Kako bi pešaci mogli postati žrtve carinskog rata

Trenutni sporovi oko carina i trgovine automobilima mogli bi negativno da utiču na dobro uspostavljene globalne standarde bezbednosti vozila. To bi moglo da ugrozi sve učesnike u saobraćaju širom sveta. Ugroženi su i pešaci i deca. I da ih učini žrtvama trgovinskih i carinskih ratova.
Taj razarajući scenario motivisao je 23 regionalne, nacionalne i međunarodne organizacije za bezbednost saobraćaja da se pozabave važnim pitanjem. Kako bi napredak mogao biti poništen ukoliko pregovori o automobilskoj trgovini dovedu do povlačenja sigurnosnih standarda.
„Verujemo da je izuzetno važno ne mešati dobro uspostavljene globalne regulative sa navodnim ‘nepoštenim’ trgovinskim praksama“, napisali su stručnjaci za bezbednost u zajedničkom pismu Huanu Karlosu Munjozu, predsedniku Međunarodnog transportnog foruma (ITF). To je međuvladina organizacija sa sedištem u Parizu, koja okuplja 69 zemalja članica unutar Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD).
Pismo namenjeno ministrima
Pismo je poslato dr. Munjozu, koji je ujedno i ministar saobraćaja i telekomunikacija Čilea, kako bi ga podelio sa kolegama ministrima saobraćaja iz celog sveta, na godišnjem samitu ITF-a. Održava se pod nazivom „Otpornost transporta na globalne šokove“. Održan je nedavno u Lajpcigu.
Dejvid Vord, počasni predsednik Globalnog programa za ocenjivanje novih automobila (Global NCAP), neprofitne organizacije sa sedištem u Londonu i jedan od potpisnika pisma, odgovorio je na pitanja za Forbes. Njegovi odgovori su uređeni radi jasnoće i dužine.
Forbes: Koji je cilj pisma?
Vord: Ohrabriti ministre saobraćaja da se založe za očuvanje postojećih regulatornih standarda. I za bolje korišćenje globalnog okvira Ujedinjenih nacija za regulaciju vozila, koji promoviše i bezbednija vozila i prekograničnu trgovinu.
(Na primer, kako se navodi u pismu, zahtevi za testove sudara spreda i sa strane, zaštita pešaka i elektronska kontrola stabilnosti. Oni se sada široko primenjuju na putničke automobile širom sveta. Decenijama su „omogućavali ogromne uštede u proizvodnji, čineći bezbednost pristupačnom na tržištima širom sveta.“)
Kako je došlo do pisma?
Uglavnom je bilo izazvano tvrdnjama predsednika Donalda Trampa da je takozvani test „kugle za kuglanje“ nepoštena trgovinska praksa. Nakon toga su usledile pretnje uvođenjem carina za mnoge proizvođače automobila. Ovo pitanje su već pokrenule vodeće evropske organizacije za bezbednost u pismu za Financial Times 31. marta. Naslov je: Predsednica Fon der Lajen pozvana da odbije američke standarde za vozila u trgovinskim pregovorima – ETSC. Najnovije zajedničko pismo izražava slične stavove, ali iz globalne perspektive.
(U nedavnoj objavi na sajtu svoje organizacije, gospodin Vord je citirao izjavu predsednika Trampa izrečenu u Beloj kući 7. aprila 2025. godine. „Nisu u pitanju samo carine. To su nefinansijske barijere. To su carine gde oni nameću stvari koje onemogućavaju da prodate automobil. Nije stvar u novcu. Oni to toliko otežavaju standardima i testovima. Puste kuglu za kuglanje sa visine od šest metara na vaš automobil i ako se pojavi malo ulubljenje, kažu: žao nam je, vaš automobil ne ispunjava uslove.“)

