Infrastruktura železnice Srbije završila godinu s gubitkom od 4,6 milijardi: Koliko su vredeli radovi na mađarsko-srpskoj pruzi

Biznis Nevena Petaković 23. apr 2025. 07:00
featured image

23. apr 2025. 07:00

Infrastruktura železnica Srbije (IŽS) završila je 2024. godinu sa neto gubitkom od 4.672.459.000 dinara. Gubitak ovog preduzeća manji je za oko 2,5 milijarde nego na kraju 2023. kada je iznosio 7.203.974.000.

Ovo akcionarsko društvo sa 5.649 zaposlenih, kao najznačajnija ulaganja u 2024. godini izdavaja izgradnju Jedinstvenog dispečerskog centra, rekonstrukciju i modernizaciju pruge Niš-Dimitrovgrad, izgradnju pristupnog puta za stanicu Beograd Centar. Među najznačajnijm ulaganjima preduzeća navodi se i „izrada tehničke dokumentacije i nadzor na projektima“.

Najveći deo prihoda ovog preduzeća dolazi od premija, subvencija, dotacija i donacija, a skoro polovina poslovnih rashoda je za troškove zarada i ostale lične rashode.

Ti podaci se mogu videti u finansijskom izveštaju za 2024, koji je akcionarsko društvo Infrastruktura železnice Srbije Agenciji za privredne registre dostavilo krajem marta. Finansijski izveštaj za pratećom dokumentacijom objavljen je 6. aprila.

Povećanje poslovnih prihoda

Kako se može videti iz Bilansa uspeha, Infrastruktura je prošle godine imala poslovne prihode u iznosu od 17,4 milijardi dinara. To je povećanje prihoda u odnosu na 2023. kada su oni iznosili 16,6 milijardi dinara. S druge strane, poslovni rashodi su smanjeni sa 21,1 na 19,2 milijardi dinara.

Ukupni prihodi bili su za dve milijarde veći od poslovnih – 19,49 milijardi, dok su ukupni rashodi premašili 24 milijarde.

Ostali poslovni prihodi

Kada se gleda struktura poslovnih prihoda, najveći udeo u 2024. imaju prihodi označeni kao „ostali poslovni prihodi“. Iznos prihoda označenih kao „ostali“ u 2024. bio je 14.080.563.000 dinara.

U napomenama uz finansijski izveštaj, može se videti da se ostali poslovni prihodi najvećim delom odnose na prihode od premija, subvencija, dotacija i donacija koji su iznosili 13.841.224.000 dinara.

Prihodi pod tom stavkom su skoro 1,3 milijarde viši u odnosu na godinu pre, kada su iznosili 12.548.706.000 dinara.

Najveći deo od tog iznosa, odnosno 10.618.206.000 dinara, su subvencije za održavanje infrastrukture, organizaciju i regulisanje saobraćaja i poslove logistike.

Pored toga, 1.258.645.000 dinara je subvencija za održavanje brze pruge i terminal Makiš.

Subvencija do visine troškova amortizacije sredstava u 2024. godini iznosila je 1.658.751.000 dinara.

Prihodi od zakupnina

U ostale poslovne prihode ubrajaju se i prihodi od zakupnina koji su u 2014. godini iznosili 116.760.000 dinara.

Tu su i prihodi od izdavanja saglasnosti koji su iznosili 75.035.000 dinara, kao i prihodi od usluga nadzora za izvršene radove u iznosu od 11.691.000 dinara.

Prihodi od prodaje

U poslovnim prihodima Infrastrukture, nalaze se i prihodi od prodaje proizvoda i usluga na domaćem i inostranom tržištu. Oni su u 2024. iznosili 3,34 milijarde dinara.

Najveći deo takvih prihoda dolazi od naknada za pristup železničkoj mreži Srbije, koje su iznosile 2,42 milijarde dinara.

Pored toga, u prihodima od prodaje su i prihodi od naknade za održavanje putnih prelaza. Takvi prihodi su u 2024. iznosili 408.418.000 dinara.

Najveći deo rashoda na plate i naknade

Železnička stanica
Shutterstock/frantic00

Sa druge strane, poslovni rashodi Infrastrukture u 2024. godini iznosili su 19.230.986.000 dinara. Manji su u odnosu na prethodnu godinu, kada su iznosili 21.117.330.000 dinara.

Polovina rashoda u 2024, 9.644.576.000 dinara, odnosi se na „troškove zarada i ostale lične rashode“.

I ukupni rashodi smanjeni su sa 25,59 na 24,01 milijardi dinara.

