Na njihovoj aplikaciji pratimo sportske rezultate, a oni u Zagrebu gomilaju kvadrate poslovnog prostora

Biznis Forbes Hrvatska 19. dec 2023. 06:58
featured image

19. dec 2023. 06:58

Poslovni prostori u centru San Franciska zjape prazni jer su zaposleni masovno prigrlili rad od kuće. Hrvatska kompanija Sofascore takođe ima višak kvadrata, ali iz sasvim drugačijih razloga. Oni su ih namerno nagomilali, otkriva za Forbes Hrvatska suosnivač i operativni direktor kompanije Ivan Bešlić.

Sofa IT, kompanija koja stoji iza svetski poznate platforme za praćenje sportskih rezultata Sofascore, objavila je oglas kako daje u najam 900 kvadrata poslovnog prostora, višak kvadrata koje su i sami iznajmili. Iako bi prva pretpostavka bila da IT kompanija smanjuje kancelarijski prostor zbog rada na daljinu, ona ne drži vodu.

U toj se kompaniji, naime, radi uglavnom iz kancelarije. Takođe, ove su godine Ivan Bešlić i Zlatko Hrkać, osnivači kompanije, potpisali ugovor o najmu svih preostalih slobodnih kvadrata u šestospratnici Mozaik office na zagrebačkim Vrbanima gde se od 2017. nalazi sedište kompanije. Posjetili smo ih i proverili šta to rade.

Dvocifrene stope rasta

„Godinama beležimo dvocifreni rast i ove smo godine napravili taj strateški potez. Ukazala nam se prilika i uzeli smo sve slobodne kvadrate u ovoj zgradi kako bismo dugoročno osigurali kancelarijski prostor i kako ne bismo morali kasnije o tome razmišljati. Mi smo već 2020. i 2021. godine, kada je ceo svet govorio kako je rad iz kancelarije stvar prošlosti, videli u kojem smeru to ide i već tada smo potpisali ugovor za dodatnu etažu radnog prostora“, govori nam Bešlić odajući kako im ovo nije prvi takav potez.

Razgovaramo u prostranoj sobi za sastanke koju staklena stena deli od još prostranije kancelarije. Postupci na koje su se odlučili i u vreme pandemije i ove godine zvuče pomalo vizionarski, ali s obzirom na to da dolaze od ljudi koji su se početkom godine ovenčali titulom tehnoloških vizionara godine, to i ne bi trebalo biti previše iznenađujuće. Ipak, zar u Zagrebu vlada takav pritisak na tržištu kancelarijskog prostora da se nabavljaju skupi kvadrati samo kako bi stajali u rezervi?

„U ovom trenutku imamo nešto viška kvadrata, zaposlenima je poprilično komforno, ali dugoročno se nećemo morati nigde seliti i zato nam je u redu da plaćamo te prazne kvadrate“, kaže Bešlić.

Foto: Forbes Hrvatska

Objašnjava kako je situacija u Zagrebu specifična i neuporediva s Nemačkom gde su izgradnja i cene nekretnina trenutno u padu. U toj centralnoj ekonomskoj sili Evrope se puno gradilo, dok su u Zagrebu investitori nanizali samo stambene zgrade.

“S obzirom na to da je tokom zemljotresa izgubljeno mnogo kancelarijskog prostora u centru, koji tek treba renovirati, jako je teško pronaći poslovne kvadrate i zato smo se mi išli na to da osiguramo ovu lokaciju. Plana B nije bilo”, tumači operativni direktor sportsko-tehnološke kompanije.

Zašto nije dugoročno isplativije izgraditi nešto svoje, pitamo ga.

Razmišljali su o tome, kaže, i navodi na primeru jedne kompanije zašto im to predstavlja problem. Kad je ta kompanija konačno završila izgradnju svog velikog zdanja, broj zaposlenih toliko je već bio porastao da nisu imali gde da smeste sve radnike.

Gradnja sopstvenog prostora je spora za brzorastuće firme

„Gradnja vlastitih prostora je simpatična, ali prespora i ne zadovoljava potrebe brzorastućih firmi. Kad bismo jedne godine stagnirali u rastu broja zaposlenih, možda bismo i krenuli u to, ali ovako je to teško izvodljiivo. Gradnja kampusa je prespora u odnosu na rast organizacija, one su puno dinamičnije. Primera radi, tu pored nas se prodaje livada, ali čak i da arhitekte dođu sad, do useljenja bi prošlo barem 3,5 godine. Ne bih znao da kažem arhitektama koliko kvadrata zgrade tu da naprave jer dok god se ona ne bi napunila 100 odsto, to je neiskorišten prostor. S druge strane, sada ako porastemo dvostruko, snaći ćemo se, ako nam se broj zaposlenih za isto toliko smanji, snaći ćemo se, ovako smo fleksibilni”, smeši se Bešlić koji će u januaru službeno mesto operativnog direktora zameniti pozicijom “koja će biti više strateška i vizionarska i okrenuta novim prilikama”. Toliko nam zasad može reći suosnivač kompanije koja zapošljava 250 ljudi, a lani je u ovo doba slavila što je tim dostigao brojku od 200 članova.

