Nova faza za Daikin u Srbiji – strateška promena na čelu kompanije
Kompanija Heating&Cooling Expert d.o.o., zvanični predstavnik i prodajni agent brenda Daikin za Srbiju i Crnu Goru, imenovala je Marka Rodića za novog Generalnog direktora, a Bojana Aleksića za Direktora strateškog razvoja kompanije.
Više od 12 godina kompanija promoviše Daikin u regionu, čineći ovaj japanski brend lokalnim liderom na tržištu rešenja za klimatizaciju, grejanje i prečišćavanje vazduha za komercijalne, industrijske i stambene potrebe. Vođeni ciljem da kvalitet ne sme biti privilegija, čelnici kompanije su sa redakcijom Forbes magazina u zajedničkom intervjuu podelili razloge promena u rukovodstvu i strateški potencijal istih.
Bojan Aleksić
- Koji su bili najveći izazovi i uspeh tokom vaših 12 godina na čelu Daikina u Srbiji?
Iako 12 godina u ulozi kormilara našeg poslovanja, ja sam najpre ponosni otac, voljeni suprug i rekao bih veliki avanturista i hedonista. Poreklom sam iz Zaječara gde sam proveo veći deo detinjstva, no u adolescentsko doba se selim u Austriju gde nastavljam svoje školovanje i kasnije započinjem svoj karijerni put. Život u ovim različitim sredinama mi je pružio priliku da uočim potencijal i kvalitete koji ljudi sa našeg podneblja nose sa sobom, ali i poslovne prakse koje primenjuju veliki sistemi razvijenih tržišta. Upravo zato odlučujem da se vratim u Srbiju i 2012. pokrećem poslovanje osnivanjem kompanije Heating & Cooling Expert d.o.o.. Mogu reći da je pronalaženje unutrašnjih motiva i uočavanje poslovne šanse, osnivanje firme, to je sve bio lakši deo. Pravi izazov je bio okupiti i održati dobar tim, preneti na njih svoju a uključiti i njihovu viziju poslovanja u naš poslovni model, tim koji će funkcionisati bez odstupanja od kompanijskih principa i vrednosti. Nema biznisa bez ljudi, pa tako ni uspešnog poslovanja kompanije i visokog kvaliteta proizvoda I usluga bez ulaganja kako u članove organizacije, tako I u iskustvo krajnjeg korisnika. U dinamičnom poslovnom okruženju, svaka dodirna tačka korisnika sa našim poslovanjem mora jasno komunicirati poruke i demonstrirati vrednosti kompanije. Dodatna vrednost koja omogućava kvalitet života korisnika boljim je ono što nezainteresovanog pojedinca pretvara u zadovoljnog korisnika, a njeni žiranti su upravo naši zaposleni. Formulu uspeha čine ljudi, oni izvrsni i oni spremni da to postanu.
- Šta vas je motivisalo da pređete iz pozicije direktora na novu ulogu u kompaniji, i kako vidite tu promenu?
Prelazak na ulogu Direktora strateškog razvoja bio je rezultat mog nastojanja da unapredim dinamiku unutar kompanije. Tokom poslednjih 12 godina imao sam privilegiju da vodim naš tim i oblikujem naš identitet na tržištu. U ovoj, novoj ulozi, smatram ključnim da se vlasnička funkcija jasno odvoji od upravljačke, kako bismo unapredili efikasnost i fokusirali se na strateške ciljeve. Ova promena mi omogućava da se fokusiram na strateški razvoj naše kompanije, oslanjajući se na dosadašnja iskustva. Verujem da će kompanija steći prednost u identifikovanju novih tržišta, proširenju portfolija proizvoda i globalnoj ekspanziji. Takođe, želim da se dodatno angažujem u oblasti istraživanja i razvoja, sa ciljem da postignemo određene inovacije i unapredimo naše projekte. Uz Marka, kao novog direktora, očekujem jačanje operativnog menadžmenta – uveren sam u to da će Markova sveža perspektiva doprineti optimizaciji postojećih procesa i implementaciji novih poslovnih praksi. Verujem da će ovo doneti nove prilike za rast i saradnju unutar našeg tima, dok ću se, kao vlasnik, više posvetiti dugoročnim ciljevima i inovacijama koje će dodatno osnažiti našu poziciju na tržištu.
