ISTRAŽUJEMO Poseta Makrona Beogradu: Sme li država da priprema teren za nuklearnu elektranu
Iako se nigde eksplicitno ne pominje da je mogućnost gradnje nuklearne elektrane u Srbiji jedan od povoda za posetu francuskog predsednika Emanuela Makrona Beogradu, ovakav zaključak nameće „priprema terena“ poslednjih meseci.
Previše je događaja, dokumenata i pripremnih radnji od proleća preduzeto da se čini nemogućim da bi tema nuklarne elektrane mogla da se zaobiđe.
Najpre, dvojica predsednika su još u aprilu u Parizu razgovarali o ovom, a onda je istog meseca Vlada Srbije usvojila Memorandum o saradnji sa Francuskom elektroprivredom na proceni potencijala za razvoj nuklearnog civilnog programa. Tri meseca kasnije, Memorandum o primeni nuklearne energije potpisalo je pet ministarstava i 20 naučnih institucija.
Tom prilikom premijer Miloš Vučević izjavio je da se ovim „ispravlja greška napravljena 80-ih godina prošlog veka kada je država zabranila proizvodnju nuklearne energije“.
U međuvremenu, Ministarstvo rudarstva i energetike raspisalo je i javni poziv za izradu preliminarne tehničke studije radi razmatranja mirnodopske primene nuklearne energije u Republici Srbiji. Vrednost ove nabavke je 14,16 milion dinara, rok za izradu je 12 nedelja, a prema navodima na Portalu javnih nabavki, ova nabavka je trenutno u statusu „pregled i ocena“, pošto je rok za podnošenje prijava istekao 2. avgusta.
U dokumentima koja prate ovu javnu nabavku navodi se da konsultant treba da sprovede studiju o različitim dostupnim tipovima nuklearne tehnologije na tržištu, broju postrojenja po svetu, troškove po jedinici, procenu potencijalnih partnera na projektu (mimo dobavljača tehnologije), kao i okvirnu procenu prednosti, nedostataka i rizika…
U Ministarstvu rudarstva i energetike za Forbes Srbija kažu da je javna nabavka u toku i da „ne mogu davati nikakve komentare na ovu temu do završetka postupka“.
„Predmetna studija će obuhvatiti, odnosno pružiti značajnu naučno-istraživačku i istraživačko-razvojnu analitiku u odnosu na nuklearne tehnologije koje se danas primenjuju u svetu, način njihove integracije u elektroenergetske sisteme, kao i druge povezane analitičke teme, kao što su postojeći lanci snabdevanja, povezani troškovi, SWAT analiza mogućnosti razvoja nuklearne energije u kontekstu elektroenergetskog sistema i potreba RS i slično“, kažu u resornom ministarstvu.
Nedavno su najavljene i izmene postojećeg Zakona o energetici kojima će se ukinuti važeća zabrana izgradnje nuklearnih postrojenja u Srbiji iz 1989. godine.
I dok je pomenuta nabavka još u toku, predstavnici države i EPS-a obilazili su polovinom ovog meseca institucije iz Slovačke i Češke.
Nezvanična saznanja Forbes Srbija su da je bilo razgovora i sa slovačko-češkom kompanijom Aspiro na temu nuklearne energije, koja bi mogla da bude jedan od kandidata kao potencijalni realizator ove preliminarne studije.
U Ministarstvu rudarstva i energetike, međutim, demantuju da je bilo susreta sa predstavnicima Aspira tokom posete ove delegacije Slovačkoj i Češkoj.
Dobro upućeni izvor Forbes Srbija u dešavanja u energetici kaže da bi Aspiro mogao da bude partner za izradu preliminarne studije.
„Ukoliko se kao potencijalni partner za izgradnju nuklearne elektrane izabere Francuska, logično je da će i konsultant za izradu studije izvodljivosti biti iz ove zemlje. Ali, ovde je reč samo o nekakvoj preliminarnoj studiji koja bi trebalo da pokaže početne parametre, u smislu tehnologije, eventualne cene, lokacije i slično“, kaže naš sagovornik.
Ono što mu se, međutim, čini posebno spornim jeste činjenica da država rapisuje javni poziv i troši novac poreskih obaveznika na preliminarnu studiju koja se bavi analizom nečega što je u Srbiji zabranjeno zakonom.
Forbes Srbija istraživao je ima li država pravni osnov da preduzima ove radnje, odnosno da pre ukidanja važećeg moratorijuma usvaja različite Memorandume i raspisuje javne pozive.
„Ne vidim pravni osnov da se preduzimaju radnje dok se prethodno ne ukine zabrana izgradnje“, smatra naš sagovornik.
Pravnici sa kojima smo razgovarali kažu da memorandumi i radnje koje su do sada preduzete ne moraju unapred biti problematične. Ključno je, tvrde, da u njima ne stoji nikakva obavezujuća odluka.
„Memoradum je neobavezujući dokument, ali to što se on tako naziva ne znači automatski da sadržaj tog memoranduma ne sadrži obavezujuće odluke. Ukoliko u tim dokumentima piše da su oni samo namera da se preduzmu neke radnje pošto se prethodno otklone zakonske i druge prepreke, onda bi se moglo reći da je to pravno u redu. Ali ako, s druge strane, u tim dokumentima postoji neka preuzeta obaveza, odnosno ukoliko se tvrdi da će nešto biti urađeno, onda to može biti pravno problematično“, kaže jedan od pravnika s kojima smo razgovarali dodajući da ni državni organ, u ovom slučaju Vlada ili nadležno ministarstvo, ne bi smeli obećavati ništa dok Skupština ne donese odluku da se ukine zabrana izgradnje.
U protivnom, ovo bi, potencijalno, moglo proizvesti nekakve pravne posledice.
Na naše pitanje da li su imali pravni osnov da raspišu javni poziv dok je zabrana izgradnje nuklearne elektrane na snazi, u Ministarstvu energetike odgovaraju:
„Sama studija, odnosno analitička podloga koju će ona pružiti, ne predstavlja tehničku dokumentaciju niti investicioni program za izgradnju nuklearnog objekta. Ovakva tehnička dokumentacija, investicione odluke i programi biće mogući tek nakon ukidanja moratorijuma na izgradnju nuklearne elektrane“.
Zanimljivo je, međutim, što u javnom pozivu stoji da se naručeni dokument zvanično naziva „preliminarna tehnička studija radi razmatranja mirnodopske primene nuklearne energije u Republici Srbiji“, dok u Ministarstvu energetike kažu da ona ne predstavlja tehničku dokumentaciju.