Nikola protiv Tesle: Zahuktava se rivalitet proizvođača kamiona koji nose ime velikog pronalazača
Gotovo da nema osobe koja nije čula za američku automobilsku kompaniju Tesla. Međutim, sigurno je mnogo manje onih koji znaju da postoji još jedan proizvođač koji nosi ime velikog pronalazača i inženjera – Nikola.
Iako mnogo poznatija po proizvodnji automobila, Tesla će krajem sledeće godine ući u masovnu proizvodnju električnih kamiona. Time će se nametnuti kao ozbiljna konkurencija drugom proizvođaču kamiona na „zeleni“ pogon – Nikola korporaciji.
Zajedničko i jednoj i drugoj kompaniji je da su njihovi osnivači bili inspirisani Nikolom Teslom.
Međutim, to nisu jedine sličnosti. I jedna i druga kompanija osnovane su u američkoj državi Delaver.
Ono što je možda najinteresantnije, jesu ocene o osnivaču Nikole, Trevoru Miltonu, koje se mogu naći na internetu – da je „Mask u pokušaju“ i da je oponašao Maska. To bi mogao da bude razlog i zašto je svoju kompaniju nazvao po Tesli.
Istorija
Nikola korporaciju Milton je osnovao 2015. Centrala je u gradu Finiksu u Arizoni. Biznis kompanije podeljen je na dva dela – električni kamioni i energetska rešenja za njihovo punjenje. Milton je sada na odsluženju četvorogodišnje zatvorske kazne. On je bio optužen i osuđen zbog varanja investitora, lažno prikazujući brojke o poslovanju kompanije, narudžbinama i dr. Njegovi protivnici tvrdili su da je čak i snimak vožnje prototipa električnog kamiona napravio tako što se vozilo ustvari kretalo nizbrdo. Po izlasku na berzu, vrednost kompanije skočila je sa više od tri milijarde dolara na čak 30 milijardi, a danas vredi neuporedivo manje. Tome je doprineo ne samo skandal sa osnivačem već i povlačenje prvih kamiona zbog rizika od požara. Kompanija se distancirala od Miltona i on više nema veze s poslovanjem.
Tesla Motors je znatno starija i daleko veća kompanija. Osnovana je 2003. i pokrenuli su je inženjeri Martin Eberhard i Mark Tarpening, koji su prvi glavni izvršni direktor i glavni finansijski direktor. Jedan od prvih investitora bio je Ilon Mask, sadašnji lider kompanije. Povećavajući svoja ulaganja on ih je „istisnuo“ iz kompanije tako da su dva osnivača već početkom 2008. napustili svoj biznis. Te godine na tržište je izbačen prvi model automobila Tesla. Danas ima četiri modela, uz kamionet Sajbertrak. Prvi prototip kamiona, Tesla Semi, kompanija je predstavila krajem 2017.
Prvi sukob
Rivalitet dve kompanije započeo je pred sudom, a ne na tržištu. Godinu nakon što je Tesla predstavila svoj prototip električnog kamiona, Nikola korporacija tužila je rivala za krađu intelektualne svojine odnosno kršenje tri patenta za dizajn. Tražili su obeštećenje od dve milijarde dolara. Suđenje je trajalo nekoliko godina, ali je završeno nagodbom.
Interesantno je da se u ovom slučaju pominjao i Mate Rimac iz Hrvatske odnosno glavni dizajner njegove kompanije Adriano Mudri. Kako su tada preneli mediji, advokati Tesle tvrdili su da Nikolin dizajn kamiona nije originalno njihov već da je koncept godinama pre njih osmislio Rimčev dizajner. Navodno su tvrdili da su delovi dizajna viđeni i na kamionima drugih proizvođača poput MAN-a. Odgovor Miltona i Nikole bio je da su kupili licencu za dizajn od Mudrog, ali da on nije bio deo dizajnerskog tima koji je završio izradu modela.
Razvoj Nikole
Kako je električni pogon gotovo „ubio“ Nikola korporaciju, rešenje su našli u razvoju kamiona na vodonik, izveštava Forbes. To se pokazalo kao spas za biznis koji je ponovo u usponu nakon skandala. Nakon povlačenja nekoliko stotina kamiona zbog rizika od izbijanja požara, krajem prošle godine počeli su s isporukama kamiona na vodonik.
Kako prenosi Forbes, novi pogon dobija pohvale. Džim Gilis iz špediterske kompanije IMC ocenio je da je reč o dobrom kamionu i da su povratne informacije vozača koji su ih vozili „u superlativima“. „U našoj floti ih nazivamo Bentli među kamionima“, rekao je Gilis.
Ono što se vozačima posebno sviđa jeste tišina kamiona odnosno to što ne proizvodi zvuk kao dizel kamioni, a takođe pri kočenju nema poznate škripe kao kod standardnih vozila (zbog tzv. regenerativnog sistema kočenja).
Skoro je dupliran domet kamiona u odnosu na verziju koju je napajala električna baterija i potrebno je oko 20 minuta za punjenje u odnosu na više sati koje je bilo ranije neophodno.
Mane vodonika
S druge strane, mana kamiona na vodonik je to što je infrastruktura za punjenje gotovo nepostojeća. Drugi veliki nedostatak je to što je cena vodonika gotovo dvostruko veća od dizela. Da bi pomogao prvim kupcima, Nikola je postavio privremene stanice za punjenje. Locirane su na parkinzima u blizini najvećih luka i skladišta na nekoliko lokacija. Kako se povećava broj „zelenih“ kamiona na putevima, plan Nikole je da gradi stalne stanice za punjenje na mestima gde je najveća potražnja, a sve uz podsticaje Kalifornije, prenosi Forbes.
