KOMENTAR Stranačke igre prestola: Posrnulog prevoznika Lastu država rešila da dokrajči

Ovdašnji teatar apsurda poprimio je sa prvim ovozimskim snegom nove dimenzije. Vozači autobuskog prevoznika Lasta obustavili su u utorak saobraćaj u beogradskim prigradskim opštinama. Na neočišćene ulice su zbog toga morali da izađu autobusi GSP-a.
Razlog su navodno neispravni autobusi. Ali iza ove odluke mogao bi zapravo da se krije nedavni predlog Sekretarijata za javni prevoz da se jednostrano raskine ugovor o javno-privatnom partnerstvu. Ugovor je sklopljen jeseni prošle godine. Konzorcijum sa kojim je pomenuti ugovor sklopljen čine Lasta, Lastra, Strela Ub i Strela Obrenovac. Kao razlog za raskid navedeno je da Lasta na ugovorenim linijama angažuje vozila koja nemaju saglasnost Sekretarijata. Kaže se da su pojedina vozila stara, ali i da nisu bila na spisku kada je ovaj konzorcijum podnosio ponudu za posao.
Apsurd je i to što sad vozači GSP-a, kojem je ovaj posao prethodno „otet“ i dodeljen privatnicima, moraju da ih zamene na ulicama prigradskih beogradskih opština.
Apsurdno je i što nekoliko sindikata GSP-a poziva gradonačelnika Beograda i Skupštinu grada da ne raskidaju ugovor sa pomenutim konzorcijumom. Tvrde da se iza predloga za raskid krije namera Aleksandra Šapića da iz ovog posla isključi državno preduzeće Lasta. Oni se solidarišu sa preduzećem koje im je udruženo sa privatnom Strelom otelo posao, jer smatraju da je posredi ista krajnja namera. Da se posle GSP-a i Lasta kao državno preduzeće istisne iz ovog posla.
A da apsurd bude još veći, na ovo saopštenje pojedinih sindikata GSP-a reagovali su iz Laste. U ovom preduzeću kojem grad Beograd pokušava da uzme posao prevoza putnika, kažu da oni svesrdno podržavaju predsednika Srbije Vučića i premijera Miloša Vučevića, jer „oni traže način da reše problem Laste“.
Drugim rečima, poslovodstvo Laste ograđuje se od sopstvenih vozača koji nisu želeli da prevoze, ali svesrdno podržavaju čelnike države koja kani da im taj posao otme.
Oglasio se i vlasnik Strele Ub i Strele Obrenovac i to tvrdnjom da vozači ova dva preduzeća, kao i Lastre voze uredno. On nije upoznat zbog čega vozači Laste odbijaju da voze. Kao da je reč o pukom konkurentu, a ne o firmi koja je sastavni deo konzorcijuma.
Moguće je, naravno, da iza ove obrnute logike stoji neka sasvim logična stranačka gimnastika u koju nismo upućeni. Primera radi, da se iza namere da Beograd raskine ugovor sa konzorcijumom krije neka SNS igra prestola. Pa Šapić ovim pokušava da istisne iz posla prevoza putnika i Lastu i Strelu. Iza koje stoji biznismen blizak vladajućoj stranci. Odnosno da je posredi neki unutarstranački obračun.
Druga je mogućnost da država istiskajući Lastu iz posla, planira da sklopi novi ugovor, ali ovoga puta bez tog preduzeća. Time bi se Streli, koja je inače pre nekoliko meseci kupovala na berzi Lastine akcije, krijući se iza kastodi računa Erste banke, omogućilo da ovaj posao dobije sama.
Iza ovoga bi mogla da stoji namera i da se u konačnici, Lasti potpuno saseku i ova polomljena krila. Forbes Srbija pisao je više puta da se Lasta nalazi u finansijskim problemima. Stečaj bi u tom slučaju bilo teško izbeći. Sadašnji vlasnik nešto više od 16 odsto akcija, to jeste Strela, mogla bi još lakše i jeftinije da se dočepa većinskog vlasništva u Lasti.
Jer, ako nijedna od ovih teorija nije tačna, zašto bi Sekretarijat za javni prevoz predlagao raskid ugovora sa pomenutim konzorcijumom godinu dana nakon što je sklopljen. I to bez nekih ubedljivih argumenata.
Šta god da je stvarni razlog, ishod je jasan. Lasta teško da može preživeti. Barem ne u sadašnjem obliku. Podsetimo, država, Akcionarski fond i PIO Fond poseduju zajedno više od polovine akcija Laste, dok Erste kastodi račun, ima nešto više od 16 odsto. Do ovog udela, Lastin konkurent Strela došla je kupovinom akcija Beograda i Smedereva u ovom preduzeću.
Lasta je inače hroničan gubitaš. Njen gubitak prošle godine bio je gotovo 570 miliona dinara, dok je 2022. imala više od 900 miliona dinara gubitka.
Razlog ovog smanjenja u 2023. bio je rast prihoda od usluga saobraćaj na lokalu. Drugim rečima, upravo od posla koji im se sada kani oduzeti. Ako se ugovor raskine i Lasta ostane bez ovog posla, gubici će se dodatno povećavati, a problem sa poslovanjem produbljivati. Stečaj bi u tom slučaju, mogao postati jedina opcija. I misija obavljena.