- Šta biste želeli da poručite svom timu, partnerima i tržištu sada kada ste na novoj poziciji?
Ova tranzicija unutar organizacije predstavlja prirodan razvoj, gde se stručnost I iskustvo naših lidera koriste na najbolji način. Ovakve prakse nisi nepoznanica našem timu, te sam siguran da razumeju strateški pristup ovakvoj promeni i potencijal koji ona nosi sa sobom. Što se tiče naše partnerske mreže, ova promena neće uticati na stabilnost saradnje. Naprotiv, verujemo da će dodatna stručna podrška, kako od strane Marka, tako I moja, unaprediti saradnju I omogućiti efikasnije odgovaranje na izazove tržišta. Krajnji kupci mogu da očekuju još bolju uslugu I proizvode, jer će ovaj prelaz omogućiti jaču orijentaciju ka inovacijama I unapređenju korisničkog iskustva. Radujem se svemu što nas čeka!
Marko Rodić
- Prelazite iz finansijskog sektora u privredu. Kako vidite razliku između Internacionalnih korporacija I poslovanja domaćih kompanija I gde je tu Daikin Srbija?
Internacionalne korporacije, naročito u finansijskom sektoru, su kompleksnii sistemi, samim tim inertni na promene, a efekti određenih poslovnih odluka su spori zbog velikog broja nivoa odobravanja koji učestvuju u njenoj realizaciji. Velika I diversifikovana klijentska baza sprečava veće poslovne varijacija u kratkom periodu što obezbeđuje određenu sigurnosti i stabilnost kako prihoda tako i rezultata, u kratkom , a negde i u srednjem roku.
Sa druge strane privreda zahteva veliku fleksibilnost, a često I kreativnost pri donošenja odluka da bi se maksimalno iskoristila svaka poslovna mogućnost. Menadžment je pod većim pritiskom jer su posledice svake odluke brzo vidljive, kako u organizaciji poslovanja tako I u rezutlatu koji se ostvaruje, a rezultat I poslovni prihodi mogu da imaju velike oscilacije u kratkom period.
Sa Daikin Srbija timom I Bojanom sam se prvi put sreo u okvirima programa Mokrogoske Poslovne škole, gde sam kao predavač, u delu finansija, imao priliku da se prvi put upoznam sa poslovanjem kompanije Heating & Cooling Expert d.o.o.. Skoro godinu dana radili smo zajedno na nadogradnji finansijskog sistema kompanije I tokom ovog perioda, uspeo sam da steknem uvid u konkretne izazove sa kojima se kompanija susreće I da upoznam specifičan biznis model kojim se posluje.
- U kojoj meri je moguće primeniti iskustvo iz internacionalnih bankarskih sistema u domaćim kompanijama?
Ako uzmemo u obzir istoriju našeg društva I ekonomije jasno je da su domaće kompanije generalno mlade I da su samim tim dominantno vođene preduzetničkim duhom. Sa druge strane, bankraski sistemi su formalne institucije, sa jasno definisanim procesima, a svaki poslovni potez mora imati merljiv efekat na profitabilnost. Heating & Cooling Expert d.o.o. posluje već 12 godina I dostigao je nivo poslovanja kada je prilika da se iskoriste dobri elementi korporacija, koji adekvantim inkorporiranjem u manji sistem mogu da doprinesu povećanju efikasnosti I profitabilnosti. Sa druge strane, moramo biti svesni da ne smemo da korporatizujemo naše poslovanje jer to bi smanjilo fleksibilnost I kreativnost koji su nephodni u poslovanju kompanije naše veličine. Svakako postoje dobre prakse koje ćemo primeniti.
