Autoindustrija u panici zbog poteza EU: Deonice im naglo pale, najviše stradao nemački gigant

Biznis Forbes Hrvatska 8. okt 2025. 17:00 > 8. okt 2025. 17:01
featured image

8. okt 2025. 17:00 > 8. okt 2025. 17:01

Evropska komisija objavila je da planira da poveća carine na čelik i da znatno smanji uvozne kvote, s ciljem da ponudi “snažnu i trajnu zaštitu” evropskoj industriji čelika.

Proizvođači automobila smatraju da predlog ide predaleko i da im prete veći troškovi ulaznih sirovina i administracije. Deonice najvećih evropskih proizvođača automobila pale su u sredu.

To se desilo usled zabrinutosti da bi najnoviji napori EU da zaštiti domaće tržište čelika mogli da ugroze automobilski sektor u regiji, odnosno da će velike posledice snositi autoindustrija.

Naime, Evropska komisija objavila je u utorak da planira da poveća carine na čelik. Predlog uključuje ograničavanje godišnje količine čelika koja se može uvesti bez carine na 18,3 miliona tona.

To predstavlja smanjenje od 47 posto u odnosu na kvote za 2024. godinu. Takođe i udvostručavanje carina na 50 odsto za svaki uvoz iznad te količine, piše CNBC.

Planirane mere nisu naišle na dobar prijem unutar evropske automobilske industrije.

Naći bolju ravnotežu interesa kada je autoindustrija u pitanju

Indeks Stoxx Automobiles and Parts, koji prati evropske proizvođače automobila i delova, u sredu oko podne bio je niži za 1,8 posto, predvodeći padove na regionalnim tržištima.

Kao odgovor na najavu Evropske komisije, Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA), saopštilo je da predlog ide predaleko i preti proizvođačima automobila većim troškovima ulaznih sirovina i administracije.

Sigrid de Vries, glavna direktorka ACEA-e, izjavila je da evropski proizvođači automobila nabavljaju otprilike 90 odsto svojih potreba za čelikom unutar EU.

Takođe i da su “najviše zabrinuti zbog inflatornog učinka koji će delotvorni nastavak zaštitnih mera imati na cene čelika na evropskom tržištu”.

Dodala je da neosporavaju potrebu za određenim nivoom zaštite za industriju poput čelične.

Smatraju da parametri koje je predložila Komisija idu predaleko u zatvaranju evropskog tržišta.

De Vries je umesto toga pozvala na “bolju ravnotežu između interesa evropskih proizvođača i korisnika čelika u ovoj meri”.

Najlošiji dan za automobilsku industriju

Gledano po pojedinačnim deonicama kada je autoindustrija u pitanju nemački BMW u sredu je pao oko osam odsto. Približio se dnu panevropskog indeksa Stoxx 600.

Minhenski proizvođač automobila, kome je to navodno najlošiji berzanski dan od septembra prošle godine u utorak je izdao novo upozorenje o padu dobiti.

Kao razlog navode spor privredni rast u Kini. Takođe i trajan učinak američkih uvoznih carina.

Riko Luman, viši sektorski ekonomista za promet i logistiku u holandskoj banci ING, opisao je BMW-ovo upozorenje o dobiti kao “razočaravajuće“. Takođe i kao negativan signal u pogledu brojnih izazova s kojima se suočavaju evropski proizvođači automobila.

Nemački Mercedes-Benz Group, Porše i Folksvagen takođe su zabeležili pad od oko dva posto.

Francuski Reno bio je niži za oko 2,5 posto. Deonice Stelantisa, koji kotira na milanskoj berzi, pale su za 0,3 posto. U američkom prettrgovanju, deonice Forda i Stelantisa koji kotira u Njujorku beležile su blagi rast.

Borivoje Dokler, Forbes Hrvatska