Kad praznična dekoracija preraste u mali biznis: Sećate li se „kuće Deda Mraza“u Gostivarskoj ulici

Biznis Jelena Andrić 7. jan 2025. 08:00
featured image

7. jan 2025. 08:00

Američka božićna filmska komedija „Sam u kući“ iz 1990. koje se mnogi podsete upravo tokom prazničnih dana i dekoracija bila je inspiracija Vuku Tomiću da još tada, kao dete i u svojoj kući na Voždovcu napravi sličnu prazničnu magiju kakvu je napravio dečak Kevin Mekalister, junak ovog filma.

Godinama je njegova kuća u Gostivarskoj 32 na Voždovcu zbog svoje novogodišnje dekoracije oduševljavala prolaznike.

Sada živi kroz uspomene, fotografije i priče posetilaca. Oni su iz godine u godinu, dolazili da zajedno sa Vukom uživaju u svetlosnim instalacijama ili, kako su je nazivali, beogradskoj kući Deda Mraza.

Foto: Privatna arhiva

Kuća je pre nekoliko godina srušena i sada je tu porodična zgrada. I ona je poslednjih dana decembra zasijala starim sjajem. Baš kako je ranije obećao Vuk.

Stara kuća sačuvana je od zaborava kao unikatni stakleni ukras i može se naći u prodavnici Vukov Božićni kutak. Ova dečačka bajkovita ideja je opredelila njegov preduzetnički put i biznis koji će pokrenuti. Sada se bavi dekoracijom, od čega i živi, a pre sedam godna i zvanično je osnovao firmu i simbolično je nazvao “Sijalica”.

Praznična dekoracija nastala spontano

Kaže da je sve krenulo „spontano i iz ljubavi“.

„Okitio sam kuću iz čistog uživanja. Zatim još jednu kuću u komšiluku i počeli su ubrzo da pristižu zahtevi sa mnogih strana. Iskreno, ni sam ne znam kada se ljubav pretvorila u biznis, zato što je posao koji radim oduvek bio i ostao moja ljubav i moj veliki san od kog sam vremenom, dosta godina kasnije, počeo i da živim“, priča Vuk za Forbes Srbija.

Foto: Privatna arhiva

Kada je počeo da ukrašava kuću krenuo je korak po korak. Objašnjava da je te 2000. izbor ukrasa i dekoracija bio daleko skromniji. „Snalazio sam se na razne načine – poručivanje i kupovina u inostranstvu. Čak sam i sve novogodišnje i rođendanske poklone dobijao u sijalicama“, navodi Tomić.

Godinama je kolekcija rasla, a dekoracije postajale sve složenije.

„Vremenom i sa svakom Novom godinom učio sam o montaži, struji, pentranju po krovovima. Bilo je uzbudljivo, ponekad malo i opasno, ali uvek prezabavno. Nikada se nisam zapitao da li sam na pravom mestu – oduvek sam znao i osećao da je to moj put“, kaže.

Njegov biznis ima dva segmenta – Vukov Božicni kutak, radnju sa nakitom i ukrasima i Sijalica koja se bavi ostalim dekoracijama, za druge prilike, ne samo Novu godinu, kao za i organizaciju specijalnih događaja. U timu ih ima desetak, a pridružila se nedavno njegova sestra. Podršku daje i otac.

Na pitanja koliko imaju posla i zahteva kaže da ovog decembra gotovo da nisu imali slobodnog vremena. Šaljivo dodaje da će se tokom januara naspavati.

Praznična dekoracija u mnogim objektima i kućama

Klijenti su i veliki objekti, kompanije, tržni centri, ali i vlasnici kuća. Tomić objašnjava da obično dođu sa već jasnim zahtevom ili fotografijom kako žele da dekoracija izgleda, ali nekada samo sa idejom koju treba razraditi. Međutim, ima i onih koji kažu da samo žele „da bude čarobno“. „Kažu nam, onako kako vi to znate, i to je za mene i moj tim najdraži brif. Tada možemo da pustimo mašti na volju“, priča.

Posebno ima interesovanja za dvorišne dekoracije i za postavljanje i ukrašavanje prazničnih jelki. Vuk dodaje da nikada ne prave dve iste dekoracije.

Praznična dekoracija i pripreme tokom cele godine

Finansijske, ali i detalje za koga sve radi dekoracije ne deli. Dodaje da se nova sezona priprema još početkom godine i da će već sada početi da se sprema za decembar 2025. „To znači posete međunarodnim sajmovima i show room-ovima kako bismo odabrali asortiman“, priča Tomić.

Sagovornik Forbes Srbija kaže i da razmišlja i radi na proširenju posla izvan Srbije.

„Bilo je već pregovora i inicijativa na tu temu, tako da sam siguran da ćemo koliko već sledeće sezone biti internacionalan franšizni brend. Nemam sumnju da ćemo uveseljavati građane u regionu, a i šire, već sledeće sezone“, kaže Tomić i dodaje da mu je to novogodišnja želja. 

Praznično ukrašavanje izloga

Posao oslikavanja novogodišnjih motiva na prozorima i izlozima u svom rodnom gradu za Marinu Mačar počeo je spontano pre pet godina. Tada je prijatelj zamolio da mu oslika poslastičarnicu koju je tek otvorio. U tom trenutku ovaj način dekorisanja u Aranđelovcu nije bio popularan i predstavljao je novinu.

