Najveći brend brze hrane sa Filipina ima plan da izazove Starbaks „na megdan“

Biznis Forbes 14. avg 2024. 07:00
featured image

14. avg 2024. 07:00

Kompanija Jollibee Foods milijardera Tonija Tana Caktionga, koju vodi njegov brat Ernesto Tanmantiong, ulaže značajna sredstva u proširenje prodaje kafe širom sveta.

Ovaj popularni lanac brze hrane je već dugo u potrazi za tržištem „američke ikone“ Starbaksa, giganta iz Sijetla koji ima više od 39.000 prodavnica širom sveta.

Jollibee već nadmašuje američke rivale McDonald’s i KFC kod kuće, na Filipinima, zahvaljujući najprodavanijoj hrskavoj prženoj piletini i testenini sa slatkim sosom.

Sada, na razigranom globalnom tržištu, Jollibee-ov ulazak u sektor toplih napitaka ponovo dobija zamah pod predsednikom i izvršnim direktorom Ernestom Tanmantiongom, koji cilja na veći udeo u najbrže rastućem segmentu industrije brze hrane.

Foto: Shutterstock/TY Lim

Prema podacima istraživačke firme Statista, kombinovani prihod lanaca kafića širom sveta porastao je za 9% na 630 milijardi dolara u 2023. godini u odnosu na prethodnu godinu i verovatno će dostići 800 milijardi dolara do 2030. godine. Poređenja radi, globalni biznis brze hrane zabeležio je skroman rast od 1,1% u ukupnom prihodu od 978 milijardi dolara prošle godine.

„To je tržište koje brzo raste i ogromna prilika za nas,“ rekao je Tanmantiong.

Cilj da nadmaše i Starbaks

Samo dan pre toga, Jollibee je najavio akviziciju od 238 miliona dolara za 70% udela u južnokorejskom Compose Coffee, velikom igraču sa skoro 2.500 prodavnica, što će ukupna ulaganja grupe u kafu popeti na oko 700 miliona dolara.

Tanmantiongov san je, ni manje ni više, da najveći lanac restorana sa Filipina (po prihodu i broju filijala) jednog dana nadmaši i Starbaks.

Dok će dodavanje Compose Coffee povećati ukupni broj Jollibee-ovih kafića na preko 4.700, rasprostranjenih širom Azije, Bliskog Istoka i Severne Amerike od kojih je samo 387 na Filipinima, gde Starbaks ima 450 prodavnica, grupa se suočava sa dugim putem pred sobom.

Iako će broj njihovih kafića nadmašiti oko 4.600 filijala brze hrane koje imaju širom sveta, njihov glavni Jollibee restoran i dalje daje najveći doprinos prodaji, čineći polovinu od 244 milijarde dolara prihoda koji je grupa ostvarila u 2023. godini.

Još jedan od planova: Udvostručiti prodaju kafe

Prodaja kafe čini oko 15% prihoda, koji izvršni direktor želi da udvostruči na 30% do 2030. godine.

To je jedan od mnogih ambicioznih ciljeva koje je postavio 66. godišnji Tanmantiong, koji je preuzeo poziciju izvršnog direktora pre deset godina od svog starijeg brata i osnivača Jollibee-a, Tony Tan Caktionga.

Počeo je sa prodajom sladoleda i sendviča 1975. godine, a Tan Caktiong je ušao u red najbogatijih Filipinaca 2007. godine i sada zauzima šesto mesto sa neto vrednošću od 2,9 milijardi dolara.

Jollibeov ulazak u svet kafe počeo je 2012. godine kada je kupio 50% udelа u vijetnamskoj SuperFoods Group, operatoru lanca kafića Highlands Coffee, za 25 miliona dolara. Posle sedam godina, odnosno 2019. je značajno povećao biznis kupovinom lanca Coffee Bean & Tea Leaf u Kaliforniji za 350 miliona dolara, što je i dalje njegova najveća investicija.

Foto: Shutterstock/jennywonderland

Na početku nije bilo izvesno da će se to isplatiti, a potom je došao Kovid-19, što je nateralo izvršnog direktora da zatvori neprofitabilne objekte.

Pet godina kasnije, posao još uvek beleži gubitke na neto nivou, ali uz pozitivan EBITDA u 2023. godini, Tanmantiong je ponovo u fazi rasta sa više od 90 novih Coffee Bean prodavnica koliko je otvorio prošle godine, čime je ukupan broj dostigao 1.164.

U martu, grupa je investirala 28 miliona dolara za manjinski udeo u drugoj kalifornijskoj firmi, Botrista, koja proizvodi DrinkBot, pametnu stanicu za napitke koja priprema pića poput ledenih kafa i čajeva.

To je bio samo skroman uvod u Jollibee-ov veliki potez tri meseca kasnije u Južnu Koreju, jedno od najvećih tržišta za kafu po glavi stanovnika.

Kupovina brenda Compose Coffee, koju očekuju da završe uskoro, pružiće grupi prednost među mlađom populacijom, kaže Jonathan Ravelas, generalni direktor manilske poslovne konsultantske firme eMBM.

Tanmantiong planira da dodatno proširi broj prodavnica Highlands Coffee, nakon što je prošle godine otvorio više od 170 novih lokacija, čime je ukupni broj dostigao 779. Takođe, širi i Common Man Coffee Roasters- specijalizovani lanac kafića koji je deo fonda privatnog kapitala Titan Dining sa sedištem u Singapuru, u kojem Jollibee poseduje 90% udela.

