ISTRAŽUJEMO Glavni izvođači na strateškim državnim projektima: Da li je Srbija podeljena kao Berlin posle rata

Kao što je Forbes Srbija već pisao, Vlada je u ovogodišnjoj revidiranoj Fiskalnoj strategiji prvi put obelodanila listu 56 kapitalnih projekata koje namerava da finansira u naredne tri godine.
Više od jedne trećine tih projekata odnosi se, prema analizi liste, na finansiranje izgradnje najvažnijih putnih i železničkih pravaca u zemlji. Spisak uključuje i radove na EXPO 2027, Nacionalnom stadionu i pratećoj odnosno linijskoj infrastrustrukturi za potrebe tog projekta.
Analizirali smo koje kompanije su glavni izvođači na tim projektima i kolika je njihova vrednost?
Ubedljivi pobednik su kineske kompanije. Od oko 25 projekata izgradnje ili rekonstrukcije auto-puteva, brzih saobraćajnica ili pruga, kineski građevinski giganti, odnosno njihovi ogranci registrovani u Srbiji grade čak 17.
Glavni izvođač – Power China
Ukupna vrednost radova – 3,4 milijarde evra
Najvažnija od njih je kompanija Power China. Ova firma u potpunom vlasništvu kineske države, u Srbiji trenutno gradi za vlast najvažniji građevinski, ekonomski i politički projekat u poslednjoj deceniji. Reč je, naravno, o specijalizovanoj izložbi EXPO 2027, odnosno objektima za potrebe te manifestacije, uključujući i Nacionalni stadion.
Prema listi koja je objavljena u revidiranoj Fiskalnoj strategiji, Power China gradi Nacionalni fudbalski stadion, linijsku infrastrukturu i EXPO 2027- izložbeni prostor, parking, poslovnu zonu… Procenjena vrednost samo ta tri projekta je, prema onome što piše u vladinom dokumentu, 247,6 milijardi dinara, odnosno 2,1 milijarda evra.
Njima je poverena i izgradnja beogradskog metroa, tačnije linije jedan. Prema navodima iz Fiskalne strategije ukupna procenjena vrednost ovog posla je 72,8 milijardi dinara ili 623 miliona evra.
Izuzev ovoga, istoj firmi povereno je da gradi i tunel od Karađorđeve ulice do Dunavske padine u Beogradu. Vrednost projekta je, prema podacima iz Strategije 26 milijardi dinara. Zna se takođe, i da je država od banke Poštanska Štedionica, a što je Forbes Srbija pisao, uzela kredit od 24,9 milijardi dinara ili 212 miliona evra za izgradnju upravo ovog projekta.
Obilaznice u njihovim rukama
Power China Construction Corporation of China LTD Ogranak Beograd, što je puni naziv ove kineske kompanije, glavni je izvođač i na deonici obilaznice oko Beograda, od Ostružničkog mosta do Bubanj Potoka. Ukupna procenjena vrednost ovog projekta je 44,7 milijardi dinara, odnosno 382 miliona evra.
Na kraju, poznato je da ista kompanija gradi i obilaznicu oko Užica, mada ovog projekta nema na spisku u Fiskalnoj strategiji. Sa druge strane, na spisku je novi most preko Save u Beogradu, čija izgradnja je poverena upravo kompaniji Power China. Vrednost je procenjena na 12 milijardi dinara, odnosno 102,5 miliona evra.
Ova kompanija, odnosno njen ogranak u Srbiji registrovan je aprila 2017. godine. Prema najnovijem finansijskom izveštaju, ova firma zapošljava 141 radnika. U 2024. godini, „domaća“ Power China ostvarila je ukupne prihode od 25,7 milijardi dinara, što je za 12 milijardi dinara više nego u 2023.

