Danska modna kuća planira širenje na Balkanu

Biznis Forbes Slovenija 13. okt 2025. 12:11
featured image

13. okt 2025. 12:11

Slovenačka podružnica danskog Bestsellera, koja nadgleda tržište jugoistočne Evrope, zabeležila je dvocifreni rast prihoda u prvoj godini, navodi kompanija.

Danski modni gigant Bestseller, koji poseduje brendove Jack&Jones, Vero Moda i Only, ojačao je svoje prihode u Sloveniji nešto više od godinu nakon otvaranja kancelarije za balkansku regiju u Ljubljani, planira otvaranje novih prodavnica.

Sledeće godine najavljuje dolazak novog brenda odeće koji je grupa preuzela prošle godine.

„Vidimo potencijal u balkanskim zemljama. Dugi niz godina upravljamo regijom iz Austrije, ali mislim da blizina i lokalna prisutnost igraju ulogu u razumevanju navika potrošača“, rekao je za Forbes Slovenija Aleksander Helmut Korošec, član izvršnog odbora Bestsellera i šef istočne regije u grupi.

To uključuje 45 zemalja, uključujući sedam zemalja u podregiji jugoistočne Evrope (pored Slovenije, Hrvatske, Srbije, Mađarske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Kosova).

Komercijalni direktor za regiju Jugoistočne Evrope (ili Slovenija+), Miran Agnič, izjavio je da je slovenačka podružnica zabeležila dvocifreni rast prihoda u odnosu na prethodnu godinu u dobroj godini poslovanja.

Posluju pozitivno i iznad svojih planova, dodao je, ali kompanija još ne objavljuje stvarne prihode i dobit.

Dodao je da su u poslednjoj godini gotovo udvostručili broj veleprodajnih partnera u regiji, što je njihov najjači prodajni kanal.

Poslovanje s partnerima koji vode trgovine robne marke Bestseller također raste- trenutno u regiji postoji 25 takvih trgovina, rekao je.

Prema Agniću, Bestseller ima 10 vlastitih trgovina u Sloveniji i Hrvatskoj, od kojih je osam u Sloveniji, “i planiramo otvoriti dodatne trgovine u narednim mesecima i godinama”, rekao je.

S druge strane, u Mađarskoj, na Kosovu i u Srbiji, trgovine robne marke Bestseller vode partneri.

“Vidimo potencijal za partnerske trgovine u tim zemljama, te za vlastite trgovine u Sloveniji i Hrvatskoj”, objasnio je Korošec.

“Tužno je što se ovako završilo”

Bestseller većinu svojih prihoda ostvaruje kao veletrgovac, odnosno prodajom svojih proizvoda veletrgovcima modne odeće.

Među njima, već više od 15 godina sarađuju sa Sportinom sa sedištem u Bledu, koja je prošle godine započela postupak prisilne nagodbe, u okviru kojeg je više od 600 poverilaca podnelo potraživanja u ukupnom iznosu od oko 67 miliona evra.

U martu ove godine, hrvatska podružnica Sportine proglasila je stečaj.

Međutim, prisilni stečajni upravnik u Sloveniji je u svom izveštaju za juli napomenuo da ne uočava pozitivan poslovni trend koji bi bio potreban za pokrivanje njenih obaveza.

U julu je kompanija još uvek imala šest otvorenih podružnica u Sloveniji i 50 zaposlenih.

„Imamo dobru saradnju sa Sportinom od 2008. godine, tada preko Austrije. Dobro poznajemo Sportinu i njenu istoriju. Malo je tužno što je ovako završilo“, kaže Korošec.

Dodao je da se trude ostati lojalni svojim veleprodajnim partnerima, ali da se mogu dogoditi i promene i zamene partnera.

Bestseller je registrovan u slovenačkom poslovnom registru u januaru prošle godine, a svoju kancelariju je otvorio u maju.

Kancelarija u ljubljanskom BTC-u ima izložbeni prostor za predstavljanje kolekcija i organizaciju događaja. U Sloveniji zapošljavaju oko 45 ljudi.

Najviše novca zarađuju od veleprodaje

Većina prihoda u Sloveniji i regiji Slovenija+ ostvaruje se prodajom veletrgovcima, a dugoročno očekuju da će raspodela prihoda biti slična onoj na nivou cele grupe, rekao je Agnić.

Globalna prodaja veletrgovcima takođe čini veliki deo prihoda.

U fiskalnoj godini 2024/25, koja je završila 31. jula, grupa je ostvarila prihod od 4,8 milijardi evra, od čega 54 odsto, ili 2,6 milijardi evra, dolazi od prodaje između preduzeća (B2B); gotovo dve trećine ovog iznosa dolazi od veletrgovaca, nešto manje od trećine od online trgovaca, a pet posto od franšiznih partnera koji vode prodavnice robne marke Bestseller.

Direktna prodaja potrošačima (B2C) generisala je 2,2 milijarde evra, ili 46 posto prihoda, u poslednjoj fiskalnoj godini, od čega 82 posto u vlastitim trgovinama, a 18 odsto putem sopstvene online prodaje.

Od otprilike 2.800 trgovina robne marke Bestseller širom sveta, grupa poseduje oko 2.200.

Stiže Topshop

Danska porodica Holch Povlsen, Heartland Holding, koja je vlasnik Bestsellera, kupila je u septembru prošle godine 75% udela u britanskim brendovima Topshop i Topman od lokalnog online modnog trgovca Asosom.

Za većinski udeo platili su 183 miliona evra (135 miliona funti), a vredi napomenuti da vlasnik i izvršni direktor Bestsellera Anders Holch Povlsen takođe ima vlasnički udeo u Asosu, kao i u online trgovinama About You i Zalando.

Krajem prošle godine pojavila se vest da Zalando preuzima About You, konsolidujući evropsko online tržište mode.

Na nedavnom događaju u Ljubljani, Bestseller je najavio dolazak brenda Topshop na lokalna tržišta u proleće sledeće godine, a prema Korošecu, već počinju s prodajom veletrgovcima.

Najbogatiji Danac, Holch Povlsen, jedini je vlasnik Bestsellera, porodičnog biznisa koji su njegovi roditelji osnovali prvom prodavnicom u malom danskom gradu Ringkobingu 1975. godine.

Preuzeo je upravljanje kompanijom 2001. godine u 28. godini, a njegovi roditelji su i dalje u upravnom odboru dok Bestseller slavi 50. godišnjicu.

Forbes procenjuje bogatstvo Holcha Povlsena na 13,4 milijarde dolara (11,6 milijardi evra), uglavnom od vlasništva nad Bestsellerom.

Takođe i od udela u online trgovinama, švedskom pružatelju potrošačkih kredita Klarna, te velikim imanjima u škotskom ruralnom području i drugim investicijama u nekretnine.

Jan Articek, Forbes Slovenija