Edukacija sa rokom trajanja: Kako lideri ostaju relevantni u svetu koji se menja

Egzaktno Egzakta 7. jul 2025. 17:02
featured image

7. jul 2025. 17:02

Piše: Rajka Šinik Vulić, direktorka RBS Belgrade

I dok je nekada fakultetska diploma bila krajnji cilj – potvrda da smo spremni za tržište rada, danas je ona samo početna stanica. Tehnološke promene kojima svedočimo, ali i geopolitička i ekonomska kretanja već odavno su kontinuiranu edukaciju iz kategorije “nice to have” pomerile u “must have”.

Upravo zato, poslednjih godina svedoci smo tihe, ali temeljne transformacije sveta edukacije. Znanje se više ne konzumira kroz linearnu akademsku progresiju – ono se gradi modularno, ciljano, dinamično, često vođeno konkretnim poslovnim izazovima. Razmena iskustava, brzina primene, fleksibilnost formata i jasna profesionalna svrha – to su danas dominantni kriterijumi kada govorimo o edukaciji menadžera i lidera.

U tom kontekstu, najtraženiji oblici poslovne edukacije danas nisu klasični univerzitetski programi, već upravo oni koji odgovaraju na realne potrebe tržišta: programi fokusirani na digitalnu transformaciju, strategije vođenja u uslovima nesigurnosti, ESG integracija, upravljanje promenama i liderstvo u doba veštačke inteligencije. U središtu potražnje nalaze se MBA, posebno Executive MBA programi, ali i kraći specijalizovani Executive Development moduli.

EMBA programe najčešće biraju iskusni lideri koji, nakon više od decenije profesionalnog angažmana, žele da izađu iz okvira svakodnevne operative i sagledaju poslovanje iz strateške perspektive. Takvi programi nude prostor za preispitivanje, učenje iz različitih sektora i donošenje odluka utemeljenih na znanju i razmeni sa kolegama sličnog profila.
Kao neko ko je EMBA program upisao sa oko 20 godina iskustva, doživela sam ga kao snažan podsticaj za novu profesionalnu zrelost – prostor da se složeni izazovi sagledaju šire, promišljenije i strateški dublje.

Executive Development programi, s druge strane, odgovor su na konkretnu potrebu u specifičnom trenutku – kada organizacija uvodi novu tehnologiju, menja kulturu liderstva ili priprema tim za tranziciju. Kratki, intenzivni i visoko specijalizovani, ovi formati su postali najefikasniji alat za brzo učenje i trenutni učinak.

Rajka Šinik Vulić
Foto: Egzakta Group

U prilog tezi o promeni ponašanja na tržištu govori i podatak da je, prema izveštaju Growth Market Reports, globalno tržište korporativne edukacije u 2024. godini dostiglo 395,2 milijarde dolara, dok je samo četiri godine ranije iznosilo 332 milijarde. Iako slični podaci ne postoje konkretno vezano za Srbiju ili region, posmatrano iz ugla nekoga ko se bavi edukacijom menadžera i lidera, verujem da nikako ne zaostajemo za trendovima. Naprotiv – sve češće kod polaznicika prepoznajem jasan fokus, zrelost u motivaciji i odgovornost prema ulozi koju imaju u organizacijama.

Sve više kompanija, ali i profesionalaca suštinski razumeju i vrednuju Executive MBA program kao duboko strukturiran proces profesionalne i lične transformacije. Ova vrsta edukacije omogućava liderima da se oslobode operativnog fokusa, sagledaju širu sliku i unaprede strateško donošenje odluka – posebno u fazama karijere kada iskustvo dobija novu težinu, a sposobnost prilagođavanja postaje ključna.

Zajednički imenitelj MBA i Executive Development programa jeste taj da ih biraju ljudi koji ne žele da stagniraju – već da razumeju, prepoznaju, vode i transformišu. Nisu tu zbog diploma, već zbog toga što znaju da se svet oko njih menja. A ono što ih razlikuje od prosečnih jeste spremnost da i sami menjaju način na koji uče, misle i deluju.

Zato danas više ne govorimo o “doživotnom učenju” kao lepoj političkoj frazi. Govorimo o realnosti u kojoj znanje ima rok trajanja kraći nego ikada – i u kojoj je profesionalna relevantnost direktno povezana sa našom sposobnošću da se adaptiramo.

Ne bih rekla da edukacija menja svet. Ona menja nas – a mi onda menjamo svet oko sebe.
A od lidera se danas više nego ikada očekuje ne samo da prate promene – već da ih oblikuju.