U kompaniji kažu kako očekuju da završe godinu s rastom prihoda od 30 odsto. Prema podacima Fine, lani su poslovali s prihodom od 15,37 miliona evra, dok im je dobit iznosila 4,47 miliona evra. “Godina je bila fenomenalna, svi su pokazatelji dvocifrenog rasta i prihoda i profita i broja zaposlenih i troška. Puno smo rasli i u broju kvadrata. Naše se kancelarije odnedavno prostiru na 6.000 kvadrata. U toku su selidbe, svi ćemo dobiti veće prostore, a s obzirom na planirana zapošljavanja, jedan od šest spratova dajemo u podnajam”, dodaje Bešlić.

Gotovo mesec dana prošlo je otkako su objavili oglas u potrazi za kompanijama koje će ući u 900 kvadrata tog prostora. Njih su odlučili dati u podnajam na tri do pet godina jer su procenili kako im otprilike toliko ti kvadrati neće biti potrebni. Za to vreme, kažu kako bi koristeći postojeće kapacitete koji se prostiru na pet spratova poslovnog tornja, mogli smestiti još 200 novih radnika.

Pred potpisom smo ugovora o podnajmu, to ćemo ovaj mesec realizovati, kaže Bešlić. U potrazi za “poslovnim podstanarima” zapazili su i neke trendove na tržištu. “Male firme bi uzele malo kvadrata na kraći period pa će videti šta dalje. S druge strane, velike kompanije žele stabilnost, one bi uzele puno kvadrata, ali na puno više od pet godina. I mi smo kao veliki hteli da se osiguramo. Došli smo ovde 2017. i potpisali ugovor do 2032. godine”, rekao je suosnivač kompanije koja je dosad poslovala iz dva stana i jedne kancelarije na zapadu grada.

Iskustvo u upravljanju nekretninama

Suosnivači Sofascore-a imaju iskustva u iznajmljivanju poslovnih prostora. I Hrkać i Bešlić, svako za sebe, pre no što je buknula pandemija uložili su u nekretnine koje daju u najam drugim kompanijama. Bešlić ima u vlasništvu 5.000 kvadrata u poslovnoj zgradi Vrbani 3 u kojoj iznajmljuje prostor kompanijama i fitnes studiju. “Tamo zarađujemo, tu trošimo”, smeje se naš sagovornik koji rad od kuće ne smatra pretnjom.

“Tokom korone, Zlatko je lično upoznao svaku osobu koja je došla da radi za nas. Mi smo produktna firma, svaki dan na hodniku rešimo neku temu koja se pojavila jutros. U agencijskom poslu toga nema, zadaci su raspoređeni unapred. Svaka firma radi šta joj odgovara. Ne smemo smatrati da svi moraju da rade na isti način”, pomirljiv je suosnivač Sofascore-a.

Foto: Forbes Hrvatska

Sportovi i AI

U toj se kompaniji, koja se proslavila rešenjem za praćenje sportskih rezultata uživo i sada pokriva više od 20 sportova i oko 11.000 turnira na 43 jezika, trenutno radi na praćenju niželigaških sportova i na intenziviranju primene veštačke inteligencije.

“Kutija šibica koja je godinama zimski najpopularniji turnir u državi nije imala rešenje za prikaz rezultata. Mi smo unapredili sestrinsku aplikaciju Sofascore Editor i sad su rezultati odmah dostupni. Tako da pokrivamo tržište koje dosad niko nije pokrio, ni u Hrvatskoj ni u inostranstvu. Hrvatsku koristimo za testno okruženje da upoznamo specifičnosti tih sportova kako bi proizvod bio spreman kad ga ponudimo na drugim tržištima”, ističe Bešlić.

Njihova sportska platforma neprestano se razvija, u dodavanju novih funkcionalnosti važnu će ulogu imati i tim od desetak stručnjaka za veštačku inteligenciju (AI) s Fakulteta elektrotehnike i računarstva te Prirodoslovno-matematičkog fakulteta. Taj se tim razvija i širi s posebnom pažnjom. Budući da ih je na tržištu tako malo, svaki je AI stručnjak blago. Taj će tim zajedno s analitičarima i onima koji razvijaju proizvod biti nukleus Sofascore-a u kojem očekuju kako će s vremenom imati više zaposlenih izvan Zagreba. No, na Vrbanima će biti njihov centar znanja.

U međuvremenu, Sofascore je postao poznat i investitorima i to kao neosvojiva tvrđava, a čini se kako će tako i ostati.

“Godinama smo uspeli bez investicija i poslujemo kao profitabilna firma, stoga do daljnjega nećemo uzimati investicije. Imamo otprilike jedan upit nedeljno i neka na tome ostane”, slavodobitno zaključuje Bešlić.

Nikolina Oršulić, novinarka Forbes Hrvatska