Nemački izbori verovatno neće doneti neophodne promene u auto-industriji

Biznis Forbes 8. mar 2025. 08:00
featured image

8. mar 2025. 08:00

Investitori u nemačku automobilsku industriju mogu da odahnu. Savezni izbori doneli su rezultat koji neće uzdrmati tržište.

Problem je, međutim, što će svi koji su očekivali brza rešenja za dugoročne probleme industrije, ostati razočarani.

Ima i nerešenih pitanja. Među njima su: hronična slabost na kineskom tržištu, pretnja uvoza kineskih vozila u Evropu i obećani Trampov trgovinski rat carinama. Slaba prodaja električnih vozila zahteva subvencije vlade koja se već bori s nedostatkom sredstava. Ukupno tržište sedana i SUV vozila takođe bi moglo da dobije podsticaj. Ali ga ne treba očekivati.

Mogla bi da se desi i jedna pozitivna stvar. Ustupak Evropske unije koja bi mogla da ublaži pravila o emisiji CO2. Prema tom ustupku prodaja novih benzinskih i dizel vozila bi bila zabranjena od 2035. godine.

Na šta ukazuju rezultati izbora

Rezultati izbora ukazuju na mogućnost koalicije između konzervativne stranke CDU/CSU, koja je pobedila sa 33 odsto mandata u Bundestagu, i levičarskog SDP-a sa 19 odsto, prema izveštaju Rojtersa.

Desničarska Alternativa za Nemačku (AfD) osvojila je drugo mesto sa 24,1 odsto. Ta se stranka smatra previše ekstremnom za koaliciju.

AfD je desničarska libertarijanska partija koja se zalaže za niže poreze i manju ulogu države. Njeni zahtevi za okončanjem i preokretanjem masovne imigracije previše su oštri. Druge političke partije smatraju ih previše ekstremnim. Neki analitičari ističu da bi AfD, koja je na ovim izborima udvostručila broj glasova, mogla da ostvari pobedu na narednim izborima.

Prema Politiku, lider CDU-a i verovatni budući kancelar Nemačke, Fridrih Merc, nasleđuje ekonomiju u recesiji. Dodatno opterećenu krizom u automobilskoj industriji.

„On prepoznaje probleme: visoke troškove energije i rada, kao i oštru konkurenciju u tranziciji ka električnim vozilima. Međutim, nije bio konkretan u vezi sa tim kako namerava da pomogne proizvođačima automobila“, navodi Politiko.

Pitanje regulativa o emisiji CO2

Investiciona banka UBS ističe da ni CDU/CSU ni SPD nisu predložili konkretne mere za podsticanje potražnje za automobilima. SPD se založio za ponovno uvođenje subvencija za električna vozila, koje su ukinute pre nešto više od godinu dana, što je dovelo do naglog pada nemačkog tržišta električnih vozila. Međutim, konzervativni manifest CDU-a ne pominje ovu temu, a UBS smatra da su nove subvencije za električna vozila malo verovatne.

CDU/CSU je glasno kritikovao zabranu prodaje automobila sa SUS motorima od 2035. godine, koju je uvela EU, navodi UBS.

„Kao verovatni sledeći kancelar, Merc je pozicionirao sebe i svoju stranku kao pro-biznis i protiv birokratije. Stoga bi investitori mogli da postanu nešto optimističniji u pogledu konkurentnosti nemačkih proizvođača na srednji rok. Međutim, ne bismo previše insistirali na tom argumentu, jer su izazovi industrije globalne prirode. Ključni problemi nemačkih proizvođača – gubitak tržišnog udela u Kini, dolazak kineskih brendova u Evropu, rizik od američkih carina – van su kontrole sledeće nemačke vlade“, navodi se u izveštaju UBS-a.

Glasniji zahtevi za ublažavanje ciljeva smanjenja CO2

Osnivač Schmidt Automotive Research-a, Met Šmit, smatra da su male šanse da vlada izdvoji finansijska sredstva za auto-industriju. Sektor će i dalje tražiti stabilnost cena energije i konkurentnije cene za energetski intenzivne industrije.

„Što se tiče CO2 regulativa, očekujemo još glasnije zahteve za ublažavanje ciljeva smanjenja emisija, s obzirom na to da se CSU, koji tradicionalno glasno lobira za auto-industriju, sada vraća u centar odlučivanja, dok Zeleni ispadaju iz jednačine“, rekao je Šmit.

„Ako se u naredne četiri godine održe vanredni izbori, rast AfD-a bi mogao dodatno da se poveća, što bi ga stavilo na put ka tome da potencijalno postane najveća stranka“, dodao je Šmit.

Udruženje nemačkih proizvođača automobila apelovalo je na brzo formiranje vlade.

„Nemačkoj je sada potrebna stabilna vlada što je pre moguće… Snažan i jedinstven nemački glas u Evropi je od ključne važnosti, kao i reforme unutar zemlje“, navodi se u saopštenju VDA.

Ovakav stav verovatno dele i investitori, koji su svesni da proces formiranja vlade može biti veoma komplikovan i trajati mesecima, a ne danima.

Nil Vinton, saradnik Forbes