Nema kamiona bez njihovog tahografa: Jedini predstavnik proizvođača uslovljava radionice?
Nije lako izboriti se za svoje mesto na tržištu, pa ni kada se radi o popravci tahografa. Godinama unazad su obavezna oprema kamiona i autobusa i dokaz da se vozači odmaraju. To su uređaji koji zapisuju brzinu i pređeni put vozila, ali i vreme vožnje i pauze. Iako je u registru servisera upisano skoro 150 aktivnih radionica u kojim se ovi uređaji održavaju, skoro svi rade sa tahografima istog brenda.
To je jedan od razloga što je Komsija za zaštitu konkurencije pokrenula postupak ispitivanja povrede konkurencije po službenoj dužnosti. Ispituje da li je firma Tahograf BG zloupotrebila svoj dominantni položaj.
Inicijativa za ovo ispitivanje im je stigla još u februaru ove godine. Na prvi pogled, izgleda da dileme oko dominantnog položaja i nema. Tahograf BG je predstavnik ubedljivo najomiljenijeg tahografa na našem, ali i evropskom tržištu.
„U inicijativi se navodi da je društvo Tahograf BG predstavnik proizvođača tahografa Continental VDO u Srbiji i da je tržišni udeo tahografa koje proizvodi Continental VDO i sa njim povezana lica u Republici Srbiji oko 90%“, navodi Komisija u zaključku. „Ovakav udeo na tržištu je posledica činjenice da proizvođači vozila (npr. kamiona) uglavnom ugrađuju tahografe proizvođača Continental VDO. Situacija nije karakteristična samo za tržište Republike Srbije“.
Nameću finansijske uslove
Kako bi radionice za tahografe bile konkurentne na tržištu, vidi se iz inicijative, prinuđene su da zaključuju ugovore o poveravanju ovlašćenja baš sa Tahografom BG. Iz očiglednog razloga – jedini su predstavnik proizvođača koji je u skoro svim vozilima na putevima.
A Tahograf BG je, kako navodi podnosilac inicijative, svoj položaj rešio da iskoristi. Od kraja 2021. radionice saradnju sa proizvođačem moraju da regulišu memorandumom o međusobnom razumevanju. Prihvataju se i ranije sklopljeni ugovori.
„Navodi se da društvo Tahograf BG, svesno svoje pozicije, uslovljava zaključenje ugovora novčanim uplatama, a zatim i samim ugovorima, pod pretnjom njihovog raskida. Radionicama nameće različite obaveze i uslove, uglavnom finansijske prirode“, stoji u dokumentu Komisije. „Tako se kao primer navodi uslov po kojem je radionica za tahografe, kako bi uopšte zaključila ugovor, obavezna da plati određeni novčani iznos kao avans za buduće nabavke rezervnih delova“.
Kao uslov za zaključenje Ugovora, prema navodima, je da radionica, bez obzira na to što već poseduje opremu i uređaje nabavljene od nekog drugog dobavljača, mora od društva Tahograf BG da kupi identičan set uređaja. I to po daleko višoj ceni od cene iste opreme kod drugih dobavljača. Cena pritom nije ista za sve kupce.
Fakture stižu bez najave
„Dodaje se i da se dešava da društvo Tahograf BG samoinicijativno pošalje radionici za tahografe fakturu za uplatu dodatnog novčanog iznosa, bez prethodne saglasnosti“, navodi Komisija. „Samo zato što radionica dugo nije kupila delove ili opremu od njega“.
Sporan bi mogao da bude i uslov iz ugovora po kome tehničari zaposleni u radionici moraju da prođu obuku kod Tahografa BG da bi dobili sertifikat o tehničkoj osposobljenosti.
„Pri čemu se dešava, kako podnosilac inicijative navodi, da tehničari ne pohađaju obuku već da se sertifikat (potvrda) samo izda nakon što se uplati potreban novčani iznos“, primećuje Komisija.
Pregovori na dve strane
Firma, međutim, ne daje ni svim radionicama da joj postanu saradnik. Nekada odbija ili odlaže zaključivanje ugovora. One bi, zapravo, bile konkurencija drugim radionicama.
„Odlaganje je, prema navodima iz inicijative, vršeno odbijanjem radionice da njeni tehničari pohađaju obuku. U tim situacijama, prema navodima iz inicijative, društvo Tahograf BG traži od aktivnih radionica mesečnu finansijsku nadoknadu da se zaključenje ugovora sa novom radionicom odloži. Istovremeno pregovara i sa novom radionicom, tražeći više novca za zaključenje ugovora“, izneti su navodi.
Komisija je utvrdila da od 120 radionica njih 115 obavljaju poslove na analognim i digitalnim VDO tahografima. Iz navedene tabele je utvrđeno i da od 64 radionice koje obavljaju poslove na SMART tahografima, 57 obavlja poslove na SMART VDO tahografima. To znači da oko 95% radionica sa spiska Agencije za bezbednost saobraćaja ima zaključene ugovore sa ovom firmom. U slučaju SMART uređaja – oko 90% radionica.
„Na osnovu navedenog Komisija je ocenila da su navodi o postojanju značajne pozicije društva Tahograf BG na tržištu osnovani. Može se osnovano pretpostaviti postojanje dominantnog položaja na ovom tržištu“, navodi Komisija.
Izbrisali iz ugovora, ali primenjuju i dalje
Komisija je već imala posla sa ovom firmom. U 2019. godini, nakon analize ugovora Tahograf BG i radionica, morali su da izmene određene odredbe. Firma je tada izbrisala, na primer, odredbu koja je predviđala obavezu radionica da nabavljaju određene predmete isključivo od Tahografa BG.
„Imajući u vidu sve prethodno navedeno, osnovano je pretpostavljeno da je društvo Tahograf BG, bez obzira na to što je izmenilo i dopunilo problematične odredbe ugovora, nastavilo sa praksom uslovljavanja zaključenja i održavanja ugovora“, kaže Komisija. „Uz uslov da se instrumenti, oprema, softveri, originalni rezervni delovi i originalni potrošni materijal nabavljaju isključivo od njega“.
Komisija je tako pretpostavila da opisano ponašanje Tahograf BG može da predstavlja povredu konkurencije. Posledica može da bude nametanje nepravičnih uslova i ograničavanje tržišta. Predmet postupka pred Komisijom će biti i provera ostalih navoda.