ISTRAŽUJEMO U kakvom su stanju inspekcije koje bi trebalo da kontrolišu Rio Tinto

Biznis Ivan Radak 19. avg 2024. 07:00
featured image

19. avg 2024. 07:00

Evropska unija i Nemačka ne mogu, niti bi trebalo da garantuju Srbiji da će Rio Tinto eksploatisati litijum po najvišim ekološkim standardima. To moraju da garantuju institucije države Srbije i ova potencijalno velika investicija predstavlja ozbiljan test u kakvom su one stanju i mogu li građani da se oslone na njih.

U konkretnom slučaju, na „prvoj liniji fronta“ su inspekcijski organi zaduženi za nadzor nad poslovanjem rudarskih kompanija.

Forbes Srbija istraživao je kojim ljudskim kapacitetima raspolažu, imajući u vidu hroničan nedostatak inspektora u Srbiji.

Postoje inspekcije koje ‚bi sve vreme bile zadužene za nadzor nad poslovima ukoliko zaživi projekat Jadar, kako u fazi razvoja rudnika tako i u fazi eksploatacije. To su pre svega Geološka i rudarska inspekcija, kao i Inspekcija za zaštitu životne sredine. Zajedno s njima, sve vreme na oprezu moraće da bude Inspekcija za preventivnu zaštitu odnosno tzv. protivpožarci, a ovoj grupi treba dodati i jednu „univerzalnu“ inspekciju kao što je Inspektorat za rad.

S druge strane, u fazi izgradnje rudnika, nadzor će morati da obavlja i Građevinska inspekcija dok će posle početka rada odnosno u fazi eksploatacije rude, odgovornost imati Inspekcija za opremu pod pritiskom.

Zbog nacionalnog značaja ovog projekta, ali i zbog samih nadležnosti, prema saznanjima Forbes Srbija, lokalne inspekcije ne bi trebalo da imaju posla kada je reč o nadzoru ovog projekta.

Geološka i rudarska inspekcija

inspekcija, inspektor, rudarski
Shutterstock/Mishainik

Javni dokumenti odnosno izveštaji i planovi inspekcija, već kod prve ključne za nadzor rudarske delatnosti u Srbiji pokazuju zabrinjavajuću situaciju – nedostatak kadrova.

U izveštaju o radu Geološke i rudarske inspekcije za 2023. navodi se da je sistematizovano 14 radnih mesta. Popunjeno je bilo tek pola odnosno sedam.

Ni u planu inspekcije za 2024. situacija nije bitno drugačija. Navodi se da je u ovoj inspekciji sistematizovano 13 radnih mesta, a popunjeno je – šest. Od tih šest, pokazuje tabela, jedan je načelnik, a ostalo su geološki inspektori (tri) i rudarski inspektori (po jedan sa sedištem u Zaječaru i Užicu).

Podaci pokazuju da ih čekaju pune ruke posla. Postoji 833 objekta u Srbiji koja mogu biti predmet nadzora bilo da je reč o istraživanjima ili eksploataciji od kojih su 103 ocenjeni kao visokorizični, a 23 su svrstana u kategoriju kritičnog rizika. U praksi, to znači da će one sa visokim rizikom posetiti najmanje jednom u toku godine, a kritične najmanje dvaput. Cilj inspekcije je da ove godine prekontrolišu 575 objekata gde se obavlja eksploatacija ili istraživanje.

Inspekcija za zaštitu životne sredine

Kada je reč o Inspekciji za zaštitu životne sredine, njihov izveštaj za 2023. pokazuje da je u tom sektoru bilo zaposleno ukupno 67 ljudi, od čega je 56 inspektora. Međutim, prema pravilniku, predviđeno je da ih ima gotovo 30 više – tačnije 85 – što otkriva da i ovaj inspekcijski organ, koji će biti veoma važan u kontroli rada rudnika Jadar, ima velikih kadrovskih izazova.

I sama inspekcija u svom izveštaju ističe „neophodnost povećanja broja inspektora u Sektoru za nadzor i preventivno delovanje u životnoj sredini“.

U planu za 2024. navodi se da je broj sistematizovanih mesta u ovoj inspekciji 86, ali je broj popunjenih ostao isti – 56. Da stvar bude gora, od tih 56, tri inspektora tokom ove godine ispunjavaju uslove za odlazak u penziju što znači da će ih biti još manje.

Inače, ono što je uočljivo u izveštajima inspekcija jeste promena u prikazivanju stanja materijalnih resursa kojima raspolažu. Dok su ranijih godina obaveštavali resorna ministarstva i javnost koliko su stari automobili (i računari) koje koriste pa čak i da li raspolažu letnjim i zimskim setovima guma i da li su uopšte registrovani, sada je to sve ređa praksa osim što možemo pročitati da ih poseduju. I ovde je Inspekcija za zaštitu životne sredine transparentnija od drugih pa otkriva da im je većina vozila starija od 10 godina.

Inspekcija za preventivnu zaštitu

Inspekcija za preventivnu zaštitu u nadležnosti je MUP-a jedna je od retkih koja ne otkriva broj zaposlenih kojima raspolaže. To se ne vidi ni u izveštaju o radu za prošlu godinu niti u planu za 2024.