U decembru, Common Man, koji ima osam prodavnica u Singapuru i Maleziji, otvorio je svoj prvi restoran na Filipinima u finansijskom distriktu Manile.

Pandemija je ozbiljno pogodila sektor restorana širom sveta, ni Jollibee nije bio izuzetak, sa padom prihoda od 28% na 129 milijardi pezosa u 2020. godini.

Iako sada godišnji prihodi prelaze nivoe pre pandemije i profiti su se vratili, sa porastom od 16% na 8,8 milijardi pezosa u 2023. godini, akcije kompanije sa sedištem u Manili još uvek nisu potpuno obnovljene.

Prošlog meseca, 19. jula, akcije su zatvorene na 229,40 pezosa, što je pad od 10% u odnosu na prethodnih 12 meseci.

Ian Garcia, analitičar iz Manile sa AP Securities, kaže da investitori nisu sigurni kada će ovakvi potezi Jollibee-a u sektoru kafe početi da donose rezultate.

Inače, Tanmantiong je u industriji hrane još od tinejdžerskih dana, kada je radio u restoranu svog oca na jugu Filipina. Preselio se u glavni grad i diplomirao poslovno upravljanje na Ateneo de Manila Univerzitetu. Tokom studija, radio je različite poslove u radnji svog brata u predgrađu Manile.

Agresivna ekspanzija u sektoru brze hrane

Godine 1978, radnja se razvila u prvi Jollibee objekat. Braća su krenula u agresivnu ekspanziju nakon što su dodali Chickenjoy- prženu piletinu sa sočnom marinadom na meni, što se pokazalo izuzetno popularnim. Danas, Jollibee ima 19 brendova u 33 zemlje, koji pored kafe, nude bubble tea, kinesku kuhinju, filipinski roštilj i picu.

Tanmantiong takođe računa na rast od Smashburger-a, koji teži da se takmiči sa lanacima hamburgera kao što su McDonald’s u SAD-u i inostranstvu.

Jollibee je kupovao hamburgerski lanac iz Denvera u etapama između 2010. i 2018. godine, sa ukupnom investicijom od 235 miliona dolara, ali ih je pandemija naterala na smanjenje.

Sada ima 236 prodavnica, većinom u SAD-u i Kanadi, što je pad u odnosu na 340, koliko ih je bilo pre šest godina.

Tanmantiong kaže da je Jollibee-ova strategija više brendova omogućila prodor na nova tržišta. Na primer, grupa još uvek nije otvorila svoj vodeći brend Jollibee u kontinentalnoj Kini, gde poseduje i upravlja sa 465 prodavnica Yonghe King-a, lanca kineske hrane kupljenog 2004. godine za 22,5 miliona dolara.

Sistematska prodaja sa kontinentalne Kine skočila je za četvrtinu na 22,7 milijardi pezosa u 2023. godini u odnosu na prethodnu.

Pored toga, postoje prilike za međusobnu prodaju brendova unutar grupe. Neki Jollibee restorani u SAD-u nedavno su instalirali Botrista-ov DrinkBot, što je pomoglo da se poveća prodaja napitaka za najmanje 30%, kaže Tanmantiong.

Planira da proširi upotrebu ovog dispenzera za napitke na više objekata, napominjući da napici imaju mnogo veće profitne marže u poređenju sa brzom hranom.

U junu je otvoren prvi restoran DoubleDragon tržnom centru u provinciji Laguna, gde kupci mogu naručiti obroke iz restorana grupe Jollibee, Mang Inasal, kineske kuhinje Chowking i pizzerije Greenwich.

„Ekspertiza DoubleDragon-a u razvoju nekretnina pruža brendovima restorana Jollibee grupe vrhunske lokacije, povećavajući vidljivost, broj posetilaca i potencijal za rast, dok smanjuje operativne troškove,“ kaže Tan Caktiong.

Tanmantiong se sprema da dostigne svoj ambiciozan cilj da Jollibee postane jedan od pet najvrednijih lanaca brze hrane u svetu u narednoj deceniji. Iako vremenski okvir još nije preciziran, planira da se kotira na američkoj berzi, prateći primere drugih azijskih restoranskih operatera, kao što je međunarodna jedinica lanca hotpot-a Haidilao, Super Hi International Holding, koju su osnovali milijarderi Zhang Yong i Shu Ping.

Foto: Tan Caktiong/YouTube

Pored dvojice braće, angažovanje drugih članova porodice sugeriše da je Jollibee porodični biznis-njihov najmlađi brat, Joseph Tanbuntiong je direktor za Filipine, dok Carl, sin Tan Caktiong-a, vodi ekspanziju u Kinu.

Međutim, Tanmantiong odbacuje tu pretpostavku, naglašavajući da kada je reč o nasledstvu, „nije obavezno da član porodice preuzme upravljanje“. „Imamo snažan tim profesionalnih menadžera“, ističe.

Braća su nedavno strateški proširila svoj tim, uključujući zapošljavanje trojice bivših radnika iz Starbaksa.

Džonatan Burgos, novinar Forbes, a tekstu je doprineo i Ian Sejson