Dizajn startap Frejmer ponovo oživeo nakon stagnacije

Biznis Forbes 1. nov 2023. 14:42 > 13. nov 2023. 15:32
featured image

Kada je prihod kompanije Frejmer (Framer) počeo da usporava, osnivači Jorn van Dijk i Kon Bok (Koen Bok) su odlučili da pomognu dizajnerima da brzo izgrade veb sajtove samo jednim klikom. Sa eksplozivnim rastom, spremni su da se takmiče sa Figmom i kompanijom Vebflou (Webflow)

1. nov 2023. 14:42 > 13. nov 2023. 15:32

U aprilu 2021. godine, Jorn van Dijk i Kon Bok, suosnivači dizajnerskog softverskog startapa Frejmer (Framer), suočavali su se sa teškim vestima. Njihov alat za izradu prototipova detaljnih aplikacija i veb stranica bio je hit među malom grupom dizajnera, ali nakon šest godina, prihodi su pali sa vrhunca od četiri miliona dolara dostignutog krajem 2019. „Rekao sam da ovo nije radilo i da treba da razmislimo šta dalje“, rekao je Van Dijk za Forbes.

Tokom ručka u amsterdamskom kafeu Mokum (najveći grad Holandije na jidišu), dva bivša dizajnera Fejsbuka su se složila oko rešenja: da evoluiraju svoj softver kako bi zaista napravio veb sajtove koje simulira, proširujući svoju ciljnu grupu kako bi uključili dizajnere i marketare koji žele da razvijaju prisustvo na vebu bez pomoći skupih programera. „Dizajnirate veb sajt u Frejmeru, a zatim na kraju kliknete na objavljivanje i mi ga pretvorimo u veb sajt koji takođe hostujemo“, objasnio je Bok.

Brza i jeftina izrada veb sajtova bila je dobitna formula za startape usmerene na potrošače – kompanije poput Viksa (Wix) listiranog na Nasdaku (Nasdaq), SkverSpejsa (SquareSpace) i vlasnika Vordpresa (WordPress), Automatika (Automattic), koji je bio procenjen na više od 7,5 milijardi dolara pri otkupu akcija 2021.

Ali Van Dijk i Bok su shvatili da poslovne kompanije sa složenijim potrebama često moraju da angažuju tim ili se okreću konkurentskom startapu za izradu veb sajtova, Vebflou (Webflow). „Otkrili smo stvarno veliki problem jer se tradicionalni veb dizajn obavlja u jednom alatu poput Figme, a stvarna izrada se obavlja negde drugde“, rekao je Bok. „Činjenica da su odvojeni čini proces veoma neefikasnim.“

Razvoj

Za manje od 18 meseci od lansiranja ovog novog proizvoda, startap sa sedištem u Amsterdamu je četvorostruko povećao prihode na više od 10 miliona dolara. Sada, nakon što su prikupili 27 miliona dolara u Seriji C (vrednost nije otkrivena), Frejmer privlači pažnju investitora iz Silikonske doline i konkurenata poput Figme, koji pažljivo prate njihove alate za objavljivanje sajtova bez kodiranja i njihov rast, saznaje Forbes.

Bok i Van Dijk su započeli razvoj Frejmera 2015. nakon što su svoj studio za Mek (Mac) aplikacije, Sofa, prodali Fejsbuku 2011. Par se vratio u Amsterdam nakon boravka u Menlo Parku, Kalifornija, kako bi započeo novi posao usmeren na rešavanje problema sa kojima su se susretali radeći na mobilnom dizajnu u Fejsbuku. Cilj? Pomaganje dizajnerima da izgrade „prototipove koji je gotovo nemoguće razlikovati od stvarnih stvari“, rekao je Bok.

Frejmerov alat visokog stepena verodostojnosti bio je rani uspeh, privukao je lojalnu grupu fanova dizajnera i velike investitore poput Grejloka (Greylock), Aksela (Accel) i evropskog investicionog fonda Atomiko (Atomico) koji su podržali Seriju A 2017. godine i Seriju B 2018. Ali onda su prihodi počeli da padaju.

„Postojala je određena tržišna usklađenost proizvoda, ali… Jorn i Kon su videli dokaze da je veličina tržišta za taj proizvod ograničena“, rekla je Hilari Bol (Hillary Ball), partnerka u Atomiku. „Ali sa pivotiranjem postoji mnogo nepoznatih.“

Međutim, čini se da se pivotiranje za sada isplati. Frejmer sada za klijente ima omiljenu i-mejl aplikaciju Superhjuman (Superhuman.com) iz Silikonske doline, holandskog rivala Tviliju (Twilio), Mesidžbird (Messagebird) i Slekovog (Slack) rivala Lark. „Mogli smo odmah da vidimo trakciju jer je rešilo stvaran problem za njih i omogućilo ljudima da mnogo brže izgrade veb sajtove“, rekao je Van Dijk.

Međunarodno širenje i konkurencija

Sada sa svežim novcem iz Serije C, predvođene Meritek Kapitalom (Meritech Capital), sa učešćem postojećih investitora uključujući Atomiko i Aksel, Bok i Van Dijk ciljaju na međunarodno širenje. Planiraju da razviju dodatke za podršku većim klijentima i dodaju AI podržane prevode veb sajtova.

„Kompanije ne žele da koriste skupe resurse za dizajnere, upravljanje i hostovanje veb sajtova, a Frejmer vam daje moć da to uradite sa sopstvenim dizajnerskim i marketinškim timom“, rekao je Aleks Klejton (Alex Clayton), partner u Meriteku.

Frejmer ima težak put pred sobom jer ide lice u lice sa etabliranim američkim konkurentima. Vebflou (koji takođe ima podršku Aksela i Meriteka) je imao svoju Seriju C rundu u martu 2022. godine, ali sa prihodima od 100 miliona dolara i dostizanjem vrednosti od četiri milijarde dolara. Tu je i Adobi (Adobe), koji je predviđao prihode od 400 miliona dolara u 2022. godini za Figmu, kada je najavila planove za preuzimanje dizajnerskog startapa za kolaboraciju u septembru prošle godine, vrednog 20 milijardi dolara.

Bok i Van Dijk se ne boje da izazovu dva dobro finansirana konkurenta istovremeno. „Spajanje dizajniranja i izrade veb sajtova će promeniti način na koji se oni izrađuju“, rekao je Van Dijk. „Ovo je način na koji će svi veb sajtovi biti izgrađeni u budućnosti, i to je ono što nas motiviše da budemo uspešni“.

Ian Martin, novinar Forbes