Da li će BYD predvoditi ekspanziju električnih vozila u Evropi?

Biznis Forbes 12. okt 2025. 08:00
featured image

12. okt 2025. 08:00

Mali gradski automobil BYD Dolphin Surf mogao bi postati prvi električni automobil koji će se u velikim količinama prodavati u Evropi zahvaljujući svojoj ceni i kvalitetima. A ne zbog podsticaja koje finansiraju poreski obveznici ili državnih propisa.

Pojava jeftinih, ali veoma sposobnih malih gradskih automobila mogla bi zapravo da spasi neuspešni pokušaj Evropske unije da primora svoje građane na korišćenje električnih automobila koje ne žele i ne mogu da priušte.

Do sada, većina električnih vozila nije uspela da zainteresuje privatne kupce niti da pokrene masovno tržište zbog visokih cena, loše razvijene mreže za punjenje i slabih performansi na dugim putevima.

Ciljevi prodaje EV vozila koje je postavila EU deluju teško dostižno bez pojave masovnog tržišta.

Cilj EU da se od 2035. prodaju samo električna vozila

Niko nije morao da bude podstaknut da kupi moderan mobilni telefon. Ali prodaja električnih automobila u Evropi je bila nametnuta kupcima kako bi se ispunio zahtev EU da se postepeno ukinu motori sa unutrašnjim sagorevanjem, sve dok se od 2035. ne budu mogli prodavati isključivo novi električni automobili.

Ovo se zasniva na emisiji ugljen-dioksida, pa će jedina realna kupovina u 2035. sa nultom emisijom ugljen dioksida gotovo sigurno biti električno vozilo.

Proizvođači moraju postepeno povećavati udeo električnih vozila u svojoj prodaji. Cilj EU za 2025. je oko 28 odsto, a mora da dostigne oko 80 odsto do 2030. i 100 odsto do 2035.

Prodaja u 2025. mora da poraste za oko 50 odsto u odnosu na prošlu godinu kako bi se ostvario cilj.

Ovi ciljevi su naterali proizvođače automobila na razne nelogične poteze kako bi pogurali nevoljne kupce da pređu na električna vozila. Na primer, povećavanje cena veoma popularnih i profitabilnih automobila sa motorima na unutrašnje sagorevanje kako bi se podstakla prodaja električnih vozila koja donose gubitke – samo da bi se ispunila kvota.

Propisi EU favorizuju teža električna vozila

Električna vozila
Još električnih vozila, protest Grinpisa u Nemačkoj; Foto: REUTERS/Lisi Niesner

Propisi Evropske unije, koji omogućavaju teža i skuplja električna vozila, dodatno su iskrivili tržište na štetu pristupačnih, lakših limuzina i SUV-ova.

U Kini, međutim, to nije slučaj. Tamo su proizvođači razvili čitav niz jeftinih i jednostavnih malih električnih vozila za gradsku vožnju, koja se mogu kupiti za svega 7.000 dolara, pre oporezivanja.

Oni sada pronalaze put ka Evropi, uz unapređene bezbednosne standarde i usklađenost sa regulativama. Predvođeni su modelima kao što su Dačija Spring, Leapmotor TO3 i sada BYD Dolphin Surf. Cene počinju od oko 18.000 evra (21.000 dolara) i u proseku se kreću oko 21.000 evra (24.500 dolara).

Dačija je u vlasništvu Renoa, a model Spring se proizvodi u Kini. Stelantis poseduje 21 odsto udela u kineskoj kompaniji Leapmotor, a model TO3 se proizvodi po licenci u Poljskoj.

Gde se proizvodi kineski BYD?

Kineski BYD je najveći proizvođač električnih vozila na svetu. Očekuje se da će u budućnosti proizvoditi model Surf u novim fabrikama u Mađarskoj ili Turskoj.

Veruje se da se ovo vozilo trenutno isporučuje iz fabrike u Tajlandu, čime se izbegavaju carine Evropske unije.

Felipe Munjoz, globalni automobilski analitičar iz kompanije JATO Dynamics, kaže da su Evropljani uskraćeni za male automobile i da će im se dopasti vozila poput Surfa.

„Vozači u Evropi i dalje vole male automobile, a Surf ima mnogo karakteristika koje im se dopadaju. Istina je da nije tako jeftin kao što se očekivalo, ali je konkurentniji od drugih električnih gradskih automobila koje nude tradicionalni proizvođači“, rekao je Munjoz.

„Ipak, 21.000 evra za gradski automobil je previše. I upravo zato i dalje mislim da još nismo došli do cilja. Fijat će, na primer, uskoro predstaviti benzinsku verziju modela Grande Panda, sa cenom koja počinje od 15.000 evra (17.500 dolara). Kada vam je budžet ograničen, 6.000 evra može napraviti ogromnu razliku“, rekao je on.

