Jorge Araya: Nastavak ulaganja kompanije potvrđuje snažnu ulogu Srbije za BAT Grupu

Biznis Promo 4. jul 2024. 18:49
featured image

4. jul 2024. 18:49

Jorge Araya je direktor BAT-a za jugoistočnu Evropu od 1. aprila 2023. godine, od kada rukovodi poslovanjem kompanije na čak 13 tržišta, iz Bukurešta u Rumuniji. Njegova bogata karijera u BAT-u počela je u Čileu 1995. godine, od kada je bio na brojnim vodećim pozicijama u kompaniji. Tokom posete Srbiji, Araya je naglasio da je Srbija izuzetno važno tržište za BAT, gde kompanija nastavlja da investira u modernizaciju i razvoj poslovanja.

  1. Tokom Vaše posete Srbiji, imali ste važan sastanak sa ministrom unutrašnje i spoljne trgovine, nakon čega ste izjavili da je Srbija veoma važno tržište za BAT. Kako gledate na uspeh kompanije u Srbiji, imajući u vidu da ovde poslujete već 20 godina?

Srbija ima jaku poziciju u BAT grupi, a poslovanje na ovom tržištu praćeno je konstantnim ulaganjem u proizvodnju, uvođenjem novih tehnologija, zapošljavanjem i rastom izvoza. Od akvizicije DIV-a (Duvanska industrija Vranje), BAT je u fabriku u Vranju uložio više od 280 miliona evra. Pored toga, BAT zapošljava više od 500 ljudi u Srbiji i kroz poreze i akcize je u budžet Srbije do sada uplatio preko 4 milijarde evra.

Zahvalni smo i zadovoljni odličnim komercijalnim i operativnim učinkom u Srbiji. Saradnja sa državom nam uliva poverenje da nastavimo da ulažemo i povećavamo svoje prisustvo u zemlji. Kvalitet ljudi ovde je izvanredan, a potencijal rasta veoma veliki.

Izuzetno smo zadovoljni rezultatima sastanka sa gospodinom Momirovićem, koji je dodatno istakao čvrst stav Srbije u borbi protiv sive ekonomije, koja negativno utiče na sve oblasti privrede i koči napore države da ostvari zacrtane socijalne i razvojne planove i potrebe.

Naše ohrabrenje uspešnim poslovanjem u Srbiji dodatno raste zahvaljujući jasnoj zakonskoj regulativi novih kategorija, posebno vejp proizvoda i nikotinskih vrećica. U potpunosti podržavamo nedavne izmene Zakona o duvanu u Srbiji, koje ne samo da regulišu nivo nikotina u ovim proizvodima već, što je najvažnije, striktno zabranjuju prodaju nikotinskih proizvoda maloletnicima.

BAT
Foto: BAT
  1. Vaša vizija budućnosti se oslanja na alternativne proizvode bez duvanskog dima. Da li su novi proizvodi zamena za cigarete, za koje često kažete da su stvar prošlosti?

Ponosno mogu da kažem da smo u samom vrhu naše industrije u Srbiji kada je u pitanju primenjivanje koncepta smanjene štetnosti (THR), zahvaljujući uvođenju potpuno novih kategorija proizvoda na tržište. Pored našeg pionirskog rada na uvođenju novih kategorija proizvoda, BAT je u potpunosti posvećen edukaciji stručnjaka za javno zdravlje, državnih institucija i potrošača u Srbiji o THR konceptu, koji ostaje među ključnim prioritetima kompanije.

U skladu sa našom korporativnom strategijom Za bolje sutra (A Better Tomorrow), koja za cilj ima svet bez duvanskog dima, ulažemo dodatne napore da obučimo naše timove za nove proizvodne poduhvate. Naša vizija za Svet bez dima zasniva se na razvijanju bezdimnim proizvoda zahvaljujući kojima cigarete postaju stvar prošlosti, prelaskom odraslih pušača na bezdimne alternative.

Potrošači su u centru naše transformacije, zbog čega neprestano pratimo njihove potrebe i očekivanja. Tokom poslednje tri godine, uložili smo više od 1,2 milijarde britanskih funti u razvoj, komercijalizaciju i istraživanja vezana za portfolio duvanskih i nikotinskih proizvoda sa dokazano smanjenom štetnošću.

Naša ambicija ostaje ostvarivanje cifre od 50 miliona potrošača naših proizvoda bez sagorevanja duvana do 2030. godine, kao i rast prihoda naših novih kategorije, sa ciljem da do 2025. godine dostignemo vrednost kategorije u visini od 5 milijardi funti. Već smo napravili značajan napredak prema ovim ciljevima: do kraja 2023. godine imali smo 23,9 miliona potrošača prozvoda bez sagorevanja duvana, a sam prihod od ovih proizvoda čini 16,5% ukupnog prihoda BAT Grupe.

  1. Kada govorimo o novoj generaciji proizvoda, kao što su vejpovi i proizvodi za zagrevanje duvana, BAT i čitava industrija imaju dva velika problema – konzumiranje ovih proizvoda od strane maloletnika i otisak na životnu sredinu. Na koji način to regulišete?

Snažno smo posvećeni preventivi i sprečavanju pristupa i bilo kakve dostupnosti naših proizvoda maloletnicima. Nijedan maloletnik ne bi smeo da puši ili koristi proizvode koji sadrže duvan ili nikotin. Naši proizvodi su razvijeni, dizajnirani i plasirani isključivo za odrasle potrošače. Pridržavamo se principa odgovornog marketinga (RMP) i održavamo visoke standarde na svim tržištima na kojima poslujemo, čak i kada su stroži od lokalne regulative i zakona.

Kada je reč o vejpovima, oni su samo jedan od proizvoda u našem širokom portfoliju koji je u skladu sa potrebama naših potrošača. Priznajemo i prednosti i nedostatke ovih proizvoda i naglašavamo važnost smislenog dijaloga za optimizaciju propisa koji omogućavaju njihov puni potencijal za potrošače i društvo. Uvek ističemo opasnost koju sa sobom donose zabrane ili jednostrane odluke, koje bi nenamerno mogle da podstaknu aktivnosti na crnom tržištu.

  1. BAT Vranje je jedina evropska fabrika koja je dobila Globalno priznanje za izuzetan kvalitet četiri godine zaredom. Kakvi su rezultati poslovanja u Srbiji po pitanju održivosti i primene Ciljeva održivog razvoja?

Održivost je u srži svega što radimo u BAT-u i ponosni smo na to što smo jedan od svetskih lidera u ispunjavanju ciljeva iz ESG agende. Trudimo se da ispunimo globalnu ambiciju da postignemo neto nultu emisiju ugljen-dioksida do 2030. godine, a da do 2050. godine taj cilj prenesemo na čitav lanac vrednosti BAT Grupe.

Kada je reč o Ciljevima održivog razvoja u Srbiji, naša fabrika u Vranju je prošle godine dobila sertifikat za neto nultu emisiju ugljen-dioksida (Carbon Neutral Factory, za emisije obima 1 i 2) i sertifikat za održivo upravljanje vodnim resursima (Alliance for Water Stewardship). Takođe, lokalno postavljamo izuzetno visoke standarde u upravljanju vodom i otpadom, kao i za bezbednost i zdravlje na radu.