On je jedan od najpoznatijih tiktokera u regionu: U početku ga nisu shvatali ozbiljno, a sada vodi tim od 70 ljudi

TikTok je kompanijama postao punopravan partner, a zbog svojih specifičnosti u nekim je područjima i efikasniji od ostalih društvenih mreža. Kako je postao respektabilan prodajni kanal i odličan alat za employer branding i brand awareness, za Forbes Hrvatska tumači Dario Marčac, suosnivač Crew Media, specijalizovane agencije za TikTok
Otkako je osnovan Crew Media je ostvario veliki uspeh. Ta je kompanija u svoj fokus odvažno stavila “društvenu mrežu za klince” i od toga napravila respektabilan biznis. Okupili su sedamdesetak kreatora sadržaja, vode Tiktok profile brojnih brendova po celom regionu, a interes za njihovim uslugama samo raste.
Središnja tačka te agencije je Dario Marčac. Taj se mladić iz Barilovića nadomak Karlovca 2019. godine pridružio novoj društvenoj mreži koja u to vreme nije privlačila ni pažnju običnih korisnika, a kamoli onih korporativnih. U mesec dana Marčac je svojim video sadržajima pridobio hiljadu pratilaca, što ga je nagnalo da sve što je dotad radio ostavi iza sebe. To je podrazumevalo i odustajanje od mašinstva na Tehničkom fakultetu u Rijeci, i to na poslednjoj godini studija. Rizikovao je sve kako bi se posvetio niši u kojoj je, činilo se, tada samo on video ogroman potencijal.
“Bilo je teško, ismejavali su me i nisu me shvatali ozbiljno. Na Linkdinu su me napadali, najviše mi je smetalo što su to bili ljudi kojima je u opisu profila stajalo da su marketinški stručnjaci. No, imao sam širu sliku. Stavio sam sve karte na Tiktok makar to značilo da će iskustvo biti sve što ću dobiti od toga. Imao sam najvredniji resurs – pažnju publike koja me pratila. Ako znaš raspolagati s tim, može se svašta lepo napraviti”, priča za Forbes Hrvatska Marčac, osnivač Crew-a koji je prvo krenuo kao Tiktok influenser i upoznao kako diše ta nova platforma.
Priznaje da je monetizacija znanja koja je stekao bila izazovna, no nikada mu nije došlo da odustane. Naprotiv, nije prestajao da priča o Tiktoku bez obzira na to što ljudi tada nisu shvatali o čemu se radi. Tako je i postigao da je prva asocijacija na tu platformu upravo njegovo ime i prezime.
U agenciji Crew Media koju je osnovao s Dijanom Domonkoš, izvršnom direktorkom kompanije, zaposleno je 24 ljudi koji su zaduženi za strategije vođenja profila brendovima. Oni usmeravaju spoljne partnere koji za njih kreiraju sadržaje. Sedamdesetak ljudi s osam miliona pratilaca trenutno čini Crew zajednicu koja vodi Tiktok profile brendovima iz Slovenije, Hrvatske, Srbije, BiH i Crne Gore.
Bilo je i angažmana za jednokratne kampanje po Rumuniji, Bugarskoj, Grčkoj, no uglavnom su usmereni na region. Klijenti su im razni brendovi iz vrlo različitih branši, među njima su Pipi, A1 Hrvatska, Zagrebačka banka, Specijalna bolnica Sveta Katarina, Dentum, Polleo Sport, Lesnina, Dechatlon, RK Nexe, Podravkini brendovi Coolinarika, Linolada, Vegeta i mnogi drugi.
“Industrija lepo napreduje, ali pravi bum se očekuje kada nam se omogući oglašavanje. Prema nekim naznakama, to bi moglo biti već i ove godine, ali nema službenih podataka koji bi to potvrdili. Mi već imamo spreman tim za oglašavanje. Naravno, tada se očekuje slabljenje organskog rasta koji je na Tiktoku veći nego na bilo kojoj drugoj mreži. Oni koji će želeti da dođu do publike, to će morati da plate, isto kao na Fejsbuku i Instagramu”, tumači hrvatski Tiktok znalac.
U protekle dve godine poslovanja Crew, osnovan u novembru 2021. godine, beleži veliki rast. U 2022. godini kompanija je ostvarila više od 160.000 evra prihoda, a prema rečima osnivača lani se taj iznos popeo na više od pola miliona evra. U ovoj godini ponovo očekuju rast u trocifrenom procentu. Posla i interesa ima, no mnogi još Tiktok ne shvataju ozbiljno. Smatraju kako je to mreža na kojoj se peva, pleše i zeza. No, ona je važan marketinški alat čiji se učinci ne bi trebali olako odbaciti.

