Hooloovoo nakon emotivne objave o otkazima našao rešenje za još četiri radnika, borba se nastavlja

Kriza koja uveliko „drma” IT sektor zadala je glavobolje mnogim kompanijama.
Veliku pažnju javnosti krajem prošle godine skrenula je krajnje transparentna objava IT firme Hooloovoo koja se našla u problemu, a koja je zbog aktuelne situacije bila prinuđena da pribegne krajnje teškoj meri – otpuštanjima.
„Zaigrala mečka i pred našim vratima“, otvoreno i iskreno su napisali u objavi na Linkdinu početkom decembra koja do sada ima više od 5.000 lajkova i drugih reakcija, kao i više od 220 komentara u kojima pratioci hvale njihovu transparentnost u vezi situacije u kojoj su se našli, ali i pristup i podršku koju daju ugroženim radnicima.
U objavi su tada objasnili i da je zbog nemile situacije u kojoj se našao klijent bilo jasno da će se krizni momenat odraziti i na Hooloovoo. Kako je klijent smanjio obim posla u neizvesnosti se našla 31 osoba u kompaniji.
Ipak su odlučili da se nekako izbore i pokušaju da nađu rešenje – njih 14 uspeli su da preusmere na druge projekte ili u druga odeljenja, a za 17 su ostavili prostor da do juna pokušaju da nađu način da ih ipak zadrže ili im pomognu da se snađu.
Kako su rekli, niko ne sme da ostane bez posla u kratkom roku.
Drugo što su preduzeli je da omoguće svakom da tokom otkaznog perioda, dok traži drugi posao, a oni traže način da ostane u kompaniji, „zadrži isti životni standard“, odnosno istu platu i ostale pogodnosti.
Rastrčali se na 100 strana
O tome kako se bore sa situacijom i izazovima i da li su uspeli da već pronađu rešenje za kolege suočene sa otkazom za Forbes Srbija govori direktor i osnivač kompanije ili kako na samom sajtu kratko piše „Gazda“ Predrag Spasojević.
“Od njih 17 do danas smo uspeli da zadržimo još četvoro. Sklopili smo ugovor i sa jednim novim klijentom. Lepota transparentne komunikacije je to što poruka stigne do mnogo dobrih ljudi i mnogo je kontakta ostvareno nakon naše objave”, kaže Predrag Spasojević za Forbes Srbija.

Priča i da su se, od momenta kada su prepoznali problem, rastrčali na 100 strana:
“Đorđe, naš novi direktor prodaje sa svojom ludačkom energijom gura na sve strane. Tako da, probaćemo sve što možemo da u narednih šest meseci obezbedimo posao i za preostale kolege”, priča Spasojević.
Kaže i da je protekli period bio veoma težak kako za njega koji je na čelu kompanije tako i zaposlene jer treba naći način kako motivisati ostatak ekipe jer, razumljivo, situacija u kojoj su se zatekli negativno utiče na sve.
“Jedini put po mom mišljenju je doslednost. Lično mi je važno da budem dosledan u svim situacijama, a onda da takva bude i kompanija koju vodim. Lako je promovisati neke vrednosti kad je sve lepo i krasno, teško je držati ih se u komplikovanim situacijama. Ako ostaneš svoj i kad je teško onda to ljudi prepoznaju cene i poštuju. Ali to svakako nije dovoljno”, kaže sagovornik Forbes Srbija.
Ističe i da bi zaposleni u kriznoj situaciji imali poverenja u menadžment nije dovoljno da samo cene vrednosti koje menadžment zastupa nego je tada ključan kvalitet odluka i koliko zaposleni prepoznaju da je firma donela ispravne odluke i da ide u dobrom pravcu:
“Sada je na nama zadatak da pokažemo da su odluke koje smo doneli dobre i da je pravac u kom smo usmerili naš brod ispravan”, dodaje.
