Iz dnevne sobe u podrum pa u region: Vlasnica Lune otkriva kako se izborila da je biznis ne preraste

Biljana Jovanović, vlasnica modne kuće Luna iz Požarevca, decenijama vodi jedan od poznatih brendova u Srbiji i regionu. Iako kaže da početak njenog preduzetničkog puta nije bio isplaniran, smatra da su joj strast i posvećenost, zajedno sa nasleđenom ljubavlju prema modi, najviše pomogli da oblikuje biznis.
U razgovoru za Forbes Srbija, Biljana deli svoju priču o razvoju kompanije i izazovima na koje je nailazila.
Porodični koreni i prvi koraci
Po obrazovanju je inženjerka informatike, a put ka modnoj industriji bio je manje konvencionalan. Još kao apsolvent odlučila je da pomogne majci Snežani, koja je pokrenula malu zanatsku radnju za šivenje.
„Iako sam samo želela da pomognem, vremenom sam shvatila da me taj posao ispunjava i da imam priliku da uradim nešto posebno. Mogućnost da spojim dve svoje jake strane – analitičnost i kreativnost, a pre svega da izgradim sebi okruženje po sopstvenim vrednostima i standardima – to mi je bilo neprocenjivo“, priseća se Biljana.
Majka i ćerka su posao započele u dnevnoj sobi, gde su sa jednom šivaćom mašinom krojile i stvarale prve modele.
Ubrzo su proširile poslovanje i preselile se u podrum i nakon toga u veću, iznajmljenu kuću, gde su počeli da dolaze i prvi kupci na veliko.
Danas je to kompanija koja zapošljava više od 250 ljudi u Srbiji i regionu i svoje proizvode izvozi širom sveta.
Širenje poslovanja
Od malog porodičnog biznisa, Luna je izrasla u prepoznatljiv brend, koji nudi širok asortiman proizvoda – od elegantnih haljina do kaputa i sakoa, a odnedavno i cipela.
Naša sagovornica objašnjava da kupci nisu samo poslovne žene kako se to možda očekuje kada se pogleda neki od izloga.
„To su žene koje imaju određeni stil, žene koje vole elegantnu garderobu i nose je svakodnevno. Takođe, mnogima smo kada imaju neku svečanu i važnu priliku u životu prva asocijacija, što mi je posebno drago“, kaže Biljana.

Zadovoljstvo joj čini i to kada dobije fotografije kupaca sa venčanja ili nekog drugog važnog događaja i trenutaka u kojima su nosile Lunine haljine ili komplete.
„Mnogo je takvih lepih priča i emocija, mnogo je ženskog utkanog u svemu što radimo“, kaže sagovornica Forbesa.
Biljana ističe da je jedan od ciljeva bilo postepeno širenje i fokus na kvalitet. „Luna nije nastala preko noći. Radili smo polako, ali sigurno, razvijajući brend i šireći asortiman. U početku svaka naredna godina bila je bar duplo bolja od prethodne. Tako brz rast je zahtevao i brza prilagođavanja i promene“, priča.
Osvrće se i na transformaciju kompanije od trenutka kada je postalo očigledno da rast zahteva ozbiljnu organizaciju.
„U jednom trenutku shvatila sam da me moj biznis prerasta i da ne mogu sama da upravljam svim aspektima posla, da ne stižem sve dobro i na vreme da uradim. S obzirom na to da sam perfekcionista po prirodi, sve to mi je veoma teško padalo. Bilo je potrebno da izgradim jak tim koji će preuzeti deo odgovornosti“, objašnjava sagovornica Forbes Srbija.
To je, priznaje, bila jedna od najtežih, ali i najvažnijih faza u razvoju Lune.
Izazovi na putu do uspeha
Ne krije da je put do uspeha bio pun izazova.
„Bilo je trenutaka kada sam se suočavala sa velikim pritiscima. Posebno je bilo teško kada je firma počela rapidno da raste, a ja sam shvatila da fizički ne mogu sve da postignem sama. To je dovelo do velikog stresa, ali i do odluke da angažujem stručnjake koji su mi pomogli da organizujem tim i delegiram odgovornosti”, navodi iskustva u poslu Biljana Jovanović.
Među izazovnijim periodima u poslovanju izdvaja pandemiju kovida-19, koja je stavila na test otpornost mnogih kompanija, uključujući i Lunu.
„Najbolja godina u istoriji Lune bila je 2019. Sve je išlo sjajno, a onda nas je pandemija primorala da potpuno stanemo. Nije bilo svečanosti, nije bilo okupljanja, a samim tim ni potrebe za našim proizvodima. Radilo se od kuće, ni poslovna garderoba nije bila neophodna…“, priča Biljana.
Ipak, taj period su prošli bez otpuštanja zaposlenih ili smanjenja plata, što smatra jednim od svojih najvećih uspeha.
Teške situacije su nekada i prilike za nove izazove pa se tada „rodila“ i ideja za novu liniju – Luna casual.
Snaga ženskog tima i porodične vrednosti
Biljana posebno ističe važnost ženske energije i ženskog tima u Luni.
Od početka je bila okružena ženama koje su, zajedno sa njom, kako kaže, učile, rasle i razvijale se unutar kompanije.
„Većinu našeg tima činile su i čine žene. Zajedno smo prošle kroz sve izazove i uspone, i to je stvorilo poseban osećaj zajedništva i lojalnosti. Više od polovine zaposlenih radi sa mnom duže od 10 godina“, navodi.
Na početku preduzetničkog puta dešavalo se da se suočavala sa rodnim predrasudama, ali je kasnije kada je firma narasla i kada su rezultati bili očigledni toga bivalo sve manje.