Najugroženiji pešaci
Gde trenutno stojimo u vezi sa carinama i trgovinskim sporovima u automobilskoj industriji? Postoje li nagoveštaji da bi ovi pregovori mogli uticati na bezbednosne standarde?
Još je rano za zaključke, a trgovinski sporovi su u toku. Velika Britanija je postigla dogovor koji se tiče automobila, sa kvotama koje su smanjile preteće američke carine sa 25 odsto na 10 odsto. Nije jasno kakav pristup tržištu će to omogućiti američkim proizvođačima automobila, ali problem ostaje u tome što oni ne primenjuju standarde zaštite pešaka koji su obavezni u Velikoj Britaniji.
Koji je najgori mogući scenario i kako bi to moglo da utiče na dobro uspostavljene globalne standarde bezbednosti vozila?
Najugroženiji regulatorni standard – zato što se ne primenjuje u SAD – jeste zahtev za testove zaštite pešaka. Oni se sada primenjuju u Kini, Indiji, Evropskoj uniji (27 zemalja članica), Japanu, Južnoj Koreji i Velikoj Britaniji. Dodatni rizik je da bi države mogle biti obeshrabrene da koriste okvir UN za regulaciju vozila iz straha da bi to moglo izazvati američku odmazdu.
(Iz pisma: „Nedavno je Donald Tramp, predsednik SAD, kritikovao regulativu o zaštiti pešaka. Tvrdio je da se koristi kao sredstvo za blokiranje trgovine automobilima proizvedenim u SAD. U stvarnosti, ovaj test – dostupan od 2008. kao UN regulativa – ima za cilj da omekša poklopac motora i zonu branika. Tako se smanjuje rizik od povreda glave, grudnog koša i nogu pešaka koje udari automobil.“)

Dovoljno da SAD primene testove
Pismo pominje važnost podizanja bezbednosnih standarda vozila. Kako bi to pozitivno uticalo na međunarodnu trgovinu automobilima iz američke perspektive?
Ako bi SAD primenjivale regulativu o zaštiti pešaka, ona više ne bi mogla da se koristi kao razlog za blokiranje američkog izvoza automobila. U principu, veće usklađivanje globalnih regulatornih standarda poboljšava prekograničnu trgovinu i povećava ekonomiju razmera, čime automobili postaju bezbedniji i pristupačniji.
SAD su usamljene među velikim proizvođačima automobila po tome što još ne primenjuju regulativu o zaštiti pešaka radi smanjenja rizika od povreda glave, grudnog koša i nogu pri sudaru. Da li je predložena mera za primenu tog standarda u SAD pod rizikom, i ako jeste, kako bi to moglo da utiče na trgovinu američkim automobilima?
Čekamo da vidimo da li će ministar saobraćaja SAD, Šon Dafi, povući predlog prethodnika u vezi sa uvođenjem regulative o zaštiti pešaka. Biće zanimljivo i videti da li će zaštita pešaka ostati deo unapređenih specifikacija za američki NCAP test koji je planiran za 2026. godinu.
(Iz pisma: „Nažalost, SAD su jedina velika zemlja proizvođač automobila koja još ne primenjuje ovaj dobro poznat standard. Međutim, to je trebalo da se promeni. Prošle godine, Nacionalna administracija za bezbednost saobraćaja na autoputevima (NHTSA) predložila je meru o zaštiti pešaka. Uvela je nacrt federalnog pravila i uključila test u američki program ocenjivanja novih automobila (NCAP) od 2026. godine. Najlakši način da SAD poboljšaju pristup tržištu za svoje automobile jeste da NHTSA primeni standard zaštite pešaka koji već koriste njeni glavni konkurenti.“)
Potpisnici pisma su preporučili više mera ministrima saobraćaja u okviru ITF-a. To su izbegavanje uključivanja bezbednosnih standarda vozila u trgovinske pregovore o carinama. Tako bi se osiguralo da trgovinski pregovori ne ugroze bezbednost i javnost.
Bezbednosne grupe naglasile su da pregovori imaju potencijal da unaprede i bezbednost na putevima i međunarodnu trgovinu automobilima.