Usponi i padovi – šta kad poklekneš
Spasojević celokupnu situaciju u kojoj se našao IT sektor vidi kao neminovnost kada se posluje u ekstremno dinamičnom okruženju.
“Kao neko ko je na svojim leđima osetio posledice pucanja prvog „dot kom“ balona davne 2001. vrlo sam svestan da Internet, koji je po meni još uvek u ranoj fazi i digitalno poslovanje donose velike turbulencije, velike uspone, ali i velike padove. U digitalnom biznisu sve je moguće osim stabilnosti”, priča sagovornik Forbes Srbija.
Ističe da su Hooloovoo gradili na ideji da budu stabilno radno mesto za zaposlene i da budu u stanju, koliko je to moguće, da amortizuju turbulencije iz okruženja.
Do sada smo to uspevali, ali eto, sada smo malo poklekli, iskren je Spasojević.
Kaže i da je nezahvalno davati prognoze za budućnost u ovakvom trenutku, pa čak i kratkoročne, jer digitalizacija svakako neće stati i neće usporiti, može se samo ubrzati.
Bitno je na pametan način pregurati ovaj krizni period, zaključuje.

Ulaganje u veštačku inteligenciju
Spasojević kaže da veruje da će naredne godine, ako ne i decenije, biti obeležene veštačkom inteligencijom (AI).
“Verujem da je AI tu da ostane i da će da biti deo naše svakodnevice. Hooloovoo značajno investira u AI, imamo dobar background u data ekspertizi, razvijamo trenutno dva AI proizvoda i za nas će ova godina svakako biti u znaku AI”, navodi.
U kompaniji Hooloovoo krizu su osetli uglavnom zbog promene planova klijenta, gašenja nekih velikih projekata i projekcije potreba u budućnosti. Ipak, Spasojević očekuje da baš zbog toga Hooloovoo postane mnogo otpornija kompanija na razne promene u okruženju.
“Cilj nam je da iskoristimo ovaj turbulentan period da naučimo i da u budućnosti budemo stabilni i pod mnogo većim turbulencijama, a turbulencije postaju „business as usual„. Vremena su već odavno vrlo promenjiva i nepredvidiva. Nama je ovo treća ozbiljna kriza kroz koju prolazimo. Otprilike na dve dobre godine dođe jedna problematična. Uprkos tome smo stigli do 160 zaposlenih, tako da sam ubeđen da ćemo i iz ove situacije izaći jači”, kaže Spasojević.
Sagovornik pojašnjava da je strategija koju firma primenjuje “Antifragile”. Pojašnjava da je reč o terminu koji je definisao Nasim Taleb u istoimenoj knjizi i označava osobinu sistema u kojem oni imaju korist od šokova.
Ultimativni cilj je da uspostave sistem koji će garantovati da će ojačati u slučaju bilo kakvog šoka.
“Turbulencije ove amplitude postaju uobičajena pojava i ako razvijemo sistem koji se može prilagoditi svakoj turbulenciji onda smo obrnuli igricu. To konkretno znači da moramo vrlo brzo reagovati na promene, biti spremni u svakom trenutku da odustanemo od pravca kojim se ide i preusmerimo brod u drugom pravcu. Puno eksperimentisanja i promena”, kaže.
Pravac Švedska
U ovoj godini, priča, imaju nekoliko inicijativa kao odgovor na trenutne okolnosti.
Budući da se do sada nisu aktivno bavili prodajom, u decembru su pokrenuli odeljenje prodaje.
„Fokusiramo se na Švedsku, ali i na region. Šveđanima ćemo pokušati da na naš pomalo nekovencionalan način približimo ono što radimo i da otvorimo neka značajna vrata”, kaže.
Nastojaće da u Švedskoj postanu prepoznatljiva firma do nivoa koliko su u Srbiji prepoznatljivi, a to znači da manje više svako ko je u IT zna za njih i ima neko mišljenje o tome što rade.
„To je vrlo ambiciozan zadatak. Bitno mi je da znamo šta želimo, da imamo ideju kako to da ostvarimo i da hrabro guramo napred“, ističe.
