Komisija nije našla dokaze da su se operateri mobilne telefonije dogovorili o poskupljenju usluga

Mart je većini građana u Srbiji doneo poskupljenje mobilne telefonije. Već u aprilu u istoj situaciji se našao i ostatak korisnika, oni koji usluge plaćaju trećem operateru u Srbiji. Tako je u dva meseca, nekima uz najavu ispisanu sitnim slovima, a nekima uz jasno upozorenje, korišćenje mobilnog telefona poskupelo. Iako je zvanično svako od nas imao priliku da napusti svog operatera, zapravo izbora nije bilo. Poskupeli su – svi.
Javnost je zato od Komisije za zaštitu konkurencije jasno tražila da reaguje i utvrdi da li je to nesumnjivi dokaz kartelskog dogovaranja. Skoro četiri meseca kansije stiže odgovor – nema dokaza da su Telekom, Jetel i A1 prekršili pravila konkurencije. Nema dovoljno sumnji da bi se pokrenuo postupak po službenoj dužnosti.
Komsija nas je, preko svog portala, obavestila sa „ishodima inicijativa u vezi sa tržištem mobilne telefonije“. Kako objašnjavaju, krajem februara i tokom marta, na osnovu javno dostupnih informacija, su saznali za nameru da sva tri mobilna operatora povećaju cene usluga mobilne telefonije.
„U vezi sa ovom problematikom, Komisija je primila i više inicijativa za ispitivanje postojanja eventualne povrede konkurencije“, kažu u Komisiji. „Postupajući po ovim inicijativama, Komisija je prikupljala i analizirala regulatorni okvir, javno dostupne podatke i zatražila izjašnjenja od sva tri operatora mobilne telefonije u Republici Srbiji“.
Svi su obavestili nadležne
Najpre, Zakon o zaštiti potrošača i Zakon o elektronskim komunikacijama, propisuju obavezu prethodnog obaveštavanja, između ostalih, i korisnika usluga mobilne telefonije o promenama cena. Operateri su, procenjuje Komisija, uradili.
„Tako je na osnovu javno dostupnih podataka konstatovano da su sva tri mobilna operatora, unapred najavila povećanje cena svojih usluga, uključujući i metode javnog obaveštavanja, i to 30 dana pre promene cena“, stoji u obajšnjenju Komisije. „Prema izjašnjenjima operatora dostavljenim na zahtev Komisije, pre objave o povećanju cena pojedini operatori su obavili konsultacije sa Nacionalnom organizacijom potrošača Srbije ili su o nameravanom povećanju cena unapred, dopisom, obavestili Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge“.
Komisija napominje da nije ocenjivala da li je obaveštavanje korisnika usluga mobilne telefonije bilo u skladu sa navedenim propisima, niti da li je ovakav način obaveštavanja adekvatan, već su obaveštenja posmatrana samo iz ugla povećavanja transparentnosti na tržištu.

„U teoriji zaštite konkurencije je poznata činjenica da su tržišta koja karakterišu klasične oligopolske tržišne strukture, kakvo je tržište mobilne telefonije u Republici Srbiji, posebno podobna za usaglašavanje ponašanja između konkurenata“, napominje Komisija. „U tom smislu, Komisija je naročito analizirala podatke o vremenu najave povećanja cena i o iznosu povećanja, posebno imajući u vidu navode iz medija koji se odnose na podudarnosti u pogledu ova dva faktora, kao i ponašanje mobilnih operatora kod prethodnih povećanja cena iste usluge“.
Kada je reč o najavi promene cene, Komsija je utvrdila da su sva tri operatora postupila kako im zakon nalaže. Nove cenovnike su, kako kažu, najavili 30 dana unapred. I Komisija tu nije utvrdila ništa sumnjivo.
„Na osnovu podataka dostavljenih od strane sva tri operatora mobilne telefonije po zahtevu Komisije (redosled najave povećanja cena, dokumentacija koja je tom prilikom objavljivana i sl), nije se moglo osnovano pretpostaviti postojanje prethodnog dogovora u pogledu povećanja cena“, kažu u ovoj instituciji.
Poskupljenje nije istovetno
Isti su nalazi i kada je u pitanju procenat poskupljenja. Ona nisu jednaka.
„Kada je reč o iznosu povećanja, takođe je utvrđeno da se ne može osnovano pretpostaviti postojanje prethodnog dogovora o ovom elementu cene“, rezultat je analize. „Naime, poređenjem podataka dostavljenih na zahtev Komisije koji se odnose na povećanje cena kod sva tri operatora, i to kako po pojedinačnim paketima koji su međusobno uporedivi, tako i uprosečene vrednosti povećanja, utvrđeno je da povećanja cena nisu jednaka ni u nominalnom ni u procentualnom iznosu kod sva tri posmatrana operatora mobilne telefonije“.
Komisija je, kako kaže, analizirala i prethodna ponašanja u cilju utvrđivanja eventualnog postojanja određenog obrasca po kom su postupali mobilni operatori prilikom ranijih povećanja cena iste usluge, ali na osnovu raspoloživih podataka – obrazac nije otkrila.
Utvrdili su da su operatori svoja poskupljenja javno saopštavali i objavljivali 30 dana pre primene novih cena i tako uskladili ponašanje sa Zakonom o potrošačima i Zakonom o elektronskim komunikacijama.,
„Pri čemu takav način obaveštavanja nije uočen prilikom prethodnih povećanja cena usluge mobilne telefonije“, ističe se u ovom obaveštenju i dodaju da nisu otkrili ponašanje koje bi upućivala na postojanje dogovora postignutog u prethodnom periodu.
Nije dovoljno za postupak
„Ocenjeno je da na osnovu prikupljenih činjenica ne može da se zaključi postojanje direktnog ili indirektnog tajnog dogovaranja“, navodi Komisija. „Dakle, na visoko koncentrisanim tržištima, jedna promena cena koja nije deo eventualnog prethodno postignutog dogovora, a koja pri tome nije istovremena, niti u istom (nominalnom/procentualnom) iznosu i koja je prethodno saopštena organizacijama potrošača, regulatornom telu, te javno objavljena shodno odgovarajućoj regulativi, nije dovoljna da Komisija pouzdano pretpostavi ponašanje koje bi ukazivalo na postojanje povrede konkurencije, u meri koja omogućava ispunjenje pravnog standarda za pokretanje postupka po službenoj dužnosti – postojanje osnovane pretpostavke iz člana 35. Zakona da je učinjena povreda konkurencije“.
Ukratko, to što svi od skoro istog trenutka plaćamo skuplje minute i gigabajte interneta, ne ukazuje dovoljno jasno i nedvosmisleno da su se naši operateri dogovarali.