Jedini dostupni javni podatak za ovaj organ je davno sprovedena Funkcionalna analiza republičkih inspekcija sa analizom kapaciteta, koju je realizovalo Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave. Iako je napravljena još 2019. ipak pruža indikativne podatke, ne samo za ovaj već i za ostale inspekcijske organe, s kakvim se kadrovskim izazovima suočavaju.

Te godine, Inspekcija za preventivnu zaštitu je po sistematizaciji imala predviđena 183 radna mesta, a bilo je popunjeno 169 tako da je i ona radila s manjkom ljudi. Međutim, iz tog dokumenta se vidi da im je ne samo falilo tih 14 osoba već da su iskazali potrebu za zapošljavanjem čak 60 radnika.

Građevinska inspekcija

inspekcija, inspektor, gradjevinska
Shutterstock/Roman Zaiets

Ako kažemo da i ovoj inspekciji nedostaje ljudi, nećemo reći ništa novo. U izveštaju za prošlu godinu navodi se da je „analizirana godina završena sa ukupnim brojem radno angažovanih inspektora 8 stalno zaposlenih od 15 sistematizovanih mesta“. Tri inspektora su angažovana na određeno vreme dok je jedan inspektor na porodiljskom odsustvu.

Ista situacija je praktično preslikana i u planu rada za 2024. U ovom odeljenju koje je pod ingerencijom Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, posao obavlja 12 zaposlenih. Međutim, tu su uračunati i ranije pomenutih troje inspektora angažovanih na određeno vreme i inspektorka na porodiljskom odsustvu.

Inspekcija u svom planu konstatuje da „za redovan obilazak terena nedostaje veliki broj inspektora tokom sezone građevinskih radova“.

Inspekcija za opremu pod pritiskom

inspekcija, inspektro, oprema pod naponom, banatski dvor
Shutterstock/Nikola Fific

Ovo je druga inspekcija koja će biti nadležna za projekat Jadar, a da je u resoru Ministarstva rudarstva i energetike.

Procentualno posmatrano, ona ima najvećih kadrovskih problema. Nedostaje joj dve trećine ljudi.

Kako se vidi iz plana rada za 2024. „trenutno u Odeljenju za inspekciju opreme pod pritiskom su od 12 sistematizovanih radnih mesta popunjena četiri“. Od četiri jedan je šef. Tako ostaju dva inspektora sa sedištem u Beogradu i jedan sa sedištem u Nišu.

Kada je reč o projektu Jadar, ova inspekcija ima jedno sistematizovano mesto u Valjevu, odakle bi inspektor po svemu sudeći pokrivao teritoriju zapadno od ovog grada, ali nije popunjeno.

U svom dokumentu ističu da su veoma važna inspekcija. „Inspekcijski nadzor u oblasti opreme pod pritiskom je od posebnog značaja sa aspekta bezbednosti i zdravlja ljudi, jer je u pitanju nadzor nad više desetina hiljada komada različite opreme pod pritiskom na teritoriji Republike Srbije“, navodi inspekcija i precizira da je reč o 5.000 subjekata i objekata koji poseduju ovakvu opremu odnosno da postoji više od 50.000 komada opreme.

Inspektorat za rad

Radni odnosi i bezbednost na radu su ključne oblasti nadzora ove inspekcije. I od nje se često očekuje da bude sveprisutna i otkriva rad na crno ili neadekvatne uslove rada koji mogu da ugroze bezbednost radnika.

Međutim, pitanje je da li to može da uradi sa ukupno 232 zaposlena, koliko izveštaj o radu za 2023. pokazuje da ih ima. Od tog broja zapravo su 218 inspektori. S druge strane, treba imati u vidu i da 232 zaposlena u Inspektoratu za rad nisu konačan broj predviđenih radnih mesta. Ova inspekcija bi prema sistematizaciji trebalo da ima 281 čoveka.

Šta u praksi mogu da izvedu? Plan za 2024. predviđa da svaki inspektor u oblasti radnih odnosa izvrši najmanje 140 inspekcijskih nadzora, a u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu najmanje 70.

Šta je sa ostalim inspekcijama?

Prema informacijama Forbes Srbija, ostale republičke inspekcije ne bi trebalo da budu angažovane u nadzoru realizacije projekta Jadar, ali kako smo nedavno pisali, u zajedničku kontrolu istražnog polja kompanije Euro Litijum Balkan su, pored rudarsko-geološke i Inspekije za zaštitu životne sredine, pozvane i dve dodatne– vodna i poljoprivredna inspekcija, koje su nadležne za kontrolu korišćenja vode i poljoprivrednog zemljišta. Stoga smo pogledali i kakvi su njihovi kapaciteti.

Vodna inspekcija

Slika Vodne inspekcije lošija je i u odnosu na Inspekciju za opremu pod pritiskom kada je reč o manjku ljudstva. Izveštaj o radu ove inspekcije za 2023. pokazuje da je u ovom odeljenju sistematizovano čak 49 inspektora, a da je popunjeno manje od trećine – Srbija je prošle godine imala samo 14 vodnih inspektora.