Must have za kompanije
“Tiktok postaje must have za kompanije. Primera radi, to je odličan employer branding alat jer njegova autentičnost i prirodnost pokazuje kako to izgleda iza kulisa i ljudi se mogu više poistovetiti, osetiti atmosferu i na osnovu toga doneti odluku o prijavi za neku otvorenu poziciju u toj kompaniji. To je odličan pristup mladim talentima do kojih poslodavci inače možda ne bi doprli. Tiktok ima veliki organski doseg i odličan je za brand awareness. Dugoročno, Tiktok može biti i sjajan kanal za prodaju. Imamo primer iz svog portfelja – dentalnu kliniku Dentum. Za njih smo radili oglašavanje na tržištu Ujedinjenog Kraljevstva i ljudi iz te zemlje naručuju zahvate u Zagrebu. Tiktok je Dentumu sada jedan od snažnijih kanala kojima dolaze do pacijenata”, objašnjava Marčac.
Nije tajna da je jedna od najmlađih društvenih platformi uspešan prodajni kanal. To dokazuje i vrlo popularan hešteg #TikTokMadeMeBuyIt koji objavljuju korisnici te mreže uz video o kupovini predmeta ili usluge na koju ih je podstaklo što su to videli na Tiktoku. Objave s tim heštegom pregledane su više desetina milijardi puta. Toliko o efikasnosti marketinga na najautentičnijoj platformi.
Uz osmišljanje marketinških strategija i kampanja za profile brendova, edukacije agencija da koriste Tiktok i kampanje oglašavanja za Dentum, u Crew-u su lani radili i na još nekoliko zanimljivih projekata. „Između ostalog, radili smo kampanju finansijske pismenosti za Rajfajzen banku Hrvatska koja je imala nekoliko stotina hiljada pregleda u ciljanoj grupi, navodi Marčac. Ističe i kako su aktivnostima na Tiktoku povećali broj posetilaca rukometnih utakmica kluba Nexe te otvaranjem profila poradili na popularizaciji Cibone među različitim generacijama.
“Na Tiktok se ne dolazi glupirati, već pokazati brend ili kompaniju onako kako želite da ih drugi vide. Tiktok se može koristiti za edukativni, motivacijski i inspirativni sadržaj i to jako dobro prolazi”, kaže osnivač Crew-a koji smatra kako ne postoji kompanija za koju Tiktok nije primeren komunikacijski kanal.
Dariovi saveti šta nikako ne raditi na Tiktoku – lepe televizijske reklame na Tiktoku ne prolaze, ceni se autentičnost – sporadično objavljivanje nije prihvatljivo, algoritam treba da se neguje redovnim objavama – nije opcija objavljivanje bez proučavanja sadržaja koji objavljuju ljudi iz iste branše |
Kompanija po meri Gen Z
Crew uglavnom zapošljava pripadnike generacije Z koja baš poput Tiktoka i sama ima određenih specifičnosti. Budući da je dvadesetosmogodišnji Marčac i sam pripadnik te nove generacije, nije mu teško da shvati šta svojim saradnicima treba da ponudi. Stoga je kompanija razvila vrlo zanimljive prakse.
Svi rade na daljinu, kancelarije nemaju, a budžet koji im zbog takvog načina rada ostaje usmeravaju u ljude i njihov lični razvoj. “To nam je najbitnije, na razgovoru za posao sve kandidate pitamo čime se žele baviti u budućnosti kako bi im Crew bio odskočna daska. Podržavamo ih da se razvijaju u tom smeru”, kaže mladi preduzetnik. Pojašnjava kako jednom u šest meseci organizuju dvodnevni tim bilding kojem je ponovo u središtu lični razvoj, a ne samo iće i piće.
“Prvi dan posvećen je ljudima i njihovom zajedničkom i individualnom vremenu s psihoterapeutkinjom i NLP koučem koja je završila Harvard Business School i jako dobro povezuje biznis i psihoterapiju. Mene i Dijane tada nema. U grupnoj radionici oni pričaju o zajedničkim temama, a poslepodne je rezervisano za privatne razgovore s psihoterapeutkinjom. Drugi dan dođemo i mi te pričamo o stvarima povezanim s kompanijom”, ispričao je Marčac.
Naglasio je i kako su hijerarhiju vrednosti kompanije napravili prema hijerarhiji vrednosti članova tima, a nisu je nametnuli kako rade neke druge kompanije. Takođe, svojim radnicima ne nameću ni radno vreme. Dogovorili su se kako će svi biti dostupni u vremenu od 10 do 14 sati jer su tada i klijenti najaktivniji, no kada će odraditi ostali deo radnog vremena, to zavisi samo od zaposlenih i od toga jesu li više noćni ili jutarnji tipovi.
Uveren u važnost i korisnost prisutnosti na društvenoj mreži Linkdin, suosnivač Crew-a početkom februara pokrenuo je i interno takmičenje među zaposlenima. Najaktivniji na Linkdinu dobiće nagrade, a najveća je vikend u Opatiji.

“Ne tražimo da pišu o firmi, mogu da pišu o bilo čemu. No, objavljivanje je bitno, to je i lični brending“, dodaje influenser koji naprednim korišćenjem društvenih mreža zarađuje za život. Profesionalne konekcije, poznanstva i saradnje započinju upravo tamo.
Marčac je nedavno sa svojom poslovnom partnerkom Domonkoš pokrenuo još jedan posao. Postali su ekskluzivni distributer za francusku prirodnu kozmetiku i sredstva za čišćenje. Naravno, biznis Organic Hub-a razvijaju i korištenjem Tiktoka.
“Počelo je tako da nas je distributer tih prirodnih proizvoda za Srbiju kontaktirao da vodimo njegove Tiktok kanale, nama se priča svidela, došli smo na sastanak, testirali proizvode i na kraju smo završili u Francuskoj u laboratoriji”, smeje se Marčac dodajući kako imaju još planova, ali sve u svoje vreme.
Sada su predani unapređenju usluga za brendove, povećanju tima, a i klijenata s obzirom na to da imaju i sve više upita za svojim uslugama.
Nikolina Oršulić, novinarka Forbes Hrvatska