ISTRAŽUJEMO Uzavrela atmosfera pred dodelu autobuskih linija: Hoće li sa ulica biti oterani poznati prevoznici

Retko ko javno priznaje, ali većina privatnih prevoznika sa nervozom iščekuje objavljivanje novog konkursa za beogradske autobuske linije. U septembru ističe ugovor sa konzorcijumom 20 firmi, koje su poslednjih osam godina prevozile građane na 29, mahom, gradskih linija.
Tek koji mesec pred kraj dogovorenog posla, nije sasvim izvesno ko će sve ući u trku za iste, a možda i neke nove rute. I hoće li, nakon novog ugovora, raspored snaga i uloga u ovom poslu biti – sasvim drugačiji.
Izvesno je da će se privatno-javno partnerstvo dogovarati za linije koje su dodeljene 2016. godine prevoznicima okupljenim u Konzorcijum GP-NP Mobilitas, ali među prevoznicima se šuška da bi na tender mogle i neke za koje ugovori još ne ističu. Reč je o 13 linija koje je 2017. godine osvojio drugi savez – Avala bus 500.
Od pre svega nekoliko dana jasno je da Grad privatnicima namerava da prepusti još ruta. GSP će izgubiti posao i na trasama 300, 400 i 500, makar one koje je dosad držao.
Svaki drugi novi
Više je razloga zašto je atmosfera pred ovaj tender nešto uzavrelija nego ranije. Najpre, tu je najava Aleksandra Šapića iz maja ove godine.
„Ugovori privatnicima koji ističu moraju da se obnove i biće prvi put podignuti na novi nivo. Biće uslovljeni da više od 50 odsto vozila moraju da budu nova i na jesen još 400 novih vozila koje će da finansiraju upravo ti privatnici“, rekao je sa mesta predsednika Privremenog organa grada Beograda.
Detalje kada i pod kojim uslovima će se tražiti partneri za naredne godine pitali smo gradskog sekretara za javni prevoz Radovana Kremića.
„Vrlo brzo ćete biti obavešteni“, bio je kratak odgovor na pitanje kada će raspisati tender, da li će uslov biti polovina novih vozila, ali i da li će se prevremeno birati partner i za potez 500.

A te 2016. godine, kada je GP-NP Mobilitas osvojio posao, očekivalo se da autobusi ne budu stariji od 10 godina, da imaju bežični internet, klimu, video nadzor… Neke od linija na kojima je ova grupacija radila prethodnih godina su 26, 33, 35, 37, 45, 47, 48, 50, 59, 71 i 74, 58, 89, 309, 531… U okviru konzorcijuma je ukupno 384 solo i 44 minibus vozila.
Prosta računica kaže da bi sada trebalo da kupe najmanje 192 nova autobusa i 22 nova minibusa. Upućeni kažu da novi solo autobus košta, u proseku, 170.000 evra, zglobni 260.000 evra, a minibus 75.000 evra. Pitanje je hoće li uslovi Grada zahtevati i neke druge troškove. Forbes Srbija je zato prevoznike pitao jesu li spremni za novi poziv.
Najveća firma u ovom konzorcijumu je nekadašnja Ariva, a danas Mobilitas. Oni trenutno učestvuju sa 80 vozila (autobusa i minibuseva) i zapošljavaju oko 280 ljudi. Prema nepotvrđenim informacijama do kojih smo došli, sasvim je moguće da se za novi ugovor neće boriti. Kamen spoticanja u novim uslovima, pritom nije bilo podmlađivanje voznog parka.
U ovoj kompaniji nam, međutim, nisu odgovorili na poslata pitanja.
Čekaju uslove
Jedan od članova konzorcijuma je Banbus. U trku će ući, ali čemu da se nadaju znaće kada saznaju zadate kriterijume.
„Jedan sam od najstarijih prevoznika, 35 godina se bavim time“, kaže Branislav Kovačević, osnivač ove kompanije. „Ja nemam kud, nazad se ne ide, samo napred. Nama je relativno nov vozni park. Kada izađe konkurs, videćemo gde se uklapamo. Tada tek mogu da komentarišem“.