Finasijski prihodi i rashodi

Kako se dalje čita iz Bilansa uspeha, u 2024. su finansijski prihodi preduzeća iznosili 779.252.000 dinara, a finansijski rashodi 763.186.000.

Dominantni finansijski prihodi su prihodi od kamata i uvećani su čak sedam puta – sa 106,8 miliona dinara na 723,7 miliona dinara.

S druge strane, i rashodi za kamate su bili iznad 700 miliona, tačnije 732,7 miliona dinara. Pali su sa 958,9 miliona dinara u 2023.

Uz poslovne i finansijske prihode treba istaći i ostale prihode koji su iznosili 1,23 milijarde dinara.

Krajnji rezultat preduzeća za 2024. je neto gubitak koji je iznosio 4,6 milijardi dinara i koji je manji u odnosu na 2023, kada je iznosio 7,2 milijarde dinara.

Železnička stanica
Shutterstock/Zoran Milosavljevic

Smanjene dugoročne, povećane kratkoročne obaveze

Stalna imovina IŽS-a u 2024. godini vredela je 422 milijarde dinara.

U stalnu imovinu ubrajaju se nematerijalna imovina, kao i nekretnine, postrojenja, oprema (zemljište, građevinski objekti, postrojenja, oprema..).

Kada je u pitanju Infrastruktura, najznačajniji deo stalne imovine su zemljište i građevinski objekti. Oni su u 2024. godini vredeli 359,8 milijardi dinara. Među većim stavkama su i nekretnine, postrojenja i oprema uzeti u lizing i oni koji su u pripremi (43,4 milijardi dinara).

Dugoročna rezervisanja i obaveze kompanije smanjeni su sa 7,4 na 5,1 milijardu dinara. Najveći deo ovih obaveza su rezervisanja za naknade i druge beneficije zaposlenih – 2,18 milijardi dinara i dugoročni krediti, zajmovi i obaveze po osnovu lizinga u inostranstvu – 1,81 milijardi dinara.

S druge strane, kratkoročna rezervisanja i obaveze povećani su sa 15,3 na 19 milijardi dinara. Najveći deo su obaveze po osnovu kredita i zajmova od lica koja nisu domaće banke – 10,57 milijardi dinara. Tu su i krediti, zajmovi i obaveze iz inostranstva – 1,91 milijardi dinara.

Obaveze Infrastrukture železnice prema dobavljačima u zemlji su 3,88 milijardi dinara.

Najznačajnija ulaganja

U Napomenama uz finansijski izveštaj navodi se da su najznačajnija ulaganja u 2024. godini izvršena u izgradnju Jedinstvenog dispečerskog centra, rekonstrukciju i modernizaciju pruge Niš-Dimitrovgrad, izgradnju pristupnog puta za stanicu Beograd Centar i izradu tehničke dokumentacije i nadzor na projektima.

Dodaje se i da je društvo izvelo građevinske radove na ojačavanju elemenata železničkih pruga na projektima ulaganja u „sopstvenoj režiji“.

Takođe, izvelo je i radove hitnih intervencija kojima se sprečava umanjenje tehnološke funkcije pruge, povećava dozvoljeno osovinsko opterećenje, maksimalna dozvoljena brzina i veća propusna moć na prugama.

Projekat mađarsko-srpske železnice

IŽS evidenciju o projektu rekonstrukcije mađarsko – srpske železnice vodi na poziciji „imovina kod drugih subjekata“.

Naime, taj projekat se vodi u knjigama finansijera, odnosno Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Pored toga, u 2021. godini započet je projekat rekonstrukcije pruge Subotica-Horgoš. Taj projekat ne spada u projekat mađarsko-srpske železnice, ali se isto vodi u knjigama finansijera – Ministarstva građevinarstva i sa 31.12.2022. je u celosti završen.

U vezi ovih projekata dat je i pregled izvršenih radova sa stanjem na dan 31. decembar 2024.

Tako vrednost izvedenih radova na deonici Beograd centar – Stara Pazova na dan 31.decembar iznosi 53.579.733.000 dinara.

Vrednost nadzora nad deonicom Stara Pazova-Novi Sad iznosi 310.548.000 dinara.

Izvedeni radovi za deonicu Novi Sad-Subotica vredni su 130.312.807.000 dinara ili oko 1,1 milijardi evra.

Međutim, u samom dokumentu se ne spominju izvedeni radovi za deonicu Stara Pazova-Novi Sad, već se za ovu deonicu spominje samo „nadzor“.

Za projekat rekonstrukcije pruge Subotica-Horgoš navedena je vrednost od 13.377.836.000 dinara na dan 31.12. ili oko 114 miliona evra.