- Kako vidite perspektivu Daikina na našem tržištu?
Daikin je Japanska korporacija koja u svim elementima, kako poslovanja tako i samih proizvoda, definiše kvalitet kao osnovni postulat. Sa tim u vezi treba spomenuti da mi u našoj ponudi imamo opremu koja se, uprkos trendovima globalizacije i dalje proizvodi u Japanu. Konkrunecija na našem tržištu je veoma velika. Prisutan je širok dijapazon proizvođača, a s obzriomna to da je reč o tehnički kompleksnoj opremi, svaki brend karakteriše i različiti kvalitet koji se dominantno bazira na tehničkim karakteristikama gde su razlike u kvalitetu često vidljve tek nakon određenog vremena ekslpoatacije. Daikin je premium brend i poslednjih 100 godina jedan od lidera u HVAC industiji, a na tržištima Srbije i Crne Gore putem kompanije Heating & Cooling Expert d.o.o. prisutan je 12 godina. Za ovo vreme došli smo do godišnjeg plasmana Daikinove opreme u iznosu između 9 i 10 miliona EUR, što znači da je tržište prihvatilo našu vrednost I da je svesno kvaliteta koje stoji iza imena Daikin. U svakodnevnom životu sve češće se srećemo sa temama “zelene” energije i energetske efikasnosti što pokazuje da se, kao društvo, okrećemo višim vrednostima. Kako mi kao društvo budemo cenili te više vrednosti tako će i perspektiva Daikina na našem tržištu da raste.
- Kako planirate da podržite partnersku mrežu i krajnje kupce?
Mi želimo da rastemo i da se razvijamo, a to je moguće samo uz razvijanje saradnje sa našim partnerima i uz širenje broja zadovoljnih kupaca. Stavićemo dodatni fokus na koordiniranom tržišnom nastupu sa našim partnerima, a naravno otvoreni smo i za uspostavljanje novih partnerstava na teritoriji koju nismo dovoljno pokrili. Pažljivo ćemo slušati sve kritike jer one će nam pomoći da uvidmo greške koje moramo ispraviti, a otvoreni smo i za sve inicijative koje naši partneri budu imali. Nastavljamo sa organizacijom Daikin Servisne Akademije, organizujemo I ponosno sponzorišemo nekoliko strukovnih događaja poput „VIVALDI“ Poslovnih foruma, „Trijenala Arhitekture“ Niša, „EnergijA+“ međunarodnog stručni KGH susreta u organizaciji Inženjerske komore Crne Gore i drugo. Trudićemo se da što više u sva ova dešavanja uključimo naše partnere kako bismo napravili jedan eko sistem oko vrednosti koje Daikin može da pruži krajnjem kupcu
- Šta želite da obećate svom timu, partnerima i kupcima kao novi predvodnik Daikin tima u Srbiji i Crnoj Gori?
Odvajanje vlasničke od upravljačke uloge nije česta praksa na našem tržištu ali taj trenutak promene može da probudi i neke nove inicijative, kako kod zaposlenih tako i kod partnera. Generalno, promene su dobre, naročito ako proizilaze iz želje za unapređenjem, tada se javljaju novi horizonti i budi se neka nova energija. Ta nova energija treba da stvori nove ideje, a da bismo nastavilil da idemo napred moramo biti otvoreni za nove ideje i predloge. Velika mi je čast što sam postao deo Daikin tima, tima koji je dokazao da poseduje veoma visoke ljudske i profesionalne vrednosti. Naš tim, kao naši partneri, imaće moju bezrezervnu podršku u daljem razvoju poslovanja, kao i u rešavanju svih izazova sa kojima se budemo sretali.
- Da li sebe smatrate više za Heating ili Cooling Expert-a?
Ne može samo „toplo” ili samo „hladno”, već mora Heating & Cooling, a za expert treba malo vremena.