Na gradskim linijama vozi i Tamnava trans. U ovoj firmi napominju da je dosta nejasnoća uoči javnog poziva. A glavne nedoumice će se otkloniti tek kada se objavi. Svakako se spremaju.
„Imam odobrenje od lizinga“, kaže Dušan Janković, većinski vlasnik Tamnava transa. „Imamo sve obezbeđeno. Otvorena nam je kerditna linija i samo treba da vidimo da li kupujemo autobuse ili ne“.
Na pitanje koliko im je star vozni park, Janković odgovara – tri godine.
„Za nekog je izgleda to puno. Eto, kod Nemaca je starost 20 godina“, dodaje Janković. „Naša vozila imaju tri, tri i po godine i izgleda da to nije dovoljno, nego treba da kupujemo na silu. Nezgodna je to situacija. Čekamo da vidimo da li su to stvarno uslovi. Ima dosta nejasnog iz prethodnih tendera za trase 100 i 700. Kada se to sve stavi na papir i primeni matematika, videćemo. Još je sve na nivou rekla-kazala. Grad mora da funkcioniše. Čekamo tender i tada možemo da kažemo šta ćemo. Verujem da će biti sluha“.
Neizvesnost vlada i u Bamironu, ali veruju da je kvalitet vozila njihova prednost.
„Imamo još devet novih autobusa“, ističe Veljko Đuričković, vlasnik firme. „Dosta je novih, kupljenih od 2020. godine. Imamo dobre uslove, mi smo jedan od boljih prevoznika. U ovom smo poslu 27 godina. Sada smo malo u neizvesnosti. Još nisu formulisali uslove, valjda su izbori ukočili taj proces. Ali imamo nove „mercedese“, dobra kola“.
Sprema li se raskid
Pre sedam godina Grad je zatražio partnera za 14 gradskih linija. Na tenderu je tada pobedio konzorcijum Avala bus 500. Preuzeli su linije za Sremčicu, Umku, Rušanj, dobar deo poteza 500. Međutim, usluga pojedinih nije bila na nivou. Građani Sremčice u više navrata su protestovali i tražili novog prevoznika za liniju 511, koju sada opslužuje C&LC. Na toj liniji vozila su se palila, otpala su vrata i putnici su tražili reakciju gradske vlasti.
Nezvanično, moglo bi da se desi da Grad raskine ugovor, ali ostaje pitanje može li isti pevoznik, i pored dosadašnjeg učinka, ponovo da pobedi na tenderu. Možda preuzme i druge linije. Inače je C&LC poznatija po izgradnji puteva, transportu rastresitih materijala, specijalnog tereta, zemljanih radova, raščišćavanju i rušenju objekata i na kraju – transportu putnika.
U konzorcijumu su i druge firme. Pojedine učestvuju u obe grupacije privatnih prevoznika. I ne raduju se eventualnom raskidanju ugovora. Tako kažu u Lekonu.
„Mi ćemo ispoštovati sve uslove koje grad bude tražio“, napominje Zvonko Leković, suvlasnik Lekona. „Imamo i nove autobuse i skoro novi vozni park. Što se nas tiče, učestvujemo. Kada je reč o potezu 500, tu se neke stvari razvijaju kako ne treba. Imamo ugovor još tri godine i kako je moguće da i to ide na konkurs. Prosto nije jasno kako mogu da raspišu tender i za te linije, ako ugovor još važi. To je nezamislivo“.
Kontaktirali smo i neke druge prevoznike, ali nisu svi bili raspoloženi za razgovor. Od pojedinih smo čuli da u novu trku neće ulaziti. Kažu da tu „za njih nema mesta, nisu prva liga“, iako su decenijama u tom poslu.
U branši se govori da bi beogradskim ulicama mogao da krene i prevoznik poznat i prisutan u drugom velikom gradu u Srbiji. Baš kao i da bi novi konkurs mogao potpuno da preokrene trenutni raspored snaga među prevoznicima. Na čelo konzorcijuma bi mogla firma kojoj to i nije osnovna delatnost, niti se u njoj baš proslavila.