Kad Tesla postane Audi ili Honda: Nervozni vlasnici menjaju oznake na svojim automobilima

Biznis Forbes 11. mar 2025. 07:00
featured image

11. mar 2025. 07:00

Kako poslovica kaže: „Potrebne su godine, ponekad i decenije da se izgradi ugled brenda, a samo sekunde da se uništi“. Trebalo je više od 15 godina da se Tesla nametne kao vodeća svetska kompanija za električna vozila. Sada, nakon samo šest kratkih nedelja aktivnosti Ilona Maska širom sveta, a posebno u Vašingtonu kao šefa Odeljenja za efikasnost vlade, hiljade nervoznih i razočaranih vlasnika pronalazi nove načine da se distancira od brenda i južnoafričkog oligarha, piše saradnik Forbes Piter Lion o novom trendu.

Vlasnici postaju kreativni u humorističkom distanciranju

Kako navodi, u poslednjih mesec dana mnogi vozači su postali inventivniji. Počeli su da se na duhovit način distanciraju od Maska. Uklanjaju Tesla ambleme sa svojih vozila i zamenjuju ih oznakama drugih proizvođača automobila – poput Audija i Mazde. Jedan automobil je čak dobio kompletne oznake Audija A5.

Tesla
Foto: Printscreen X/ForbesLife

Lion navodi da je došlo do porasta prodaje nalepnica sa natpisom „Kupio sam ovaj auto pre nego što sam znao da je Ilon lud“. Ovakve nalepnice viđene su od Kalifornije do Nemačke. S obzirom na to da mnogi Tesla vlasnici žele da se distanciraju od izvršnog direktora, jedna kompanija koja prodaje ove nalepnice tvrdi da ih prodaje stotine dnevno.

Tesla
Foto: Printscreen X/pedestrian

Saradnik Forbes piše i da se u poslednjih nekoliko nedelja situacija dodatno zaoštrila, a apatija prema Tesli značajno je porasla. Neki vlasnici su čak zabrinuti da bi njihovi automobili mogli biti namerno oštećeni. U jednom slučaju, vlasnik je koristio ugrađeni sistem za projekciju kako bi apelovao na vozače da ga ne maltretiraju jer je već dovoljno posramljen što vozi Sajbertrak. Kratki film projektovan na drugom Teslinom vozilu bio je potpisan sa „Mussk production“, pri čemu „ss“ aludira na nacističku paravojnu grupu Šucštafel (Schutzstaffel).

Od obožavanog do omraženog u samo nekoliko nedelja

Lion podseća da je Tesla prošla kroz mnogo toga u poslednjih 15-ak godina. Na početku, bila je malo poznata kompanija koju su zagovornici fosilnih goriva prezirali. Volela je samo mala grupa entuzijasta električnih vozila.

Da bi Tesla postala globalno obožavan brend električnih automobila, EV zajednica i zaposleni u kompaniji uložili su ogroman trud, posebno od kada je Model S lansiran 2012. godine. Međutim, početkom 2025. aktivnosti Južnoafrikanca na društvenim mrežama, preuzimanje Tvitera, burno upuštanje u politiku, nekoliko sumnjivih salutiranja – i sada se brend urušava.

Tesla
REUTERS/Pedro Nunes

Iako mnogi vlasnici pokušavaju da ovu neočekivanu situaciju prihvate sa dozom humora, neverovatno je svedočiti u realnom vremenu koliko se imidž Tesle može promeniti u tako kratkom roku, piše saradnik Forbes.

Zaista, potrebne su godine da se brend izgradi, a samo sekunde da se uništi. Ostaje da se vidi hoće li Mask i njegov tim pokušati da zaustave ovaj pad. I kako će to učiniti, navodi Lion.


Mask kaže da vodi svoje kompanije „s velikim poteškoćama“

Ilon Mask je u intervjuu za Fox Business, koji je emitovan juče, izjavio da vodi svoje različite kompanije „s velikim poteškoćama“. Ovu izjavu dao je dok su akcije Tesle pale na petomesečni minimum. A vreme provodi kao ključna figura u Odeljenju za efikasnosti vlade (DOGE).

Voditelj Fox Businessa, Leri Kudlou, upitao je Maska kako uspeva da vodi svoje druge kompanije, a istovremeno posvećuje vreme politici i DOGE-u, na šta je Mask odgovorio: „S velikim poteškoćama“, zatim napravio dugu pauzu i uzdahnuo.

„Ali nema povratka, je l’ tako?“, upitao je zatim Kudlou, nakon čega je usledila još jedna pauza, a Mask je potom rekao: „Samo pokušavam da učinim vladu efikasnijom, eliminišem rasipanje i prevaru, i za sada dobro napredujemo“.

Mask
REUTERS/Kevin Lamarque

Mask sve bliži padu bogatstva na 300 milijardi dolara

Mask nije dao konkretne detalje o tome kako upravlja kompanijama u kojima je izvršni direktor, poput SpaceX-a, xAI-a i Tesle. Akcije su juče pale za više od 15%, dostigavši najniži nivo od 23. oktobra.

Mask, koji je u ponedeljak na X-u napisao da će „Tesla dugoročno biti dobro“, doživeo je pad svog procenjenog bogatstva za 22,8 milijardi dolara, na ukupno 319,6 milijardi dolara. Ipak, on i dalje ostaje najbogatija osoba na svetu. Značajno ispred osnivača Amazona, Džefa Bezosa (210,8 milijardi dolara), i izvršnog direktora Mete, Marka Zakerberga (206,7 milijardi dolara).

Zabrinutost penzijskih fondova

Bred Lender, kontrolor grada Njujorka, nadgleda penzijske fondove zaposlenih koji poseduju akcije Tesle u vrednosti od 1,25 milijardi dolara. On je za Njujork Tajms izjavio: „Nemamo izvršnog direktora koji je u potpunosti fokusiran na to da Tesla ostane lider u sektoru električnih vozila“. Takođe je dodao da bi želeo da Mask prenese svoje obaveze izvršnog direktora na nekog ko bi tu ulogu obavljao puno radno vreme.

Mask je postao ključna ličnost u Beloj kući otkako je predsednik Donald Tramp započeo svoj mandat u januaru. Prisustvuje konferencijama za novinare sa Trampom i sastanku kabineta prošlog meseca. Svoju ulogu u vladi opisuje kao „tehničku podršku“. Milijarder redovno tvituje i govori o radu DOGE-a. To je vladina agencija koju nezvanično predvodi i koja se zalaže za smanjenje državne potrošnje i otpuštanja.

Zabrinutost u vezi s tim koliko vremena Mask može posvetiti kompanijama koje vodi ili je suosnovao javno je iskazana i kada je 2022. godine preuzeo Tviter, sada poznat kao X, za 44 milijarde dolara. Neki investitori Tesle čak su pokušali da ga nagovore da odustane od te akvizicije. Vrednost kompanije za električna vozila pala je oko 30% nakon pokretanja preuzimanja.

Antonio Pekenjo IV, novinar Forbes