Evropskoj autoindustriji pada profit – najviše zbog slabije prodaje električnih vozila

Biznis Forbes 28. nov 2023. 12:32
featured image

28. nov 2023. 12:32

Prodaja automobila u Evropi još uvek deluje snažno, ali profiti ubrzano padaju, a ne pomaže ni činjenica da prodaja električnih automobila nije uspela da ispuni očekivanja

Pod posebnim pritiskom našli su se Folksvagen i Mercedes, ali BMW uspeva da odoli poremećaju.

Podaci Evropskog udruženja proizvođača automobila izgledaju zdravo, ali ispod prvih brojki gomilaju se minusi. U oktobru ove godine porasla je prodaja automobila u Evropskoj unji za 14,6 odsto, iako je najveće tržište, nemačko, zabeležilo rast od tek 4,9 posto u odnosu na prošlu godinu.

Spoljni pokazatelji uspeha skrivaju sve veće slabosti. Rešeni su problemi prekida u lancu snabdevanja i novi automobili na tržište dolaze velikom brzinom, što snižava cene, a ostaviće posledice i na profitne marže krajem ove i sledeće godine. Treba napomenuti i kako zapadnu Evropu, koja uključuje pet najvećih tržišta (Nemačku, Francusku, Britanju, Italju i Španiju), još uvek potresa inflacija i visoki troškovi finansiranja.

Godišnja stopa ukupne prodaje u zapadnoj Evropi u oktobru je iznosila 13,6 miliona, pokazuju podaci stranice GlobalData. To je za oko tri miliona manje u odnosu na pretpandemjsku 2019.

Mercedes i Folksvagen muče se s prodajom električnih vozila. Folksvagen je smanjio broj smena u proizvodnji električnih automobila ID.3 i Kupra Born, a pre toga su u oktobru privremeno zaustavili proizvodnju Audi A4 E-trona kao i modela ID.4 i ID.5. Iz kompanije upozoravaju da su profiti pod pritiskom.

Mercedes se pak žali na “brutalni” rat cena električnih vozila dok je potražnja u padu zbog slabljenja ekonomije. Kompanija je spustila svoje prognoze o profitu na donju granicu ranjih očekivanja od 12 do 14 odsto. U SAD, Mercedes navodno nudi popuste od čak 10.000 dolara kako bi prodali svoja električna vozila.

Kompanija HSBC Global riserč bila je zabrinuta zbog “kontinuiranog” pada marže u Mercedesu, što je bilo povezano s činjenicom da prodaja Mercedesovih električnih automobila nije ispunila zadate ciljeve, a to bi se moglo nastaviti i sledeće godine.

“Verujemo kako bi slaba potražnja (Mercedesovih) električnih vozila mogla potrajati, pogotovo tokom zastoja uoči predstavljanja niza novih modela krajem sledeće godine”, stoji u izveštaju HSBC GR.

BMW je uspeo da izbegne probleme, prijavivši više profitne margine u trećem kvartalu nakon snažne potražnje za njihovim električnim automobilima. Iz Poršea navode kako luksuzna tržišta nisu imuna na inflaciju i povećane kamatne stope.

Kompanija Bernstajn riserč (Bernstein Research) u izveštaju navodi kako prognoze za trenutni kvartal, ali i za 2024. godinu, izgledaju sve lošije.

“Ključni izvori podrške rastu potražnje – snažan skok potražnje, lista narudžbina i niske zalihe – počeli su opadati na svakom tržištu, a u porastu su prepreke poput sve zahtevnijih uslova finanairanja, sve manja vrednost auta nakon otplate i kompenzacije za lanac snabdevanja. Za većinu proizvođača koje istražujemo, to uglavnom znači niže prihode i marže za četvrti kvartal ove godine i sve veću nesigurnost za prvu polovinu 2024”, stoji u izveštaju kompanije.

Disciplina proizvođača pri određivanju cena takođe je oslabila, a to je najviše uticalo na prodaju električnih vozila.

“Proizvođači za masovno tržište održali su iznenađujući nivo discipline po pitanju podsticaja. Ipak, kako broj porudžbina u Evropi sve više pada, a čujemo sve negativnije komentare o zaradi u trećem kvartalu ove godine, očekujemo da ćemo uskoro videti i više popusta. Zasad se čini kako je potražnja za električnim vozilima na Zapadu pretrpela najveći udarac”, kažu iz kompanije.

Investiciona banka UBS slaže se sa scenarijem u kojem će trenutna prodaja biti preplavljena dubljim silama. Prodaja na pet najvećih tržišta u Evropi u oktobru je porasla za 14 odsto, ali porudžbine od početka godine su u minusu: U Francuskoj je zabeležen pad od 12, a u Nemačkoj od 21 odsto.

U nemačkoj autoindustriji strahuju od pogoršanja ekonomske slike, ali nadaju se da to neće dugo trajati.

“Kompanije u nemačkoj autoindustriji svoju trenutnu poslovnu situaciju ocenjuju kao značajno goru nego prethodnog meseca”, stoji u izveštaju instituta IFO za novembar. “Ipak, očekivanja za naredne mesece su se malo poboljšala, iako su još uvek vrlo niska”.

Nil Vinton, saradnik Forbes