Opasnih, teških zagađivača, američkih pikapova, sve više na evropskim putevima

Prodaja pikap kamioneta iz Sjedinjenih Američkih Država, koje neke potrošačke grupe smatraju nesigurnim i ekološki neprijateljskim, u porastu je u Evropi.
Gotovo 5.000 Dodge RAM modela dospelo je na evropske puteve u 2023. godini, što je povećanje od 20% u odnosu na 2022. godinu, čime je ukupan broj ovog popularnog modela dostigao barem 20.000.
Ovo su ključni podaci koje je ranije ovog meseca objavio Evropski savet za bezbednost saobraćaja (ETSC), nezavisna neprofitna organizacija sa sedištem u Briselu, u odgovoru na zabrinutost zbog propusta koji omogućavaju opasnim i teškim zagađivačima sa američkog tržišta da se voze u Evropi.
Pikap kamioneti iz SAD-a, poput Dodge RAM-a, nisu obavezni da ispunjavaju sve bezbednosne i ekološke standarde Evropske unije (EU), prema ETSC-u, jer se uvoze putem sporednog kanala poznatog kao „Odobrenje za pojedinačna vozila (IVA)“, koji omogućava vozilima da zaobiđu neka osnovna pravila EU.
Prvobitno, mera je bila namenjena za „jednokratna“ prilagođena ili specijalizovana vozila, kao što su ona za osobe sa smanjenom mobilnošću ili za hitne službe, rekao je Savet za bezbednost saobraćaja, naglašavajući da se „sistem sada koristi za uvoz velikog broja američkih pikap kamiona“. Na primer, ova vozila nisu obavezna da se pridržavaju različitih bezbednosnih propisa, testova zagađenja vazduha na putevima, ili standarda emisije CO2 za automobile i kamione unutar EU.

Istraživanje je zasnovano na procenama i analizi novih podataka iz Transport & Environment, grupe koja se u Evropi zalaže za čist transport i energiju, i Evropske agencije za životnu sredinu sa sedištem u Kopenhagenu, koja pruža Evropskoj uniji nezavisne informacije o životnoj sredini.
Koalicija potrošačkih, bezbednosnih i ekoloških grupa, uključujući Evropsku federaciju ciklista, federaciju potrošača BEUC, Clean Cities, Eurocities, POLIS, Međunarodnu federaciju pešaka, kao i Transport & Environment i ETSC, izjavila je da „nečinjenje EU-a u oštrom kontrastu sa merama koje preduzimaju progresivni gradovi“.
Na primer, Pariz, Lion, Grenobl, Koblenc i Tubingen odlučili su da variraju troškove parkiranja prema težini ili veličini vozila.
Koalicija je uputila pismo Evropskoj komisiji, tražeći da se zatvori pravni propust koji omogućava uvoz nesigurnih i teških zagađivača sa američkog tržišta u Evropu.
„Pitanje otvorenog pravnog propusta u zakonima EU i država članica i dalje omogućava uvoz američkih pikap kamioneta (i sličnih vozila) bez potrebe da se pridržavaju EU propisa o zagađenju vazduha, emisijama ugljen-dioksida ili bezbednosti vozila“, navodi se u pismu, uz napomenu da „očigledan nedostatak napretka izaziva duboku zabrinutost“.
„Predugo su građani svedoci nastavka primene minimalnih propisa na najsmrtonosnija vozila. Uvezeni pikap kamioneti su svakako najopasnija vozila kada je reč o klimatskim promenama i smrtonosnim sudarima, a primena testiranja u stvarnim uslovima na putevima može pokazati da su ova vozila najopasnija i kada je reč o zagađenju vazduha“.
Ubrzo nakon što je ETSC objavio vest, Politico Pro je izvestio da je portparol Evropske komisije rekao da želi „da ojača pravila za oldtajmere kako bi ih doveo na nivo zaštite uporediv sa onim što garantuju (EU) pravila o odobravanju tipa vozila“.
Tanja Mon, saradnica Forbes