Prema rečima Mihaela Puca, glavnog partnera u konsultantskoj firmi Automodicted, u Evropi postoji potencijalno tržište za male gradske električne automobile od oko 30.000 jedinica godišnje, vredno oko 750 miliona evra.

„Uprkos skromnoj veličini trenutnog tržišta, kineski proizvođači deluju sa dugoročnom strateškom namerom. Ako Evropa ostane pri svojoj agendi dekarbonizacije, potražnja za malim električnim vozilima mogla bi da poraste na oko dva miliona jedinica godišnje, u vrednosti od oko 50 milijardi evra do 2035. Za kineske proizvođače, uspostavljanje prisustva brenda sada je preduslov za osvajanje tog budućeg rasta“, rekao je Puc.

(Evropski proizvođači automobila trenutno pokušavaju da ublaže ciljeve EU agende za ugljen-dioksid za 2035. godinu, ali još nije jasno koliko bi te promene mogle biti drastične.)

Pitanje egzistencije

„Ova ekspanzija nije oportunistička, već egzistencijalna. Intenzivna konkurencija u Kini pokrenula je destruktivni cenovni rat, koji narušava profitabilnost celog sektora. Većina kineskih proizvođača trenutno ne posluje profitabilno na svom domaćem tržištu. Ovo objašnjava veliku razliku u cenama između Kine i Evrope“, rekao je Puc.

Kineski proizvođači moraju da prodaju više proizvoda na inostranim tržištima. S obzirom na to da su Sjedinjene Države zatvorene zbog velikih carina, Evropa predstavlja veliku priliku za profit, prema rečima Puca.

Masovno tržište električnih automobila u Evropi još je dalek cilj.

Folksvagen je svoj najjeftiniji električni automobil predstavio na sajmu IAA Mobility 2025 u Minhenu. Model ID.2, koji je preimenovan u ID Polo, prodavaće se po ceni ispod 25.000 evra, a u prodaju će krenuti tek sledeće godine. Još jeftiniji model ID.1 očekuje se tek 2027. godine, sa početnom cenom oko 20.000 evra.

Ipak, neki evropski mali električni automobili već su na tržištu, poput Sitroena e-C3 i Fiata Grande E. Po Pucu, oni imaju dve velike prednosti.

„Oni imaju dve strukturne prednosti: prepoznatljivost brenda i poverenje potrošača, što često nadmašuje manje razlike u cenama“, rekao je on

Žamel Taganza, potpredsednik francuske konsultantske kuće za automobilski sektor Inovev, rekao je da se konkurencija iz Folksvagena i Renoa priprema, ali da tržište ima najmanje pet godina da ispuni ciljeve, ako oni ostanu nepromenjeni.

Da li će Evropljani ikada moći da se takmiče cenom? „Ne mislim da će evropski proizvođači automobila moći da se takmiče bez podrške kroz carine EU, a još manje bez preispitivanja svog ukupnog ekonomskog modela“, rekao je Taganza.

Električna vozila
REUTERS/Siphiwe Sibeko/File Photo

Kineski proizvođači neće još jedan cenovni rat

„Ali takođe, nije sigurno da će kineske kompanije želeti da pokrenu cenovni rat kao što je to slučaj u Kini. To bi mogla da uradi neka disruptivna kineska kompanija, ali trenutno su kompanije poput BYD‑a takođe zainteresovane za ostvarivanje solidnih profita u Evropi i prilagođavaju cenu na odgovarajući nivo, malo ispod konkurencije, ali ne sa ogromnim razlikama“, rekao je on.

Prema rečima Puca, sektor malih gradskih automobila ne može značajno doprineti ciljevima EU za smanjenje emisije gasova.

„Najvažnije je da mali električni gradski automobili sami ne mogu značajno pomeriti Evropu ka ciljevima za emisiju ugljen-dioksida do 2030. Većina potencijala za smanjenje emisije nalazi se u većim kategorijama vozila, posebno SUV-ovima, gde je trenutni intenzitet emisije znatno veći,“ rekao je on.

BYD Dolphin Surf Comfort:

Električni motor – 154 ks
Obrtni moment – 220 Nm
Menjač – automatski
Baterija – 43,2 kWh LFP blade
Navedeni domet – 460 km
Pogon – prednji točkovi
Ubrzanje – 0-100 kilometara na čas za 8,9 sekundi
Najveća brzina – 150 km na čas
Ugljen dioksid – nula tokom vožnje
Cena – oko 20.700 evra nakon oporezivanja

Nil Vinton, saradnik Forbes