Kako u Srbiji može da se živi od Instagrama: Primer influenserke Branislave Antović

Nakon što je u septembru 2010. diplomirala novinarstvo na Fakultetu političkih nauka, optimistično je prosledila svoj CV na više mejl adresa njoj interesantnih medija u Srbiji, sa željom da kao sveže diplomirana novinarka stekne bilo kakav vid prakse kroz volontiranje.
Nikada nije dobila odgovor ni od jedne strane koju je kontaktirala.
Umesto posla u medijima lični blog
„Željna pisanja i bilo kakvog vida kreativnog izražavanja, možda pomalo i nestrpljiva, rešila sam da ne sedim skrštenih ruku već da učinim ono što mi se nekoliko meseci motalo po glavi kao zanimljiva opcija – pokrenula sam sopstveni blog. Bio je najpre modni, ali je brzo prerastao u ono što najčešće definišemo kao lifestyle blog“, kaže za Forbes Srbija Branislava Antović, novinarka i influenserka.
Blog je pokrenula u oktobru, a već u novembru dobila prvu ponudu za angažovanje i to novinarsko. Više, kako navodi, nikada nije poslala niti jedan mejl sa željom da nađe posao.
„Blog je postao moj virtuelni CV pa su sada meni počele da stižu ponude za profesionalna angažovanja i na polju novinarstva i na polju blogovanja. Naredne tri godine bavila sam se uporedo novinarstvom i blogovanjem, a onda u decembru 2013. postajem full-time blogerka“, priča Brana Antović.
Otvara svoju PR agenciju za komunikacije i odnose s javnošću i počinje da se posvećeno bavi onim što danas znamo kao influence marketing. Uporedo se bavi klasičnim novinarstvom, samo u neklasičnim medijima.
Od 2020. godine blog je i zvanično prerastao u onlajn magazin.
„Drugi sada pišu za BDW, a ja ponovo pišem i za druge, ali isključivo kolumne. Sve ostalo je rezervisano za moje profile i moj magazin. A u to “ostalo“ saželo se toliko toga različitog: od objava posvećenih kulturi, umetnosti, putovanjima, preko mode, lepote, stila, do aktivizma i feminizma. Sva svoja interesovanja pretočila sam u sadržaj koji svakodnevno delim sa svojim čitaocima putem različitih platformi. Sve ono što sam ja, to je i moj sadržaj“, naglašava Antović.
Prelazak na Instagram

Instagram je, smatra, bio prirodan sled stvari.
„Platforma ka kojoj smo se svi u jednom trenutku usmerili. Međutim, istina je da je Instagram stvorio i na novi nivo podigao influence marketing te da smo i mi koji se njime bavimo postali usmereniji ka sadržaju koji se plasira na Instagramu. Blogovi su izgubili na relevantnosti, klijenti su se okrenuli postovima, storijima i reel videima. Samim tim i fokus onih koji se bave kreiranjem tog sadržaja bio je usmeren u tom istom smeru. Ja sam, međutim, uvek želela da zadržim mesto od kojeg je sve počelo i zato sam predano radila da BDW nastavi da živi, da se razvija i raste i rekla bih da sam u tome uspela“, ističe sagovornica Forbes Srbija.
Na pitanje koliko danas može da se zaradi od Instagrama u Srbiji kaže da može mnogo i da je to već odavno poznata stvar.
„Sada se uveliko zarađuje i od TikToka, a kamoli od Instagrama. Zarada se dominantno ostvaruje kroz saradnju sa kompanijama i brendovima koji angažuju kreatore sadržaja i influensere kako bi oni kreirali i na svojim profilima plasirali promotivni sadržaj kojim se reklamira proizvod ili usluga tog brenda ili kompanije. Saradnje podrazumevaju svaki tip sadržaja koji se i inače kreira na ovoj mreži: story ili serijal storija, post ili reel video. Saradnje mogu biti kratkoročne, ali i dugoročne, pa se neretko postižu višemesečni ili godišnji ugovori između ove dve strane. Tako sam, na primer, u 2023. godini imala godišnji ugovor sa La Roche-Posay brendom i brendom Nespresso“, navodi svoj primer Brana Antović.
Instagram je danas dominantan izvor njenih prihoda. Zarađuje i od svog pisanja i angažovanja na različitim konferencijama i tribinama, ali je Instagram primaran.
„Zahvaljujući tom prihodu uspela sam da okupim i platim sjajan tim žena koje sa mnom rade na kreiranju sadržaja na mojoj onlajn platformi ‘’BDW Magazin’’. Sledeće godine planiram pokretanje još jednog važnog segmenta te platforme i verujem da će i on biti važan deo mog rasta i razvoja u svakom, pa i u finansijskom smislu“, ocenjuje ona.
Ponosna na titulu influenserke i Elle Style nagradu
Kaže da se ponosi nedavno dobijenom nagradom Elle Style, kao i titulom influenserke i dodaje da „vrlo ponosno ruši sve predrasude koje postoje o ljudima iz ove branše. A posebno o ženama iz branše.
„One su dominantno na udaru i nije to ništa čudno. Uspešne žene koje dobro zarađuju, a uz to i brinu o svom izgledu su i te kako trn u oku većini u mizoginim društvima kakvo je naše. Ono sa čime imam problem jeste činjenica da se u isti koš guraju ljudi čiji je influens posledica javnog posla kojim se bave, ljudi koji imaju veliki broj pratilaca, ali nisu relevantni za ovu branšu i njihov uticaj je upitan, i ljudi koji se zapravo bave kreiranjem digitalnog sadržaja i kojima je influence marketing zapravo glavna delatnost. Velike su razlike između svake od ovih grupacija i moramo ih biti svesni, ako želimo da ozbiljno analiziramo ovu branšu“, naglašava influenserka.
Uticajna je ne samo u oblasti mode i lifestyle, već kroz storije i kao aktivistkinja za ljudska prava. Ne zna, kako objašnjava, ni sama kako to uklapa.

