Tržište udobnih klompi i sandala raste nezaustavljivo: Kako je „ružna“ obuća postala modni trend

Biznis Forbes 8. jun 2024. 17:00
featured image

8. jun 2024. 17:00

Brendovi obuće sa fokusom na udobnost, kao što su Birkenstock, Hoka, Crocs i On Running, prijavili su rekordne prodaje u prvom kvartalu, jer su promene u preferencijama potrošača i strateške marketinške taktike transformisale ovu nekada „ružne“ obuću u modni trend.

Birkenstock je prijavio prihod od 524 miliona dolara (481 milion evra) za kvartal koji se završio 31. marta – što je rast od 22% u odnosu na prethodnu godinu – i podigao je prognozu za celogodišnji rast prodaje na 20% sa prethodnih 17-18%.

Nemački proizvođač sandala „postigao je najviši nivo prihoda“ za prvi kvartal u istoriji kompanije, vođen „rastom potražnje za proizvodima u svim segmentima, svim kanalima i kategorijama,“ rekao je glavni izvršni direktor Oliver Rihert tokom prošlonedeljne konferencije o zaradi.

Hoka, brend patika za trčanje u vlasništvu Deckers Brands, prijavio je rast neto prodaje od 34% u prvom kvartalu na 533 miliona dolara, prvi put premašivši pola milijarde – pogurano „povećanom svešću o brendu“, posebno u SAD, i među onima koji nisu trkači, prema rečima izvršnog direktora Deckers Brands, Dejvida Pauersa.

Nekada smatrane glomaznim i ružnim, Hoka je značajno povećala svoj udeo u ukupnoj neto prodaji svih Deckers brendova, sa 11% u fiskalnoj 2019. na 42% u 2024.

Crocs, proizvođač obuće iz Kolorada poznat po svojim prepoznatljivim ventilisanim klompama, zabeležio je godišnji rast prodaje od 6% u prvom kvartalu, na rekordnih 939 miliona dolara, dok su prihodi istoimenog brenda porasli za 14,7%, „vođeni snažnom potražnjom potrošača“.

Švajcarski brend On Running – poznat po debelim đonovima i izgledu orijentisanom ka performansu – dostigao je rekordnu neto prodaju u prvom kvartalu od 570 miliona dolara (508,2 miliona švajcarskih franaka), što je rast od 21% u odnosu na prethodnu godinu i po prvi put iznad pola milijarde švajcarskih franaka, zahvaljujući „izuzetno jakoj potražnji i zamahu“ u svom kanalu direktne prodaje potrošačima.

Neto prodaja japanskog brenda patika Asics – poznatog po svojim klasičnim patikama „za tate“ sa robusnim, ali nezgrapnim dizajnom – porasla je za 14,3% u prvom kvartalu u odnosu na isti period prethodne godine, što je dovelo do više od 100% povećanja cene akcija u poslednjih godinu dana.

New Balance, brend patika „za tate“ koji je postao trendi, sprema se da lansira novi proizvod nazvan 1906L – nazvan „snoafer“ zbog svojih hibridnih karakteristika patike i mokasine – koji „savršeno odgovara tržištu ružnih cipela i verovatno je odgovor na trend“, prema rečima Nila Saundersa, izvršnog direktora i analitičara maloprodaje u GlobalData.

Shutterstock/saha_stozhko

„Trend [udobne ili ružne obuće] je u početku bio vođen željom da se da prednost udobnosti nad stilom. Ovo je postalo očigledno tokom pandemije kada su se svi oblačili udobno i deo tog trenda je prenet“, rekao je Saunders za Forbes. „Oni su neka vrsta anti-mode koju ljudi kupuju da pokažu da ne shvataju sebe ili praćenje trendova previše ozbiljno“.

Porast popularnosti udobne i funkcionalne obuće započeo je pre pandemije, ali je „definitivno ubrzan“ njome – a nastavio se i nakon toga – kako su se prioriteti ljudi promenili i preferencije preusmerile ka pogodnostima u hibridnom načinu života, prema mišljenju Bet Goldstajn, analitičarke obuće u kompaniji Circana. „Žrtvovanje udobnosti za stil sada izgleda pomalo smešno. Ovo se transformisalo u ideju da ‘ružna’ postaje moderna“, rekla je.

