Pet decenija Fabrike kamene vune u Surdulici: Jedna uspešna priča o održivosti

Biznis Promo 19. jun 2024. 09:00
featured image

19. jun 2024. 09:00

Iako za jug Srbije često kažemo da je privredno slabije razvijen, postoje primeri uspešnih kompanija koje ne samo da posluju ostvarujući profit, deo su velikih svetskih sistema, već i posluju na održiv način i pokretači su zelene ekonomije. Sve ovo vezuje se za Fabriku kamene vune u Surdulici, koja je kao deo nemačkog giganta Knauf Insulation nedavno obeležila pet decenija poslovanja. O istorijatu, sadašnjim rezultatima, kao i planovima za budući razvoj razgovaramo sa Tihomirom Civkaroskim, generalnim direktorom Knauf Insulation-a za regiju Istočna Evropa – jug.

Sa 170 zaposlenih, godišnjom proizvodnjom od preko 50.000 tona kamene vune i preko 10 tržišta na koja redovno izvozi, Knauf Insulation Srbija danas predstavlja važan činilac privrede juga Srbije i cele zemlje. I ne samo da je pokretač u okviru građevinske industrije, nego je i sinonim za dobrog poslodavca i, što je za budućnost ovog kraja veoma značajno, pokretač promena na polju održivog poslovanja i kontinuiranih ulaganja u očuvanje životne sredine.

Kamena vuna je izolacioni materijal koji istovremeno pruža toplotnu, zvučnu i zaštitu od požara i nudi sve ono što je sada neophodno za savremenu gradnju – smanjenu emisiju štetnih gasova, povećanje energetske efikasnosti, komfor i dobrobit korisnika. Zanimljivo je, međutim, da spada u jedan od starijih materijala za efikasnu izolaciju, a da je priča o surduličkoj kamenoj vuni započela još 1974. godine.

Kako se došlo na ideju da se u Surdulici otvori ova fabrika?

Poznata jugoslovenska farmaceutsko-hemijska industrija „Galenika“ je u Surdulici do 1974. godine imala preduzeće „Miloš Mamić” gde se proizvodilo vodeno staklo. Moguće je da je naftna kriza koja se dogodila 1973. godine prouzrokovala da „Galenika” donese odluku da na tom mestu pokrene proizvodnju termoizolacionog materijala od kamene vune, predvidevši povećanu potrebu za tim materijalom u budućnosti. A podsećam da je te godine prvi put u svetu uz pomoć lasera napravljena nuklearna fuzija. Nemačka je pobedila na Svetskom prvenstvu u fudbalu održanom u Zapadnoj Nemačkoj, a iste godine je i švedska grupa ABBA pesmom Waterloo pobedila na Evroviziji. Ta pesma i danas slovi za najbolju evrovizijsku pesmu svih vremena, a skromno mogu da kažem da smo mi jedna od najboljih fabrika u ovom delu zemlje.

Da li su inovacije ono što je pratilo razvoj ove fabrike?

Apsolutno. Od početka rada pre 50 godina do danas stalno se ulagalo, ali pre svega su neki posvećeni ljudi i vizionari bili ti koji su doprineli da budemo ovde gde jesmo. Nismo samo ulagali u proizvodnju već je i promena imena fabrike 25. maj u Vunizol, kao marketinški potez bio ispred vremena u kome se to dešavalo. Fabrika je nekako preživela 90-te i probleme koje su te godine donele, pa je velika inovacija bila i kada je krajem 90-ih Vunizol otvorio briketirnicu, tj. pogon za reciklažu otpadne kamene vune. Pomešana sa cementom, otpadna kamena vuna daje brikete, koji se u određenom procentu vraćaju u proces proizvodnje. Osim briketa, 2000. godine počela je i probna proizvodnja betonskih elemenata za popločavanje. Ovi elementi i danas krase brojne pločnike Beograda, Surdulice, Vrnjačke Banje…

Pogon briketirnice postoji i danas, kao jedan od važnih stubova cirkularne ekonomije u Knauf Insulation-u. Osim toga, 2016. godine je u Srbiju stigla ECOSE®Technology, revolucionarna tehnologija biorazgradivog veziva koja je pomerila standarde u svetu izolacije od mineralne vune.

Proglašeni ste i za najbolju fabriku u okviru Knauf Insulation sistema.

Kao što vidite ova fabrika opstala je zahvaljujući stalnim inovacijama i praćenju tržišta. Bilo je dosta padova, neostvarenih planova, ali i inovacija i u prošlosti i u sadašnjosti koje su omogućile da budemo gde smo sada. Možda najznačajnije promene jesu one koje su došle sa privatnim vlasnikom, kompanijom Knauf, koja je krajem 2005. godine akvizicijom preuzela fabriku. Novom proizvodnom linijom koja je instalirana 2007. godine višestruko su povećani kapaciteti, što je omogućilo rapidan rast proizvodnje i prodaje. Sam podatak da je proizvodnja i prodaja pod Knauf Insulation-om udesetostručena dovoljno govori o tome.

Želim takođe da istaknem da je još 2018. godine fabrika u Surdulici proglašena za najbolju fabriku kamene vune u Knauf Grupi. Glavni parametri su bili bezbednost zaposlenih, troškovi proizvodnje i proizvedene količine. Fabrika je odnela pobedu u svim kategorijama.

Od te 2005. godine kada je Knauf ušao u fabriku, svake godine ulagano je u novi deo opreme ili u zamenu postojeće, uređenje fabričkog kruga, kupovinu zemljišta i ulaganje u novi magacinski prostor. Do 2024. godine, u fabriku koja sada održivo posluje uloženo je preko 50 miliona evra.

Šta je ono što Surduličane i ceo taj kraj očekuje u narednoj deceniji?

Održivi razvoj i cirkularna ekonomija su ono što će obeležiti narednu deceniju rada naše fabrike na koju ćemo, verujem, da budemo još ponosniji kada Knauf grupa bude slavila 100 godina poslovanja, 2032. godine. Motivisani radnici naše fabrike su otvoreni za nove izazove koji će, kako kompaniji tako i našim poslovnim partnerima, doneti bolje sutra. Poslujemo i poslovaćemo u skladu sa Knauf strategijom održivosti „Za bolji svet“, koja se oslanja na četiri stuba: ljudi na prvom mestu, nulta emisija ugljenika, obezbeđivanje cirkularne ekonomije i stvaranje boljih zgrada – ističe na kraju Tihomir Civkaroski.