Nezvanično: Slovenačka Sportina na prodaju, među potencijalnim kupcima pominjan i Milija Babović
Bledska prodavnica odeće Sportina, koja je teško pogođena pandemijom korona virusa, traži novog vlasnika.
Vlasnici Sportine – 75,1 odsto u vlasništvu Alfi fonda, po 12,45 odsto NLB-a i kompanije Fashion – prema nezvaničnim informacijama slovenačkog izdanja Forbes, započeli su proces prodaje ovog bledskog tekstilca.
Za kupovinu su zainteresovana tri potencijalna kupca. Dva strateška, iz Italije i Srbije, i jedan fond.
Aktuelni poslovni model Sportine mogao bi da odgovara strateškom partneru koji bi mogao da dokapitalizuje kompaniju i bolje iskoristi njenu strukturu. Za sada se ne zna šta će biti ako Sportinu kupi fond.
Problem za Sportinu su dugoročni ugovori o najmu koje je sklopila u nekim mestima u Sloveniji. Cene zakupa su značajno porasle poslednjih godina, iako neke lokacije možda više nisu vredne iznajmljivanja.
Loš posao u Sloveniji, dobar u inostranstvu
Sportina Bled bi trebalo da je u Sloveniji zabeležila dobre rezultate u poslednjem kvartalu prošle godine. Ipak, očekuje se da će 2023. završiti u minusu.
Od 2020. posluju sa gubitkom – tada je iznosio 12,5 miliona evra. Godinu dana kasnije porastao je na 17,9 miliona evra. Neto gubitak je bio znatno manji u 2022. godini, kada je iznosio 3,88 miliona evra uz prihod od prodaje od 37,85 miliona evra.
Najavljena prodaja
Prodaja Sportine nije iznenađenje. Sadašnji vlasnici su o tome govorili već pri ulasku u kompaniju, kada su najavljivali stabilizaciju preduzeća i potragu za novim vlasnikom.
Media Finance je tada kao potencijalnog kupca naveo srpsku kompaniju Fashion Company, koja je regionalni rival Sportine. Sa 60 prodavnica prisutna je na šest tržišta jugoistočne Evrope. Ima ih i u tržnim centrima u srpskoj prestonici.
Alfi je kupio većinski udeo u Sportini u maju 2022. od prethodnog većinskog vlasnika Bahtiara Bajrovića. Pod njegovim rukovodstvom, trgovac odećom sa Bleda se previše zadužio i pre finansijske krize, što je dovelo do restrukturiranja 2014. godine.
Nakon perioda rasta prihoda i poslovanja u zelenom do 2019. godine, kompaniju je konačno urušila pandemija. U to vreme prodavnice su zatvorene, a Sportina nije bila spremna za onlajn prodaju. U 2020. prihodi su pali za oko 40 odsto, na 62 miliona evra, a pola miliona evra dobiti se pretvorilo u višemilionski gubitak.
Očekuje se da će više detalja o prodaji biti poznato za mesec do dva.
Jan Artiček, novinar Forbes Slovenija
Aljoša Črnko, novinar Forbes Slovenija