Trend ima poseban odjek među mlađim generacijama. Od 2020, brendovi sa fokusom na udobnost, uključujući Ugg i Birkenstock, zabeležili su skoro 200% povećanje vrednosti medijskog uticaja – metrika koja meri novčanu vrednost dobijenu medijskim izlaganjem – pogurano rastućom potražnjom među Generacijom Z, koja prioritet daje udobnosti, prema nedavnom izveštaju firme za analitiku podataka Launchmetrics.

U najnovijem izveštaju o zaradi Deckers Brands, Pauers je rekao da je rast Hoka „najjači među populacijom između 18 i 34 godine globalno, sa svešću o brendu među ovom uticajnom starosnom grupom koja se skoro udvostručila u odnosu na prošlu godinu“.

Od jeseni 2022. do 2023. godine, New Balance, Crocs, On Running i Hoka su svi povećali svest i popularnost među Generacijom Z i nametnuli se kao njihovi omiljeni brendovi obuće, dok je Najk iako još drži prvo mesto – izgubio nešto od svog tržišta u korist ovih brendova, prema nedavnom istraživanju firme za finansijske usluge Piper Sandler.

Iako rastuća popularnost ružnih cipela uglavnom proizilazi iz njihovog funkcionalnog i udobnog dizajna, neki brendovi su efikasno iskoristili marketinške taktike – kao što su podrška poznatih ličnosti i medijsko oglašavanje – da poboljšaju svoju privlačnost.

Nakon što je Margot Robi nosila par ružičastih Birkenstock Arizona sandala u filmu o Barbi, pretrage za nemačkim proizvođačem cipela su porasle i brend je zabeležio 34,1 milion dolara vrednosti medijskog uticaja u julu 2023, što je porast od 28% u odnosu na prethodni mesec, prema Launchmetrics.

Štaviše, proizvodi koji nisu nužno udobni su ipak uspeli da kapitalizuju na svojoj „ružnoći“ generišući društveni „baz“. Partnerstvo Crocs-a i Pringles-a u aprilu dovelo je do momentalne rasprodaje njihove kolekcije obuće, koja je bila više neobična i „instagramabilna“ nego udobna.

Shutterstock/andersphoto

Prošle godine, viralne crvene i žute gigantske čizme kompanije, u saradnji sa njujorškim umetničkim kolektivom MSCHF, podržane su od mnogih poznatih ličnosti, uključujući Lil Vejna, Kjaru, Paris Hilton i čak čuvenu ljubiteljku štikli Viktoriju Bekam. Uprkos cenovnom rasponu od 350-450 dolara i nepraktičnom dizajnu, gigantske čizme su se brzo rasprodale po puštanju u prodaju, a hashtag #bigredboots je sakupio više od 257 miliona pregleda na Tiktoku.

Nisu svi brendovi u vlasništvu klasičnih „ružnih“ proizvođača obuće nadmašili tržište: HeyDude, brend ležerne obuće koji je Crocs kupio 2022. godine, prijavio je pad prodaje od 17,2% u prvom kvartalu u odnosu na isti period prethodne godine, i kompanija je smanjila svoje prognoze za celu godinu te očekuju pad prodaje od 8% do 10%. Neki onlajn kritičari su ga nazvali „ogromnim“ ili čak „najvećom pretnjom za vezu ili brak“ – sugerišući da brend ne uspeva da pronađe pravu ravnotežu između stila i udobnosti. Glavni problem sa HeyDude cipelama je što nisu baš toliko udobne, a takođe su i na pogrešnoj strani ružnog, te su stoga promašile cilj, rekao je Saunders za Forbes. „Ružno zapravo ne znači baciti bilo koji proizvod. Postoji suptilna umetnost i sofisticiranost u tome, koju HeyDude izgleda ne razume“.

Hjunso Rim, saradnica Forbes