Ilon Mask se sada protivi američkim carinama na kineska električna vozila, a ranije nije tako govorio

Izvršni direktor i vlasnik „Tesle“ Ilon Mask rekao je danas da je protiv američkih carina na kineska električna vozila (EV) i da ne podržava mere koje narušavaju tržište, odnosno da se protivi potezu američke vlade da uvede 100% carine na kineska električna vozila koje je Bajdenova administracija objavila prošle sedmice.
To je promena stava u odnosu na primedbe koje je davao ranije ove godine, kada je upozorio na pretnju da će se kineske kompanije koje proizvode električne automobile predstaviti globalnim proizvođačima automobila bez trgovinskih barijera.
Obraćajući se na Vivatech konferenciji u Parizu putem video linka, Mask je rekao: „Ni Tesla ni ja nismo tražili ove carine i zapravo sam bio iznenađen kada su objavljene“.
Američki predsednik Džozef Bajden uveo je ranije ovog meseca nove carine na niz kineskih proizvoda, uključujući i električna vozila, u nameri da se ojača američka proizvodnja.

Mask je naveo da odluke koje sputavaju slobodu razmene ili narušavanja tržišta nisu dobre.
Takođe je dodao da se Tesla „prilično dobro takmiči“ na kineskom tržištu i da generalno ne podržava nikakve tarife i poreske olakšice za električna vozila ili vozila na gas.
Najnovije Maskove primedbe su odstupanje od upozorenja koje je izdao o kineskim električnim vozilima ranije ove godine, a koja su, izgleda, pozivala na intervenciju vlade.
Šta je Mask rekao početkom ove godine
U januaru je Mask rekao da su kineski proizvođači električnih vozila „najkonkurentniji u svetskoj automobilskoj industriji“ i da veruje da će imati „značajan uspeh“ na globalnom nivou „u zavisnosti od toga kakve tarife ili trgovinske barijere budu uspostavljene“.
Generalni direktor Tesle je tada upozorio da će „ako ne budu uspostavljene trgovinske barijere, one prilično uticati na većinu drugih kompanija u svetu“.
Kina je Teslino najveće inostrano tržište i tamo se proizvođač automobila suočava sa jakom konkurencijom domaćih brendova kao što su BYD i Nio.
Mask je pohvalio ove kompanije poslednjih godina, rekavši da ih „veoma poštuje“ i da će „neke kompanije iz Kine najverovatnije biti druge iza Tesle“ u globalnoj trci EV.
Mask je na konferenciji upitan i da li su tarife zeleno svetlo za Teslu da napreduje sa niskobudžetnim modelom i da li postoji vremenski okvir za to, ali je izvršni direktor Tesle odbio da iznese detalje, napominjući da ne voli da odgovara na pitanja koja bi direktno uticala na cenu akcija kompanije.
Maskovi komentari dolaze usred spekulacija o budućnosti njegovih planova za jeftine automobile.
Prošlog meseca, Rojters je izvestio da Tesla zaustavlja rad na jeftinijem električnom vozilu kako bi se fokusirao na samovozeće robotaksije. Mask je demantovao izveštaj, tvitujući da „Rojters laže (ponovo)“, ali nije naveo detalje.
Vozilo Tesla po ceni od oko 25.000 dolara bio je dugo proklamovani cilj Maska i njegove kompanije, a milijarder je ranije rekao da očekuje da će model biti dostupan u drugoj polovini 2025.
Prošle nedelje, predsednik Bajden je pokrenuo nova povećanja carina na uvoz kineskih električnih vozila, poluprovodnika, baterija i čelika.
Glavni potez bilo je povećanje carina na kineska električna vozila sa 25% na 100%. Bela kuća je saopštila da su nameti neophodni za borbu protiv „nepoštene trgovinske prakse Kine“ i njene neobuzdane „krađe intelektualne svojine“ i navike da „preplavi globalna tržišta izvozom sa veštački niskim cenama“.
Siladita Rejn, novinar Forbes