Najbrojniji novi traktori u Hrvatskoj su ustvari kineski kvadovi

Pregled hrvatskog tržišta traktora otkrio je njegove specifičnosti. Najbrojniji novi traktori u Hrvatskoj su kvadovi, a sredstvima Evropske unije se manipuliše. Među “pravim” traktorima pak dominira uvoz polovnih, pa je prosek starosti traktora u Hrvatskoj čak 34 godine. Stanje poljoprivredne mehanizacije u Hrvatskoj za FORBES je komentarisao Franjo Dominiković
Prema podacima Centra za vozila u Hrvatskoj je u 2023. godini registrovano 3.997 novih traktora. Broj se može činiti velikim, ali većinu njih zapravo čine kvadovi s obzirom da se u Hrvatskoj oni homologiraju kao traktori. Među kvadovima dominiraju oni kineskih proizvođača.
U 2023. godini prvi put je registrovano njih oko 2.500. Najprodavanije marke kvadova su redom CFMoto, Linhai, Goes, Odes, Jinma, Foton, Europard, YTO, EuroWolf, HSun i Lovol.
Doduše, jedna od namena kvadova je i ona poljoprivredna. Oni mogu prenositi teret u prikolicama, doduše znatno manje nego traktori, a uz pomoć priključaka mogu i kositi travu, prskati useve, orati, sejati i raditi razne druge funkcije. Nismo uspeli da dođemo do podatka koliko njih se koristi u poljoprivredi, a koliko za druge funkcije poput rekreacije, lova i slično.
Kineskih kvadova puno, kineskih traktora sve manje
Za razliku od kvadova, broj novih kineskih traktora je gotovo zanemariv. Svake godine ih je sve manje.
Franjo Dominković, potpredsednik Udruženja prodavaca poljoprivredne mehanizacije i opreme u Hrvatskoj i savetnik direktora u kompaniji PMT za Forbes Hrvatska pojašnjava da je razlog za to činjenica da su neki kineski i indijski proizvođači propali, dok ostali više ne zadovoljavaju (sve veći) minimalni nivo ekoloških standarda.
“Pravih” novoregistrovanih traktora u 2023. godini bilo je 1.021, što je 0,6 posto više nego godinu ranije. Dominković kaže da je među njima puno onih najnovije tehnološke opremljenosti. Najbrojniji su John Deere, Lamborghini, Claas, Deutz, New Holand, Case, Fendt, Valtra i Ferguson.
U Sloveniji i zapadnoevropskim državama koje Dominković nabraja prošle godine je došlo do pada prodaje traktora. Razlog su loše poljoprivredne godine, disparitet između nabavnih i prodajnih cena i rat u Ukrajini. Hrvatsku u 2024. godini takođe čeka pad, a tome ne pomaže ni jako sporo rešavanje zahteva za posticaji koje pomažu pri kupovini traktora. Na njih se nekad čeka i duže od dve godine.
Manipulacija EU sredstvima kod kupovine polovnih traktora
Dominković kaže kako se kupuje i jako puno polovni traktori, čemu doprinosi i Europska unija. U 2023. ih je nabavljeno 3.430. Programi za male i mlade poduzetnike dozvoljavaju kupovinu polovne mehanizacije stare i do 50 godina, pa je puno “smeća” odnosno starih traktora iz Francuske i Holandije završilo u Hrvatskoj.

Prosek starosti traktora u Hrvatskoj je čak 32,04 godine. U 2023. godini je bilo 143.080 registriranih traktora, od čega je njih 125.022 starije od 10 godina. Bio bi još veći broj da u toj kategoriji nisu i kvadovi.
Dominković upozorava i na prevare kod dobijanja evropskih sredstava. Otac – vlasnik poljoprivrednog gazdinstva, primera radi, prenese deo zemljišta na sina, sin formira svoje i tako se pojavi u grupi mladih (ispod 40 godina starosti) i malih poljoprivrednika. Otac mu nakon toga proda svoj stari traktor koji ovaj plaća od novca EU. Takvi ”podsticaji“ unutar porodice strogo je zabranjeno. No, Evropska kancelarija za istrage ne provodi istrage zbog jednog traktora.
Dominković kaže kako je bilo jako puno takvih slučajeva te se verojatno broje u hiljadama. Pisao je o tome i upozoravao, ali ga niko nije ozbiljno shvatio. Ignorisala ga je čak i Agencija za plaćanja u poljoprivredi kojoj je predlagao da barem prati situacije kad prodavac i krajnji kupac imaju isto prezime.
Bojan Bajgorić Šantić, Forbes Hrvatska