Da je slika poražavajuća, izveštaj otkriva u daljem tekstu iz kojeg se može videti da su 2010. imali 34 inspektora.

Prosečna starost vodnih inspektora je u nivou proseka za sve inspekcije – 53. Do 50 godina ima osam inspektora. Isto toliko ima između 50 i 60 godina, a više od 60 godina dvoje inspektora.

inspekcija, inspektor, vodna, pod pritiskom
Shutterstock/JGA

„Priloženi podaci ukazuju na visoku prosečnu starost inspektora, zbog čega se u narednim godinama može očekivati dodatno smanjenje broja inspektora usled sticanja uslova za starosnu penziju“, konstatuje inspekcija u izveštaju.

Vodna inspekcija ističe da im je potrebno tih 49 sistematizovanih inspektora „te je potrebno zaposliti još 35 inspektora“.

Ono što je za utehu jeste da je upravo odsek Vodne inspekcije koji pokriva teritoriju Loznice prošle godine bio najaktivniji i sproveo 199 nadzora.

S druge strane, u planu inspekcije za 2024. navodi se nešto bolja slika odnosno da je u inspekciji sada 18 zaposlenih plus načelnik. U ovom dokumentu, Vodna inspekcija navodi da im nedostaje 31 čovek. Zato se neki nadzori i ne sprovode, otkriva dokument.

„Odeljenje Vodne inspekcije se u praksi suočava sa problemom izostajanja inspekcijskog nadzora zbog smanjenja broja inspektora“, stoji u planu.

Poljoprivredna inspekcija

Izveštaj o radu ove inspekcije pokazuje da su podeljeni u više odeljenja. Tako je odeljenje za bezbednost hrane biljnog porekla raspolagalo sa 29 inspektora, odeljenje za alkoholna i bezalkoholna pića i duvanske proizvode sa 23, a odeljenje za kontrolu podsticajnih sredstava sa 27. U onom najvažnijem za našu priču – odeljenju za poljoprivredno zemljište – bilo ih je 19 od čega 18 inspektora i načelnik.

Inspekcija u svom izveštaju ističe zadovoljstvo urađenim poslom, ali konstatuje i izazove.

Zbog nedovoljnog broja inspektora koji obavljaju inspekcijski nadzor i zbog evidentne razlike u opterećenosti inspektora, te teritorijalnim razlikama u broju nadziranih subjekata, velikog teritorijalnog obuhvata i udaljenosti katastarskih parcela nad kojima se vrši nadzor i njihove identifikacije, nepristupačnost lokacije – terena i slično, pridržavanje rokova za postupanje inspekcije nije moguće u potpunosti“, stoji u izveštaju.

Analiza kapaciteta

I slika iz 2019. godine kao i sadašnja, pokazuje nedovoljnu brigu države za jedan od najvažnijih delova javne uprave. Nedovoljno plaćeni, sa manjkom ljudstva, inspektori odnosno inspekcije u svojim izveštajima, ipak, tvrde da uspevaju da ispune planove i na neki način drže stvari pod kontrolom.

Analiza iz 2019. otkriva da je prosečna starost računara na kojima su radili gotovo po pravilu bila iznad pet godina. Kada je reč o starosti automobila koje koriste, samo jedna je imala vozila mlađa od pet godina. U većini slučajeva, njihovi automobili bili su stariji od 10 godina, dve su imale vozila stara 13 godina, jedna 14, a jedna i više od 15 godina.

Međutim, najporaznije su bile brojke o raspoloživom ljudstvu, a pogotovo koliko bi im zaposlenih bilo potrebno. Primera radi, Poreska uprava tada je imala sistematizovana 783 inspektora, a popunjeno 501 mesto. Smatrali su da im je potrebno da zaposle još 507.

Kada je reč o inspekcijama važnim za nadzor nad projektom Jadar, iz Funkcionalne analize može se videti da je te godine Inspekcija za zaštitu životne sredine imala sistematizovano 101 mesto (sada 86) i da je bilo popunjeno 73.

Rudarsko-geološka inspekcija imala je sistematizovano 14 radnih mesta i popunjeno četiri. Nisu tražili da bude zaposleno više od tih nedostajućih 10. Inspekcija za opremu pod pritiskom imala je sistematizovano osam radnih mesta i popunjeno šest, a smatrali su da im je potrebno još šest.
Građevinska inspekcija raspolagala je sa devet inspektora i tražila je makar još jednog što bi bilo i manje od predviđenog broja zaposlenih – 11.

Inspektorat za rad je na 246 postojećih priželjkivao angažovanje još 40 inspektora (sistematizovano 266) dok je velike zahteve imala Poljoprivredna inspekcija. Na sistematizovanih 95 mesta imali su popunjenih 84, a smatrali su da im je potrebno još 78.

Sada slabo popunjena vodna inspekcija, te godine imala je 17 zaposlenih od 20 predviđenih. Želje su bile značajno veće. Mislili su da bi trebalo da dobiju još 48 kolega.