Izvođač radova na srušenom neboderu u Bangkoku deo grupe koja radi na pruzi Srbija-Mađarska

Biznis Forbes Srbija 1. apr 2025. 07:00
featured image

1. apr 2025. 07:00

Snažni zemljotres koji je pogodio Mjanmar i Tajland, srušio je neboder u izgradnji u Bangkoku. Tajlandski mediji izvestili su da je na zgradi kao izvođač radila kineska državna kompanija. Portal The Nation imenovao je tu firmu kao China Railway No 10 Corporation. Istakli su da je reč o ćerki kompanije China Railway Group Limited.

China Railway No 10, navode tajlandski i drugi inostrani mediji, drži 49% udela u zajedničkoj kompaniji koja je gradila zgradu za državnu revizorsku instituciju u glavnom gradu. Razlog zašto su samo manjinski partner jeste to što strane kompanije ne mogu da imaju više od 49% udela u tajlandskim firmama. Većinski partner je tajlandska građevinska kompanija ITD – Italian-Thai Development.

Upitan kvalitet radova i materijala

Antikorupcijska organizacija Tajlanda juče je naredila istragu o uzrocima pada koji je dosad odneo 11 života dok se za 76 osoba traga. Gradnja nebodera od 30 sprata počela je još 2020. ali se suočavala sa probijanjem rokova. Kako je preneo Rojters, Vlada Tajlanda je početkom godine pretila otkazivanjem projekta zbog kašnjenja. Prvobitni plan je bio da neboder bude završen tokom 2026. Međutim dosad je prema zvaničnim informacijama objavljenim u nedelju bilo završeno tek 30% posla.

Zvaničnici tajlandskog antikorupcijskog tela tvrde da je bio primetan manjak radnika na gradilištu, a „potencijalno je došlo i do žurbe da se završe radovi što je moglo da uzrokuje pad u standardima izvođenja radova“. Istražitelji sada proveravaju projektnu dokumentaciju i kvalitet materijala koji je korišćen. Tajlandski ministar za industriju Akanat Prompan izjavio je za Rojters da je zabrinut da je možda korišćen čelik ispod propisanih standarda. U poslednjih šest meseci vlada je zatvorila sedam fabrika koje su proizvodile čelik niskog kvaliteta. Inženjer Anek Siripaničgorn rekao za Rojters da je čudno da nijedna druga zgrada nije doživela sličnu sudbinu, čak ni drugi neboderi u izgradnji.

Gigant sa skoro 300.000 zaposlenih

Kako je izvestio Rojters, kao i drugi mediji, China Railway No 10 Corp je ćerka firma China Railway Group Limited. Skraćenica za China Railway Group Limited je CREC što je akronim njenog prethodnika i majke kompanije – China Railway Engineering Corporation.

Reč je o državnoj kompaniji koja na svom sajtu navodi da je super-veliki korporativni konglomerat koji se bavi inženjerskim poslovima, dizajnom i izgradnjom, proizvodnjom industrijske opreme, razvojem nekretnina, razvojem rudarskih projekata, finansijskim investicijama i dr. Za sebe tvrde da su jedna od najvećih svetskih građevinskih kompanija. Dodaju da su 17 godina zaredom na Fortune listi najvećih kompaniji. Pre tri godine bili su 34. na listi Fortune 500, a peti među kineskim kompanijama.

Bangkok
RREUTERS/Patipat Janthong

Navode i da imaju istoriju dužu od 100 godina, a nastali su iz biroa za izgradnju i dizajn pri Ministarstvu železnice. Kasnijom reorganizacijom nastaje China Railway Engineering Corporation (CRECG). Od 2000. su odvojeni od Ministarstva i uprava je poverena drugom državnom telu, za upravljanje velikim državnim kompanijama. CREC je formiran 2007. a sadašnje ime je dobio 10 godina kasnije. Dodaju i da su izgradili dve trećine pruga u Kini i čak 90% svih elektrifikovanih trasa.

Imaju više od 290.000 zaposlenih. Za sebe navode da dugo uživaju dobru reputaciju na globalnom tržištu i sprovode projekte u više od 90 država i regiona.

Inicijativa Pojas i put

Posebnu pažnju na sajtu posvetili su inicijativi Pojas i put u kojoj učestvuju. Za sebe kažu da su „glavna snaga“ izgradnje u okviru ove inicijative. Do sada (mada nije moguće videti koji je datum objave) radili su u 33 zemlje i regiona obuhvaćenih projektom Pojas i put. Realizuju 165 prekograničnih projekata vrednih 19,6 milijardi dolara.

Na ovoj stranici pominje se i pruga Mađarska-Srbija.

„U međuvremenu, CREC aktivno promoviše veliki broj značajnih projekata, kao što su pruga Budimpešta-Srbija, u Mađarskoj“, navodi CREC i dodaje da je to jedan od četiri projekata koja je i predsednik Kine Si Đinping pomenuo na forumu Pojas i put u 2017.

Rad na pruzi Srbija-Mađarska

Sajt CREC otkriva da su angažovani na mađarskom delu pruge.

Postoji samo šest objava u vezi sa Srbijom. Poslednja je iz marta 2022. gde su objavili informacije o napretku u izgradnji mađarskog dela pruge Srbija-Mađarska.

U objavi se navodi da je ova pruga ključni projekat inicijative Pojas i put. Navodi se da na mađarskoj sekciji pruge rade zaposleni kompanije China Railway No 9 Group što bi mogla biti još jedna njihova ćerka firma, sličnog naziva onoj u Tajlandu. U nastavku teksta upravo govore o radovima koje su izveli radnici ove firme.

Dodaje se da je mađarsko-srpska pruga prvi projekat brze pruge u koji je investirano u Evropi. Reč je o pruzi od 350 kilometara sa predviđenom brzinom do 200 km/h. „Nakon što cela trasa bude otvorena za saobraćaj, put od Beograda, glavnog grada Srbije, do Budimpešte, trajaće manje od tri sata…“, stoji između ostalog u objavi.

Bangkok
REUTERS/Patipat Janthong

Prethodna objava o njihovom angažovanju na mađarskom delu pruge je iz septembra 2021. kada su izvestili o aktivnostima na proceni uticaja pruge na životnu sredinu. Tu se vidi da su prve aktivnosti China Railway No 9 na gradnji trase duge 152 kilometra počele još u julu 2020.

Tu su i objave iz jula 2019. o trilateralnom sastanku u Beogradu povodom saradnje na razvoju transportne infrastrukture, konkretno pruge Beograd-Budimpešta, kao i link ka prvoj objavi, iz novembra 2015, kada su saopštili da će učestvovati u gradnji mađarskog dela pruge. Međutim, objava više ne postoji.

Majdanpek i Čukaru Peki

Kompanija koja radi na mađarskom delu pruge poslovala je i u Srbiji. U objavama na sajtu kompanije može se videti da su dobili Septembarsku nagradu, najviše priznanje Majdanpeka, u 2020. Kako se navodi u kratkoj objavi na sajtu, priznanje se dodeljuje osobama i organizacijama koje su u prethodnih godinu dana podržali grad. Konkretno, donirali su brašno, ulje i konzerviranu hranu za više od 250 siromašnih domaćinstava kako bi im pomogli tokom pandemije.

Objava iz januara 2021. pokazuje da je China Railway No 9 group radila na postrojenju za preradu u rudniku zlata i bakra Čukaru Peki kod Bora.