Loša vest za vozače: Viša vozila su i veća opasnost za pešake

Brže kretanje vozila pri udaru u pešaka povećava verovatnoću ozbiljnih povreda. A kada su u nesrećama uključena vozila sa višim prednjim krajevima, ovaj efekat se dodatno pojačava, ugrožavajući sigurnost pešaka.
To su glavna saznanja novog istraživanja koje je objavio Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Reč je o neprofitnoj organizaciji koju finansira industrija osiguranja. Istraživanje je pokazalo da vozila sa višim prednjim krajevima uzrokuju ozbiljne povrede čak i pri nižim brzinama.
„Mali porast brzine pri sudaru može drastično da poveća opasnost za pešaka“, izjavio je Dejvid Harki, predsednik Instituta za osiguranje. „Naša sklonost ka visokim SUV-ovima i pikap kamionetima još više pojačava taj efekat“.
Ova studija naglašava kako dizajn vozila, posebno veća visina prednjeg dela, može imati ozbiljan uticaj na sigurnost pešaka. Čak i kada se vozilo kreće relativno sporo.
Visina prednjeg dela vozila i povrede
U poređenju sa Evropom, gde se mnogo više koriste automobili nego kamioneti i visoka vozila, pešaci u Sjedinjenim Američkim Državama pretrpe ozbiljnije povrede već pri nižim brzinama.
Za ovu studiju, pod nazivom „Moderni rizik od povreda pešaka u Sjedinjenim Državama: Kombinovani efekti brzine udarca i visine prednjeg dela vozila“, istraživači su analizirali 202 sudara koja su uključivala pešake. Oni su se dogodili u Mičigenu, Kaliforniji, Nju Džersiju i Teksasu. Cilj istraživanja bio je da se proceni verovatnoća i ozbiljnost povreda pešaka ili smrtnosti pri različitim brzinama udarca i visinama prednjeg dela vozila.
Istraživači su utvrdili da su veće brzine bile povezane sa povećanim rizikom od povreda. Bez obzira na visinu prednjeg dela vozila. Što se tiče smrtnosti, pešaci koji su udareni pri brzini od 32 km/h imali su samo jedan odsto šanse da poginu. Pri brzini od 55 km/h rizik od smrtnog ishoda porastao je na 19 odsto. Pri brzini od 80 km/h rizik je premašio 80 odsto.
Kako vožnju učiniti bezbednijom za pešake
Pri brzini od 43 km/h, što je prosečna brzina svih 202 sudara u studiji, vozilo sa prosečnom visinom prednjeg kraja imalo je 60 odsto šanse da prouzrokuje umerene povrede pešaku i 30 odsto šanse da prouzrokuje ozbiljne povrede. U poređenju, prosečan pikap, čiji je prednji kraj viši za 33 centimetra od prosečnog automobila, imao je 83 odsto šanse da izazove umerene povrede i 62 odsto šanse da izazove ozbiljne povrede.
Rezultati ovog istraživanja u skladu su sa ranijim istraživanjima Instituta za osiguranje. Ona su pokazala da vozila sa višim prednjim krajevima imaju veću verovatnoću da ubiju pešake kada ih udare.
Čak i mala smanjenja brzine mogu biti korisna za bezbednost pešaka.
Smanjenje brzine, na primer sa 48 na 40 km/h, moglo bi smanjiti rizik od ozbiljnih povreda za više od trećine. Istraživači su primetili da je ograničenje brzine od 40 km/h, koje se često koristi u stambenim naseljima u SAD-u, možda previše visoko za prometna gradska područja ili druge oblasti sa velikim brojem pešaka.
Apel proizvođačima
Rezultati studije ukazuju na „potrebu da donosioci politika i saobraćajni inženjeri uzmu u obzir sastav voznog parka u SAD-u kada razmatraju ograničenja brzine i mere za smanjenje brzine“. Istraživači su takođe napomenuli da bi proizvođači vozila mogli modifikovati dizajn prednjeg dela vozila. Mogli bi da ih opreme robusnijim sistemima za automatsko kočenje u nuždi. Time bi pomogli u prevenciji i smanjenju saobraćajnih nesreća sa pešacima.
„Ova studija je živahna ilustracija kako se više faktora – u ovom slučaju brzina i visina vozila – spajaju kako bi stvorili negativne posledice na putu“, dodao je Harki. „Slično tome, biće potrebna kombinacija akcija iz različitih delova saobraćajne industrije kako bi se poboljšala bezbednost pešaka.“