U prošloj godini, ova firma ostvarila je dobit od dve milijarde dinara, dok je u 2023. poslovala sa gubitkom od 72,5 miliona dinara.
Inače, Power China na globalnom nivou zapoljšava više od 180.000 ljudi i posluje u više od 100 zemalja.
Kinezi čiste Srbiju
Ukupna vrednost radova CRBC – 3,9 milijardi evra
Iako je angažovana na daleko manje projekata, kineska kompanija China Road and Bridge Corporation Serbia ogranak glavni je izvođač radova na projektu izgradnje komunalne infrastrukture i infrastrukture za odlaganje komunalnog čvrstog otpada. Naime, prema podacima iz Fiskalne strategije ovaj projekat vredan je 367,9 milijardi dinara ili 3,15 milijardi evra. Projekat je poznat i pod nazivom Čista Srbija i obuhvata izgradnju komunalne infrastrukture u nekoliko desetina lokalnih samouprava širom Srbije.
CRBC Serbia, osim ovog projekta, gradi i brzu saobraćajnicu Novi Sad – Ruma, takozvani Fruškogorski koridor. Prema procenama Vlade, vrednost ovog infrastrukturnog poduhvata je 74,4 milijarde dinara ili 635,5 miliona evra.
Ista firma glavni je izvođač radova i na izgradnji mosta-obilaznice oko Novog Sada. Procenjena vrednost radova je 24,7 milijardi dinara, odnosno oko 211,5 miliona evra.
Inače, kineska firma registrovala je u Srbiji ogranak decembra 2010. i to za izgradnju mostova i tunela.
Još nisu objavili finansijske rezultate za 2024, a prema onima iz 2023. ova kompanija je zapošljavala te godine 314 ljudi. Ukupni prihodi bili su im u toj godini 25,4 milijarde dinara. Ostvarili su gubitak od gotovo milijardu dinara.
Kineska kompanija na projektu mađarsko-srpske železnice
Ukupna vrednost radova – 2,05 milijardi evra

Glavni izvođač radova na projektu mađarsko-srpske železnice je konzorcijum dve kineske kompanije – China Railway International Co Ltd. (CRIC) i China Communications Construction Company Ltd. (CCCC). Obe posluju preko svojih ogranaka, registrovanih u Srbiji.
Ukupna procenjena vrednost radova, prema Fiskalnoj strategiji, na ovom projektu je 155,5 milijardi dinara ili 1,32 milijardi evra.
Izuzev toga, CCCC u Srbiji je izvođač radova i na deonici Koridora 11, od Preljine do Požege. Procenjena vrednost radova na ovoj deonici je 74,4 milijarde dinara, odnosno 635 miliona evra.
Na spisku projekata države, u Fiskalnoj strategiji, nalazi se i izgradnja puta od Novog Beograda do Surčina. I ovaj posao je bio poveren istoj firmi, a njegova vrednost je skoro 12 milijardi dinara, odnosno 102 miliona evra.
I Šangdong među izvođačima
Ukupna vrednost radova – 2,4 milijarde evra
Kineski izvođač Šandong, preciznije kompanija China Shandong International Economic& Technical Cooperation group Ltd ogranak Beograd, glavni je izvođač radova na autoputu Beograd – Zrenjanin – Novi Sad. Procenjena vrednost radova je 187,6 milijardi dinara, odnosno 1,6 milijardi evra.
Ista kompanija gradi i brzu saobraćajnicu Iverak – Lajkovac čija je vrednost oko 280 miliona evra.
Kineska kompanija Shandong Hi Speed gradi petlju Požarevac – Golubac na takozvanoj Dunavskoj magistrali. Procenjena vrednost ovog projekta je 61,5 milijardi dinara, odnosno 525 miliona evra, prema navodima u Fiskalnoj strategiji.
Ko su ostali izvođači
Izvođači koji ne dolaze iz Kine, dobili su tek poneki državni projekat, pokazuje analiza Forbes Srbija. Primera radi, rekonstrukciju železničke pruge Niš – Dimitrovgrad gradi konzorcijum kompanija predvođen bugarskom firmom Trejs, izvođač na putu Niš – Merdare je austrijski Štrabag, dok je put Ruma – Šabac – Loznica poveren azerbejdžanskom Azvirtu. Turska kompanija Tašjapi izvođač je radova na putu Beograd – Sarajevo.
Ovakav izbor izvođača, pošto su gotovo po pravilu izabrani bez tendera i transparentnog nadmetanja, ukazuje na logičan zaključak. Ukoliko su infrastrukturni projekti deo nekog EU plana i podržani su iz Brisela, zbog potrebe regionalnog pomirenja, njih grade kompanije iz Evrope. Ukoliko se radi o onima gde postoji jasan politički ili ekonomski interes Turske, dogovoriće se sa kompanijama iz te zemlje.
U svim ostalim slučajevima, sigurno je da će glavni izvođač biti kineska kompanija.