Izvršni direktor Nikole, Stiv Girski (ranije radio za Dženeral Motors), izjavio je za Forbes da ne brine oko dostupnosti vodonika i da u ovom trenutku ima dovoljno ovog goriva. „Cena nije onakva kakvu želimo, ali zato pravimo nova partnerstva“, rekao je Girski, ali nije želeo da otkrije da li će to biti partnerstva sa Tojotom, Hjundaijem i Dajmlerom, koji takođe razvijaju vozila na vodonik.
U prethodnom kvartalu imali su najbolju prodaju dosad, vrednu više od 30 miliona dolara (dvostruko više u odnosu na isti period prošle godine). Razlog je potražnja za kamionima na vodonik bolja od očekivane. Međutim, kompanija nije profitabilna jer je u istom kvartalu imala gubitak od 133 miliona dolara. Ipak, to nije obeshrabrilo investitore s obzirom na to da je cena akcije posle objave rezultata skočila više od 8% što ukazuje da veruju u ovaj biznis.
Tesla napada američko i evropsko tržište 2026
Tesla sa svojim električnim kamionom namerava da napadne američko, ali i evropsko tržište gde dominiraju Mercedes, MAN, DAF, Volvo, Skanija, Iveko i Reno.
Tesla Semi električni kamion se trenutno proizvodi u malom obimu i masovna proizvodnja trebalo bi da krene u Nevadi gde se gradi novi pogon za te namene, pored postojeće tzv. giga fabrike. Međutim, biće potrebno barem godinu dana da bude završena, a planirano je da proizvodi oko 50.000 kamiona godišnje. I opsluživaće američko tržište.
Prema izveštajima medija, Tesla je sa prvom mušterijom, kompanijom Pepsi, demonstrirala da Semi može da pređe 800 kilometara s jednim punjenjem.
Iako je fokus Tesle da prvo osvoji američko tržište električnih kamiona, jedan detalj otkrio je da su planovi veliki i za Evropu. To je bio oglas za pozicije u proizvodnji kamiona u giga fabrici Tesle pored Berlina. To se tumači kao znak da nemačka fabrika nije namenjena samo za proizvodnju automobila Tesla Y.
Šef Tesle za Semi, Den Pristli, najavio je da će se kompanija prilagoditi zahtevima tržišta izvan Amerike. To podrazumeva skraćivanje kabine i ukupne dužine kamiona jer evropska regulativa zahteva kraće kamione u odnosu na američke propise. Smatra se da evropski proizvođači baš zbog dužine vozila nisu očekivali Teslu na „svom terenu“ još neko vreme.
U Tesli tvrde da njihov kamion može da se napuni do 70% za samo 30 minuta i da takvim punjenjem može da pređe oko 550 kilometara.
Bil Gejts „bacio bombu“
Jednu od najvećih polemika oko budućnosti električnih kamiona „zakuvao“ je osnivač Majkrosofta Bil Gejts. On je ocenio da električni pogon nije odgovarajući za velika vozila kao što su kamioni, kao ni za brodove i putničke avione. Još 2020. on je ocenio da je za takva prevozna sredstva potrebno drugo rešenje.
To je naljutilo Maska koji je polemiku pokrenuo preko svog tviter profila gde je ocenio da su Teslini Semi kamioni već u upotrebi i da Gejts nije imao odgovor na njegovo pitanje na osnovu kojih podataka je došao do zaključka da je električne kamione nemoguće napraviti.
Sukob Gejtsa i Maska je dublji od ove priče. Mask je ocenio da je Gejts bio licemeran kada se „usudio da ga pita“ da donira za njegove aktivnosti po pitanju zaštite životne sredine, koje je nazvao šminkom, a da je s druge strane hteo da zaradi 500 miliona dolara na propasti Tesle.
Borba se nastavlja
Nikola i dalje značajno zaostaje za Teslom po rezultatima. Prošle godine zabeležili su gubitak od čak 966 miliona dolara.
Međutim, to i dalje ne brine direktora Girskog. On je prošlog meseca izjavio da nije zabrinut zbog konkurencije u vidu Tesle. Smatra da će kamioni na gorivne ćelije biti efikasniji od onih na baterije. To je ilustrovao primerom da je jedna kompanija, ne navodeći ime, kupila šest kamiona na baterije od Nikolinog rivala, ali da su dobili domet od jedva 240 kilometara iako im je bilo obećano 350km. I da im je bilo potrebno sat i po da ih napune. Zbog toga su naručili nove kamione od Nikole.
Kao prednost svojih kamiona naveo je i rad u različitim vremenskim uslovima. „Na primer, u Koloradu, gde su velike visine i niske temperature, domet baterija opada veoma brzo. I naš domet će pasti, ali ni izbliza kao kod vozila na baterije“, rekao je Girski. On je dodao da imaju mušterije koji hoće da probaju Nikolu, ali i Teslu, i da će videti gde će se to završiti.
S druge strane, Ilon Mask odavno ističe svoj skepticizam oko vodonika kao efikasnog izvora napajanja. „Gorivne ćelije bi trebalo zvati ćelijama za budale. To je glup izbor za automobile. Po mom mišljenju, nije dobar ni za rakete, ali barem nije apsurdan“, rekao je još 2021.
Godinu dana kasnije izjavio je da će svet dominantno izabrati baterije umesto vodonika i da je ovaj pogon „najgluplja stvar koju mogu da zamislim za skladištenje energije“.
Iako nije za poređenje zbog različitog proizvodnog programa, vredi pomenuti da je trenutna tržišna vrednost Tesle veća od 800 milijardi dolara dok Nikola vredi nešto manje od 220 miliona. Borba Davida i Golijata.