Kako su tri pilota “zarolala” hrvatsku aviokompaniju i dobili ulaznicu za SAD

Biznis Forbes Hrvatska 9. dec 2023. 07:53
featured image

ETF Ervejs je pokrenut praktično usred pandemije i 2022. je dosegao prihod od čak 40 miliona evra, a avioni su već rasprodati za sezonu 2024. godine, govori za Forbes Hrvatska direktor i pilot Stjepan Bedić.

9. dec 2023. 07:53

Hrvatska aviokompanija ETF Ervejs (ETF Airways), koju su pre tri godine osnovala tri pilota i u nju uložili domaći investitori, ovih dana je objavila da je dobila odobrenje za letenje u SAD, od Savezne uprave za avijaciju (FAA), pa već šalje ponude i na to tržište s kojeg stiže dosta pitanja, govori za Forbes Hrvatska direktor Stjepan Bedić.

Odobrenje su dobili i od agencije u Kanadi, ali i bez toga su za sledeću sezonu, u razdoblju od početka aprila do kraja oktobara 2024. godine, njihova tri aviona već potpuno rasprodata, pa bi u SAD i Kanadi, kaže, za početak mogli da lete u zimskom periodu.

„Jednog dana ćemo možda da letimo i na linijama iz SAD prema Hrvatskoj, ali za to će nam trebati veći avion“, kaže Bedić. U svakom slučaju, odobrenje za američko tržište ocenjuje velikim korakom za ETF Ervejs, a napominje kako je za to zaslužna i Hrvatska agencija za civilno vazduhoplovstvo koja je svojevremeno uspešno prošla inspekciju FAA vezano za međunarodne sigurnosne standarde u vazdušnom saobraćaju, te je dobila visoku ocenu, kategorija 1. „Zato smo i mogli da apliciramo za odobrenje u SAD“, naglašava.

U planu širenje flote

Razmišljaju i o širenju flote koju sada čine tri Boinga 737-800, svaki sa 189 mesta. No, tek treba da pronađu pravu priliku jer su cene lizinga trenutno prililčno visoke. Razmišljaju li o kupovini aviona, pitamo. „Premala smo kompanija da bismo to mogli, u pitanju je iznos od najmanje 30-40 miliona dolara, a naše banke nisu baš sklone da to kreditiraju“, odgovara.     

Pilotira li još? Kaže nam da to nije više tako često jer je menadžerska uloga prilično zahtevna. On je postao kapetan aviona sa 27 godina, a svojevremeno je leteo i za čarter kompaniju Dubrovnik erlajn (Dubrovnik Airline).

ETF Airways

Poslovnu priču ETF Ervejsa započela su 2020. tri iskusna kapetana aviona – Stjepan Bedić, Marko Banković i Dragan Stefanovski – i krenuli u potragu za investitorima. To su preuzeli prijatelji Ratko Bajakić (ICF), finansijski stručnjak i investitor,  Velimir Šonje (Delta Alius), ekonomski analitičar i Zdenko Adrović (Korta), bivši bankar.

Već u maju 2021, u Hrvatsku je, na aerodrom u Pulu, stigao prvi avion „Vojadžer“ (The Voyager). Prvi dugoročni ugovor sklopili su sa Maj vings aviejšen (My Wings Aviation) sa Kosova. Prošle godine u martu je pokrenuto novo partnerstvo, sa holandskom Transaviom, sa letovima iz Ajndhovena i Roterdama, a potom i sa Transaviom u Francuskoj te italijanskom aviokompanijom Neos.

Prošle godine su, kaže nam Bedić, sa svoja tri aviona leteli s 216 aerodroma, na rutama koje idu od Grenlanda i Norveške do Indije i Afrike, a za ETF Ervejs je za stalno angažovano 40 pilota i 60-ak članova kabinskog osoblja.

Dobit oko milion evra

Kompanija je inače, prebrodivši korona krizu, prošle godine dostigla prihod od čak 40 miliona evra uz dobit od 437.000 evra, a u ovoj godini će prihod biti nešto niži, kaže, ali profit dvostruko veći, oko milion evra, jer su promenili poslovni model.

Naime, nisu ugovarali čarter letove nego su isključivo sklapali ugovore o lizingu s drugim aviokompanijama. Razlog? Evropska direktiva obavezuje aviokompanije da putnicima plaćaju kompenzacije ako su odgovorne za kašnjenje leta duže od tri sata, što u njihovom slučaju po avionu može da iznosi skoro 80.000 evra.  

„Te situacije koje dovode do kašnjenja ponekad ne mogu da se izbegnu, a za nas je to preskupo. Zato preferiramo da letimo za druge aviokompanije koje su onda odgovorne i za plaćanje eventualnih kompenzacija“, napominje Bedić. Prošle su godine, dodaje, preko čartera prevezli oko 300.000 putnika. 

Za 2024. su upravo sklopili ugovore u Francuskoj i Velikoj Britaniji, ali još nisu objavljeni pa on zato ne otkriva imena kompanija za koje će leteti.

Gordana Grgas, novinarka Forbes Hrvatska