Instagram i preduzetništvo – kakva je situacija u Srbiji?

Biznis Forbes Srbija 6. dec 2023. 07:02
featured image

6. dec 2023. 07:02

Koga zamislite kada čujete reč „preduzetnik“? Nekada smo zamišljali pekare, trgovce, obućare. Danas su to često ljudi koji drže telefon u ruci. I ja, koja ovo pišem, jedna sam od njih.

Mnogima je dugme za snimanje trasiralo put do APR-a, otkaza u korporacijama i osvajanja preduzetničke slobode. Za sve one bez velikog početnog kapitala, nasleđenih kontakata, bez partijske članske karte, telefon je pružio šansu da svoju ideju izlože svetu.

Suprug i ja smo preduzetnici od 2016. godine, sve vreme u digitalnom sektoru, ali poslednje četiri godine radimo isključivo putem društvene mreže Instagram i imamo više od 2.500 polaznika naših onlajn kurseva. Stabilan biznis, rast prihoda, finansijsku vitalnost, lični razvoj… sve nam je to donela konzistentnost na mreži.

Polaznici naših edukacija i naši pratioci su drugi preduzetnici koji od nas uče kako da predstave svoje biznise na Instagramu. Među njima ima najrazličitijih zanimanja i branši, od psihologa, profesora jezika, doktora, trenera, biznis mentora, do vlasnika salona lepote, apartmana, restorana…

Mogućnosti za razvoj biznisa putem mreže su izuzetne, jer ste direktno „na vezi“ sa svojom ciljnom grupom. Cenjeni svetski stručnjak za marketing, Set Godin, svojevremeno je rekao da je „kontent marketing jedini marketing koji nam je ostao“ i sada je došlo to vreme, mi ga živimo.

Jedan profesor jezika može da ima zaposlene, školu i 200 učenika, a da nema fizički prostor, nijednu učionicu. Svi časovi se dešavaju onlajn, a kanal putem koga su saznali za nju/njega je isključivo pojavljivanje na društvenoj mreži.

Naša polaznica koja je napustila korporaciju, ručno izražuje keramičke šolje i uveliko je dostigla korporacijsku platu od prodaje svog ručnog rada, samo putem pojavljivanja na Instagramu.

Šta je tajna uspeha na mreži?

Autentičan izraz, konstatno pojavljivanje, istina, razvijanje odnosa sa pratiocima. Instagram je mreža poverenja, mreža bliskog odnosa, nema mesta za formalnost, distancu i lažne predstave. Na duži rok, samo kvalitet i istina opstaju. Poenta je dati pratiocima razlog da ostanu tu, da uvek nešto dobiju. Ovde se ne radi o klasičnom reklamiranju svoje usluge ili proizvoda, već o davanju korisnog i zanimljivog sadržaja, jer svaki pratilac plaća to najskupljom valutom danas, svojim vremenom.

Foto: Ludus digital

Ima li ova „bajka“ negativne strane?

Ako je tako lako, zašto svi ne počnu da rade na mreži? Zato što je ovo maraton, trka na duge staze koja zahteva vojničku displinu i istrajavanje. Onaj ko očekuje uspeh posle dva videa, neće naći sreću na ovoj mreži. Ovo je priča za strpljive.

Takođe, trenutno je hiperprodukcija sadržaja i biznisa, prostor je neuređen i svako može ponuditi svoju uslugu, bilo da je stručan za to ili ne. Ostaje na konzumentu da proceni, da ne veruje prebrzo i prelako.

Iako deluje kao san kada slušamo tuđe uspešne priče, mnogo je onih koji su odustali. Konkurencija je narasla i zaključila bih rečenicom koju sam nedavno čula – nikada nije bilo lakše pokrenuti biznis, a nikada teže izdvojiti se.

Ipak, za autentične uvek ima mesta.

Vera Stevanović, Ludus akademija