Navodi i da su u prethodnom periodu odlučili da traže klijente i u regionu.
“To je zapravo najveća novina nastala kao direktna posledica aktuelne situacije. Ideja je da uspešnim regionalnim kompanijama pomognemo sa našom ekspertizom u tech domenu. Pri tome ostajemo dosledni našem principu da sarađujemo sa relativno malim brojem klijenata kako bi se svakome mogli u potpunosti posvetiti. Nakon naše objave u decembru prišlo nam je nekoliko kompanija i to nas je dodatno uverilo da treba da se otvorimo ka regionu. Miks lokalnih i globalnih klijenata nam deluje kao dobra kombinacija za stabilnost poslovanja”, kaže Spasojević.
Kriza nije završena
Druga inicijativa koju su preduzeli je da sa najvećim klijentom pronađu nove modele i načine saradnje koji bi trebalo da je učine dugoročnijom i uspešnijom.
“Na ovome već neko vreme radimo. Jednostavno potrebe klijenata pre 10, pet i pre jednu godinu i danas i sutra nisu iste i moramo se prilagođavati i pronalaziti nove načine da rešimo nove probleme”, kaže Spasojević.
Navodi i da Hooloovooo ne spada u firme koje imaju mnogo klijenata i da pored najvećeg, Kindreda, imaju još jednog većeg klijenta koji je takođe iz Švedske i spada u globalne lidere u svojoj industriji.
Ta kompanija je pre godinu i po dana imala takođe krizni period, koji je sada iza njih i situacija se stabilizuje i ponovo zapošljavaju.
Ova godina će svakako biti posebno izazovna za Hooloovoo.
“Prodaja je nama potpuno nova i nepoznata aktivnost kojom moramo da ovladamo. Kriza je još u toku pa nije baš idealan trenutak za traženje novih klijenata”, ističe.

Na pitanje kako su zaposleni u firmi prihvatili ovu informaciju u kojoj su se našle kolege pred otkazom kaže da je bilo jako teško, da je decembar bio komplikovan mesec svima, ali da su nastojali da objasne zaposlenima i u normalnom okolnostima zašto i zbog čega kompanija donosi određene odluke tako da svako razume.
“Ova situacija je svakako zahtevala mnogo više komunikacije, obraćanja uživo, Q&A sesija, razgovara sa klijentima… Mislim da smo imali svake nedelje u decembru jedno do dva obraćanja uživo celoj kompaniji. Uložili smo zaista puno energije da svaki zaposleni razume situaciju. Ove okolnosti su nam pokazale da je najvažnije da se brzo reaguje, naprave novi planovi i krene dalje”, dodaje Spasojević.
Ističe da se time pokazuje i zaposlenima da firma zna kuda ide jer ono što zaposlene najviše interesuje je budućnost.
Kritičan događaj koliko god da je težak dođe i prođe, ali zaposlene zanima šta dalje i da vide da li firma ide u pozitivnom smeru ili ne, dodaje Spasojević.
I kad je kriza mora da se investira
Finansijski momenat je takođe bitan jer u ovakvim situacijama firma kroz investiranje mora da pokaže da veruje u svetlu budućnost.
“Kad je kriza, čini mi se, da moraš da investiraš. To je nekako jedini način da se izvučeš iz krize. Mi smo sa jedne strane investirali u paket od šest meseci koji je ponuđen ugroženim kolegama, a koji podrazumeva da šest meseci mogu ostati sa nama uz punu platu i sve benefite, a sa druge strane nas očekuju velike investicije u prodaju i AI u 2024. Mislim da nema boljeg pokazatelja od spremnosti za velike investicije da verujemo u svetlu budućnost kompanije“, ističe.
Sada je na nama da ono što smo stavili u plan za prvih šest meseci 2024. i ostvarimo i uspemo da zadržimo sve kolege, dodaje Spasojević.