„Uklapam ih onako kako ih uklapam i u svom životu. Sve je to deo mene, moje ličnosti i mojih interesovanja, pa odatle i mog sadržaja. Ništa to nije učinjeno sa predumišljajem. Dakle, nije postojao nikakav plan niti strategija da bude baš tako. Ja sam se samo vodila svojim emocijama. Sve ono što sam volela, što bi me radovalo ili pak nerviralo i trigerovalo našlo je put do mojih platformi. Iskreno, ne znam da li je i koliko to bilo pametno. Nisam se odlučila za jednu nišu već sam naprosto bila prisutna po malo u više njih. Mnogi marketinški stručnjaci reći će vam da to nije dobar put. I vrlo verovatno da su u pravu. Ali, ja se nikada nisam vodila poslovnom dobiti ovog posla, već dominantno emotivnom. I ne, ne kažem da je to dobar put, samo kažem da je to bio moj put“, priča naša sagovornica.
Uvek je, dodaje, od zarade više interesovalo to da bude verna sebi, svojim interesovanjima i vrednostima u koje veruje. Ne kaže da se ne može i jedno i drugo.
„Može, ali uz mnogo, mnogo kompromisa, a ja nekako nisam baš spremna na njih. Učim se da im budem sklonija. Ali da, ja sam zaista sve ono o čemu pričam i pišem ma koliko sve te stvari nekada izgledale nespojivo. I večito sam negde između svih tih svetova. Nijednom ne pripadam, a u svakom sam“, ističe.
Ulazak na TikTok
Od nedavno je i na TikToku i navodi da ga obožava.
„Obožavam ga i kao konzumentkinja sadržaja, ali i kao kreatorka sadržaja, samo nažalost nemam dovoljno vremena da se posvetim tom drugom aspektu upotrebe TikToka. Doduše, sadržaj za TikTok se jako brzo pravi jer je poenta da bude i ostane „sirov“, pa ću dati sve od sebe da se i njemu malo više posvetim u sledećoj godini. Nisam sigurna da je prešišao Instagram u slučaju milenijalaca, ali u slučaju Generacije Z definitivno jeste. I to je sasvim ok“, ocenjuje.
Vernost i doslednost
Ideje kojima se vodi u poslu, kako kaže, su vernost i doslednost.
„Vernost sebi, svojim interesovanjima, svojim vrednostima, svojim idealima, svojoj publici. I doslednost u tome. Minimum kompromisa, maksimum iskrenosti. Pa dokle stignem. Sigurno neću napraviti bogatstvo, ali ću iznutra biti mirna, a to se ni sa čim ne može uporediti“, zaključuje Brana Anrtović.
To navodi i kao savet za uspeh i dodaje još i posvećenost, istrajnost, upornost, malo bolju disciplinu, malo više odricanja i malo manje brige šta će ko reći i sasvim sigurno uspeh neće biti daleko.
„Neće biti ni blizu, jer da jeste ne bi bio uspeh, ali najvažnije – neće biti nedostižan“, ocenjuje sagovornica Forbes Srbija.