„Niko nije očekivao, na primer, da ovakvu firmu može da vodi žena i sećam se, dešavalo se kada bi neko dolazio kod nas u Požarevac na razgovore dok pije kafu i čeka sastanak umeo bi da pita: a kada će doći direktor. Ima mnogo predrasuda u biznisu, pogotovo kada su žene u pitanju. Moje iskustvo i mišljenje je da su žene daleko lojalnije, posvećenije i mnogo brže završavaju zadatke. Smatram da oni koji se vode predrasudama ove vrste mnogo gube u svom biznisu“, ističe Biljana.
Takođe priznaje da je rad u porodičnom biznisu specifičan, ponekad izazovan, ali i veoma nagrađujući.
„Porodični biznisi imaju emotivniju dimenziju. To može biti komplikovano, ali donosi i veliku strast i predanost poslu. Kada vodite porodični biznis, nema povlačenja, jer za svaki izazov morate da nađete adekvatan odgovor. Ako je nešto komplikovano, teško, ne možete da date otkaz i promenite firmu. Morate da nađete rešenje. S druge strane, možete da gradite svoj svet po sopstvenoj meri i vredostima, da birate koje ljude želite pored sebe, a rezultate imate onoliko dobre koliko vredite“, kaže ona.
Inovacije neizostavni deo poslovanja
Biljana veruje da je modernizacija procesa i ulaganje u nove tehnologije od suštinskog značaja za opstanak i rast kompanije.
„Jedna smo od retkih firmi u regionu koja koristi ne samo digitalni sistem krojenja, već je digitalizovan i proces šivenja što nam omogućava preciznost i efikasnost u proizvodnji. Po tome smo jedinstveni u regionu“, ističe naša sagovornica.
Biljana ističe da je modna industrija izrazito dinamična i da se trendovi brzo menjaju, zbog čega je neophodno stalno praćenje i prilagođavanje.
„Danas postoje platforme koje nam pomažu da predvidimo modne trendove i planiramo na duže staze. Tako da imamo iste informacije kao i druge modne kuće iz celog sveta. Naši dizajneri imaju iste smernice kao i dizajneri iz Italije, Francuske, Amerike… To je od suštinske važnosti u industriji gde je pogrešna procena trenda potencijalno kobna“, kaže ona.
Na pitanje kako se nose sa nedostatkom radnika u sektoru tekstilne industrije, Biljana Jovanović kaže da problem sa kadrom postoji duže od decenije. Kako nije bilo moguće u Požarevcu obezbediti dovoljan broj stručnih radnika za proizvodnju, to je bila ozbiljna prepreka za rast.
Rešenje su pronašli u angažovanju manjih firmi u drugim gradovima na poslovima šivenja i dorade.
Značaj mentorstva
Jovanović dodaje i da veruje u značaj mentorstva u poslovnom svetu, posebno kada je reč o mladim preduzetnicima.
Kao član Srpske asocijacije menadžera, posvetila se radu u mentorstvu, pomažući novoj generaciji da se uspešno orijentiše u složenom svetu biznisa.
Kroz ove programe, Biljana deli iskustvo, praktične savete i smernice koje smatra ključnim za razvoj mladih talenata.
„Važno je da mladi preduzetnici imaju podršku iskusnih lidera. Mi, koji smo već prošli kroz razne faze razvoja biznisa, imamo odgovornost da pomažemo onima koji tek počinju“, naglašava Biljana.