Nije znala niti planirala da joj to bude bitan posao u budućnosti, ali interesovanje i potražnja bili su prekretnica da promeni planove.

Marina, likovna umetnica koja se bavi izradom portreta grafitnom olovkom po narudžbini, za novogodišnje praznike dekoriše restorane, kafee, markete, pekare, apoteke, muzeje, turističke organizacije, kao i privatne kuće i stanove, kako u Aranđelovcu i okolini, tako i Beogradu.

„Ima upita iz drugih gradova, ali zbog nedostatka vremena za sada se držim najviše rodnog grada, kao i okolnih mesta, a imam i stalne mušterije u Beogradu koje se trudim da ispoštujem svake godine“, kaže naša sagovornica.

Dekoraciju nekada i sami predlažu

Ističe da je interesovanje za ovim vidom dekorisanja iz godine u godinu sve veće. Kao i da joj većina klijenata prepušta da osmisli kako će staklo izgledati.

„Konsultujem se da li žele da to bude sve u beloj boji ili pak žele da se dodaju i druge boje. Ali, uglavnom i taj izbor prepuste meni. Ima nekolicina njih koji već imaju neku zamisao i to mi dosta olakšava i štedi vreme za oslikavanje“, dodaje.

Neko želi da to budu zimski motivi, neko isključivo novogodišnji. Nekada žele da oslikaju sve prozore, a nekada je dekoracija koja se traži jednostavnija.

Foto: Privatna arhiva

Objašnjava da oslikava poludisperzijom. Taj način pokazao se kao zahvalan jer su boje postojane. Takođe, nisu teške za brisanje.

Iako zvuči šarenoliko i bajkovito, Marina kaže da posle toliko godina rada i oslikanih motiva izazov za nju i dalje predstavlja to da svaka mušterija dobije unikatan izlog ili prozor.

„Samo osmišljavanje je izazov. Uvek postoje neki novi zahtevi kupaca gde se trudiš da ispuniš njihova očekivanja i zamisao. Oslikavanje kao sam proces mi dođe najmanja briga. Ali, sve su to za mene ujedno i male avanture gde prolaziš kroz različite situacije“, priča.

Raduju se i roditelji i deca

Kaže da uslovi za rad nisu uvek komforni. Nekada mora da se penje na merdevine i radi na većim visinama. Priča da je skoro imala i situaciju gde objekat nije mogao fizički da se oslika sa unutrašnje strane, a staklo se nalazilo na većoj visini pa je radila uz pomoć viljuškara.

Osim firmi i poslovnih objekata, veliki deo njenih mušterija su građani koji žele da urede dom, dnevnu sobu, dečiju sobu, cele stanove, apartmane ili vikendice.

Većina su roditelji koji žele da iznenade decu, ali ima i odraslih ljudi koji su, kako kaže, deca u duši i koji žele da ukrase i dekorišu svoj prostor u kojem će ove zimske dane najviše provoditi. Uglavnom su to novogodišnji motivi, motivi iz animiranih filmova, ali i zimski predeli.

Foto:Privatna arhiva

Ni Vuk ni Marina ne dele informacije o cenama takvih dekoracija. Marina kaže da na to utiče mnogo faktora – od površine stakla do složenosti motiva. Takođe, utiče i to da li će rad biti samo u beloj boji ili će se oslikavati u dodatnim bojama, kao i da li neko ima više lokala koje želi da oslika.

Adventski kalendari

Ono što je popularno u svetu poslednjih godina, a što se ispostavilo da ne radi mnogo ljudi je pravljenje adventskih kalendara. Poznato je da se u nekim radnjama mogu kupiti ili poručiti. Ipak, malo je onih koji se bave takvim ručnim radom. Jedna od njih je Anita Gatarić iz Subotice.

Adventske kalendare sa keksićima pravi za pojedinačne porudžbine, ali i kao poklone za praznike koje poručuju kompanije. Njoj je ovo primaran posao koji je počela da radi pre sedam godina. Odlučila je da pohađa radionicu na kojoj se učilo kako da se prave medenjaci i najrazličite dekoracije sa testom. Sada ona drugima drži edukacije.

Foto: Privatna arhiva

Kaže da posao izrade nije lak. Konkretno za adventski kalendar potrebno je bar dva-tri dana. Na keksićima su najrazličitiji motivi, kako Deda Mraza i snega, tako i motivi heklanih miljea. Šablon iziskuje najmanje muke. Brzo ga napravi, kaže. Za kutije u koje se pakuju, materijal poručuje iz Slovačke, a nekada joj prave stolari.

Foto: Privatna arhiva

Kalendare mušterije poručuju različitih dimenzija i veličina, nekada sa specijalnim porukama i motivima. Sada je aktuelan motiv Hari Potera ili neke od motivacionih poruka za praznike, kaže Anita.

Kada je reč o tome može li se od posla dekoratera živeti, ona kaže da bi moglo kada bi imala samo veće porudžbine. To je uglavnom za korporacije i svadbe i rođendane. Toga nema uvek, pa je i shodno tome zarada nekada veća nekada manja, kaže sagovornica.