Šta znamo o Pauerčajni koja gradi najveće infrastrukturne projekte u Beogradu

Portfolio kineske kompanije sa kojom se sve češće potpisuju ugovori o izgradnji važnih infrastrukturnih projekata obuhvata više od 100 zemalja
Pre nekoliko dana data je saglasnost za zaključivanje ugovora sa Ministarstvom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Republike Srbije i Power Construstion Corporation China doo (u javnosti poznata kao Pauerčajna), o regulisanju međusobnih prava i obaveza u vezi sa projektovanjem i izgradnjom puteva i komunalne infrastrukture na lokaciji Makiško polje I faza – LOT 1 i LOT 2 u vrednosti od 167.735.000 evra bez PDV-a.
Taj sporazum jedan je od mnogih sa kompanijom sa sedištem u Pekingu.
U septembru je potpisan i sporazum za projektovanje i izgradnju depoa za beogradski metro u Makišu, vredan 200 miliona evra, a donesen je i zaključak o davanju saglasnosti za potpisivanje ugovora o izgradnji tunelske veze između Karađorđeve ulice i Dunavske padine, sa pristupnim saobraćajnicama, parkovskim površinama i infrastrukturom.
Ukupna vrednost tog projekta veća je od 235 miliona evra, a finansijer radova je Ministastvo finansija.
Izgradnja ovog tunela deo je šireg projekta koji doskorašnji gradonačalenik Aleksandar Šapić naziva „mali metro“, a koji podrazumeva i uklanjanje Starog savskog mosta i izgradnju novog, većeg kapaciteta, na njegovom mestu.
Izgradnja novog mosta takođe je poverena kompaniji Pauerčajna, a Srbija se za taj projekat već zadužila za 80 miliona evra kod bankarske grupacije BNP Pariba.
Pauerčajna
Power Construction Corporation of China je kompanija koja je u potpunosti u državnom vlasništvu Kine, a kojom upravlja Komisija za nadzor i administraciju državne imovine. Ona je integrisana građevinska grupa koja obezbeđuje investicije i finansiranje, planiranje projektovanja, inženjersku izgradnju, proizvodnju opreme i upravljanje radom za čistu i niskougljeničnu energiju, vodne resurse, razvoj životne sredine i infrastrukturu.
Nastala je kada i sama Narodna Republika Kina 1949. a do 1986. zvala se Sinohydro Construction Group Corporation. Kasnije je proširivana kako su se osnivali novi sekretarijati i državni organi, poput Zavoda za izgradnju hidroelektrana 1986. i Kineskog instituta za inženjering obnovljive energije 1998. da bi konačno bila zaokružena 2011. na osnovu 14 pokrajinskih (regionalnih) istraživanja i projektovanja.
U njoj je po poslednjim podacima zaposleno više od 182.000 ljudi u okviru 69 članova korporacije.
Pauerčajna nadgleda i kompaniju Sinohydro – kinesku državnu hidroenergetsku i građevinsku kompaniju, Hidročajnu, i dve građevinska i inženjerske kompanije koje projektuju i grade infrastrukturu za proizvodnju i prenos električne energije SEPCO1 i SEPCO2.
U 2020. godini, Pauerčajna je rangirana na 157. mestu među Fortune Global 500 (takođe poznat kao Global 500, godišnja rang lista 500 najboljih korporacija širom sveta po prihodima koju sastavlja i objavljuje časopis Fortune), dok se našla na 41. mestu među 500 najvećih preduzeća u Kini.
Ove godine je dodatno napredovala, pa se po izveštaju iz ove godine nalazi na 105. mestu, a skočila je i na lestvici najvećih preduzeća u Kini i sada je na poziciji 32.
Na ENR listi (Engineering News Record’s), sistemu rangiranja priznatom od strane međunarodne inženjerske zajednice koji analizira godišnji razvoj međunarodnog tržišta inženjeringa, nalazi se na prvom mestu. Ta lista izuzetno je uticajna i poštovana u industriji. Kada je reč o listi „Top 250 globalnih izvođača radova“ u okviru istog sistema analitike nalazi se na šestom mestu.
Od autoputa u Izraelu do rudnika litijuma u Zimbabveu
Pauerčajna je kroz poslove vezana sa više od 100 zemalja. Dijapazon poslovanja je prilično širok, pa je u skorijem periodu kompanija završila putnu infrastrukturu u Angoli i Kuvajtu, i rudnik litijuma Sabi Star u Zimbabveu.
Poslovala je u Pakistanu na projektima energije vetra i napajanja pakistanske luke Kasim, u Sudanu i Laosu na izgradnji brane, rudniku uglja u Keniji, hidroelektrani u Ugandi, putu u Izraelu koji spaja Tel Aviv i Haifu, Maleziji, Gani…
Kompanija se prethodno etablirala u okviru mnogobrojnih projekata unutar same Kine poput projekta Tri klisure, hidroelektrične gravitacione brane koja se proteže rekom Jangce u blizini Sandoupinga, najveće na svetu po kapacitetu (22.500 MV).
Bivši prvi čovek kompanije Jan Žijong najavio je krajem 2020. izgradnju super-brane Žangmu na rekama Jarlung Žangbo i Bramaputra, koja se nalazi na par kilometara od granice Butana i Indije, i tri puta je veća od brane Tri klisure. Proizvodnja električne energije postizaće se korišćenjem tehnologije tekuće reke.
Na čelu kompanije nalazi se predsednik odbora Ding Janžang, koji ima više od 30 godina iskustva u energetskoj građevinskoj industriji, i ima diplomu višeg inženjera na nivou profesora.
Pavle Jakšić, saradnik Forbes Srbija