezentaciji, dajte im taj trenutak, ali onda kada ste vi dali doprinos.
Ako insistiraju na određenom formatu ili izgledu, pustite da to prođe, sve dok to ne utiče na vaš rad.
Uštedite sebi svu tu muku dajući im ono što žele, posebno kada su u pitanju sitni detalji. Na kraju krajeva, nije važno ko pobeđuje, važno je da obavite svoj posao kako treba.
Razumite šta žele
Znam da postoje situacije u kojima više ne možete da izbegavate kolege koji se ponašaju autoritativno. Tada je korisno da shvatite šta oni zapravo žele. Da li se ponašaju autoritativno zato što nisu upoznati sa nekim alatom ili platformom?
Možda su preopterećeni sopstvenim poslom i ponašaju se dominantno kao mehanizam odbrane. Zato napravite korak unazad i identifikujte oblasti u kojima možete da im pomognete. Saradnja može biti neophodna.
Na primer, možete reći: „Šta misliš da ja obavim istraživanje, a ti da uradiš pregled?“ ili „Mogu da radim na analizi podataka, a ti da finalizuješ izveštaj“. Ovakav pristup može smanjiti napetost i povećati produktivnost. Bilo da im pomažete ili se povučete sa strane, razumevanje šta žele može vam pomoći da izbegnete nepotrebne konflikte na poslu.
Uzdignite se na viši nivo samo ako je neophodno
Prvo, razgovarajte direktno i smireno sa kolegom o tome kako njihov stav utiče na vas. Na primer, možete reći: „Ponekad imam osećaj da se moji stavovi ne slušaju“.
Ili: Voleo/la bih da imam više prostora da radim na svojim zadacima“ ili „Imam osećaj da mi se često govori šta da radim i to izgleda kao nepoštovanje“. Ponekad ljudi ne shvate da je njihovo ponašanje problematično dok im neko to ne kaže.
Ako to ne funkcioniše, pokušajte da razgovarate sa drugim članovima tima o tome.
Ali, budite pažljivi kome se obraćate. Vaš cilj mora biti da rešite problem, a ne da podgrevate situaciju. Potrudite se da to rešite unutar tima, a ne da odmah idete kod HR-a. Razmislite o HR-u kao poslednjem rešenju, samo ako je situacija ozbiljna i autoritativno ponašanje ometa čitav tim. Kao neko ko je radio u HR-u, video sam kako se manji konflikti na radnom mestu mogu rešiti na nivou tima.
Preuranjeno eskaliranje može samo povećati problem. Ako ste probali različite pristupe i nema napretka, tada pristupite ovom modelu.
Rad sam po sebi može biti izazovan, pa nam ne trebaju dodatni razlozi da se osećamo iscrpljeno. Zato treba da naučimo kako da se nosimo sa kolegama koji se ponašaju autoritativno na strateški način, bilo da ih izbegavamo ako je moguće, da razumemo i damo im ono što žele, ili da reagujemo ako je potrebno.
Radi se o postavljanju granica, dok ostajemo profesionalni. Birajte svoje bitke mudro i budite promena koju želite da vidite na poslu. Uspeli ste.
Šo Devan, saradnik Forbes