Hoće li „panda elektrik“ ostaviti još nekog bez posla

Fijat Krajsler automobili Srbija odlučili su da se proizvodnja sedišta za nove električne automobile, koji će ove godine krenuti iz kragujevačke fabrike, preseli pod njihov krov. Tako je pala prva „žrtva“ novog modela. Firma Adient siting zatvara ispostavu u Srbiji.
Deo radnika će preći u FCA i pod njihovim imenom nastaviti proizvodnju sedišta za novi električni model. U istu firmu će, kako se čuje, preći radnici Fijat plastike. Nameće se pitanje da li će još nekog proizvodnja električne Fijat Pande ostaviti bez posla.
Bez potresa
U Automobilskom klasteru Srbije ne očekuju značajne promene. Makar ne tokom 2024. Istina je da javnost ni sada, baš kao ni kada je „fijat 500l“ bio u pitanju, ne zna mnogo detalja.
„Fijat sve drži u jako velikoj tajnosti“, kaže Igor Vijatov, predsednik Klastera za Forbes Srbija. „Imaće svoje dobavljače, svakako, ali mi još ne znamo koje su to firme. Oni su ih već izabrali, ali niko ne dolazi do te liste. I to je, u neku ruku, normalno“.
Najupućeniji na kragujevačku fabriku su kooperanti koji su za Fijatom i stigli u Grošnicu, zonu nedaleko od pogona. Većina komponentaša su uz pad proizvodnje „fijata 500l“ povećavali saradnju sa drugim proizvođačima.
„Nije se ovo desilo preko noći. Proizvodnja se smanjivala iz godine u godinu, ali firme iz ovog sektora imaju partnere u celom svetu“, pojašnjava Vijatov. „Neke kompanije su prvobitno došle zbog Fijata, ali su našle i druge partnere. Tu je dosta velikih svetskih firmi. Imaju kontakte po celom svetu i tako će raditi i dalje“.
Prema rečima Vijatova, u segmentu auto-komponentaša u Srbiji posluje oko 200 firmi.
„Prema našim podacima, obim tršišta u 2022. je bio oko pet milijardi evra. Očekuje se da će finansijski izveštaji u martu pokazati da je i prošle godine iznos sličan. Verujem da se ništa značajno neće desiti ni u 2024. Najveću promenu će novi model doneti za nas potrošače“, kaže Vijatov.
Sklapanje poslovnih ugovora sa dobavljačima je na nivou poslovne tajne za bilo kog proizvođača automobila, pa tako i za FCA Srbija, ali ni u Privrednoj komori Srbije ne očekuju značajne promene.
„Ono što, na osnovu dosadašnjeg poslovanja FCA Srbija možemo da pretpostavimo je da ne bi trebalo da dođe do većih turbulencija u domenu dobavljača koji posluju u Srbiji“, rekla nam je Ana Raičević, sekretar Udruženja za metalsku i elektro industriju PKS. „Na primer, motorska jedinica prethodnog FCA modela se nije proizvodila u Srbiji, već uvozila, dok je veći deo domaćih komponentaša bio okrenut proizvodnji karoserije i entrerijera. Ono što svakako očekujemo i čemu se nadamo, kada je reč o kompletnom automobilskom sektoru, jeste da će u narednom periodu biti realizovane nove investicije, koje će osim već postojećih Fijatovih dobavljača učestvovati u proizvodnji novog modela”.
U Srbiji je najmanje oko 400 firmi registrovano u delatnosti proizvodnje motornih vozila, prikolica i poluprikolica.

Pod jednim krovom
Fabrika Adient siting, snabdevač Fijata sedištima za automobile je 11 godina radila u Industrijskoj zoni Grošnica. Prestanak rada najavljuju do kraja februara.
Saša Đorđević iz Samostalnog sindikata FCA objašnjava da se objedinjuje proizvodnja:
„Cilj poslodavca je, pretpostavljam, da se, sve što može, proizvodi u okviru fabrike“, kaže Đorđević. „Tako se smanjuju troškovi. Očekuje se da i deo radnika Fijat plastike pređe u FCA. Deo je prešao ranije, posle štrajka. U fabrici će se raditi sedišta i branici. Niko ne zna detalje“.
Radnicima koji pređu u FCA biće povezan staž i dobiće određene stimulacije.
„Dobiće naknadu kao vid stimulacije za prelazak, verujemo da će odziv kolega biti dobar. Mi kao sindikat vodimo računa da se ispoštuje kolektivni ugovor za sve i da imaju iste uslove“, ističe.
Pripreme za novi model su u toku.
„Sada konačno možemo da kažemo da ćemo imati novi model i to u ovoj kalendarskoj godini“, ističe Đorđević.
„Počinje serijska proizvodnja. Očekujemo da sve bude po planu, u drugoj polovini ove godine“, navodi Đorđević.
Mnogo nepoznanica
Sekretar Veća Saveza samostalnih sindikata Srbije Zoran Mihajlović kaže za Forbes Srbija da je u ovom trenutku još nepoznanica ko bi od komponentaša Fijata trebalo da dođe sa strane i šta će biti sa domaćim koje je Fijat do sada angažovao.
„Imamo komponentaše koji „stoje“ još iz perioda dok se radio model „500 l“, a da li će za novi model biti prilagođavanja, odnosno da li oprema postoji u Italiji i da li se instalira u italijanskim kompanijama koje su komponentaši ostaje nepoznanica. Nepoznanica je da li će svi oni nastaviti da rade i na novom električnom modelu i u kom obimu“, kaže Mihajlović.
Ističe i da nije siguran ni da će novi model doneti nešto značajnije privredi Srbije.
„Mislim da će mahom ti modeli ići u izvoz i ne znam kolika će biti korist za Srbiju odnosno da li se na to može gledati kao na zamajac privrede. Takođe, malo ljudi se zapošljava na izradi novog modela. Biće angažovano 1.000 radnika manje nego za model 500l, tako da se ne može računati ni na neka značajnija zapošljavanja“, kaže Mihajlović.
Ističe i da Srbija nije tržište koje je pogodno za nove modele poput električnog automobila odnosno da nemamo infrastrukturu, niti dovoljno mesta za punjenje takvih automobila, a takođe ne možemo računati ni na neku ozbiljniju kupovinu takvih modela. „Taj model automobila biće nepovoljan sa cenovne strane ako država ne predloži plan za subvencionisanje kupovine takvih automobila“, navodi.
Mihajlović kaže da se nagoveštavalo da će doći do pomeranja rokova za proizvodnju ovog modela, a da je tek nepoznanica kada bi onda mogla da krene proizvodnja električnog modela citroen C3, koji se takođe spominjao.
Prvobitno je najavljeno da će novi potpuno električni automobil na bazi novog „citroena C3“ početi da se proizvodi krajem 2024. u fabrici u Kragujevcu.
„To je tek na dugom kanapu“, kaže Mihajlović.
Grupacija Stelantis, koja je nastala spajanjem italijansko-američkog konglomerata Fijat Krajsler automobili i francuske PSA grupe saopštila je ranije da će se u Kragujevcu praviti nova generacija električnih vozila. Električna „panda“ će se proizvoditi na tri kontinenta: u Kragujevcu, u fabrici Betim u Brazilu i u Maroku.