Od prve ideje do završetka radova, cena rekonstrukcije pruge od Novog Sada do Mađarske praktično duplirana

Novi set dokumenata koje je objavila Vlada Srbije povodom izveštaja Ekspertske grupe Univerziteta u Beogradu, obuhvatio je i Nacrt idejnog projekta rekonstrukcije pruge od Novog Sada do granice s Mađarskom. Nacrt koji je izradio institut CIP u novembru 2017. dao je prvu procenu koliko će ovaj projekat koštati.
U tom trenutku, projektanti su cenili da će posao modernizacije pruge podrazumevati izdvajanje 681,4 miliona evra. Kada bismo taj iznos uporedili sa onim što je dosad izvedeno i plaćeno, to je praktično dvostruko – manje.
Kako se može pročitati iz nacrta, „procena investicija je izvršena na osnovu definisanih rešenja građevinske infrastrukture i iskustava sa prve dve deonice pruge“ (Beograd – Stara Pazova i Stara Pazova – Novi Sad).
Početna faza
Idejno rešenje i Nacrt Idejnog projekta su početna faza planiranja i projektovanja i sadrže najkonzervativniju procenu troškova, ali pitanje je koliko je opravdana ovolika razlika.
Generalno, nekoliko je razloga zbog kojih na građevinskim projektima može doći do značajne razlike u troškovima tokom različitih faza projektovanja i izvođenja radova. Tu su posebni zahtevi investitora za, recimo, ugradnju najkvalitetnije opreme i materijala ili većih količina nego što je predvideo projektant. To mogu da budu i nepredviđeni radovi koji se pojave tokom realizacije, ali obično se vode kao posebna stavka. Na kraju, na povećanje troškova može da utiče i eventualno naduvavanje troškova. Odnosno, preplaćivanje materijala, opreme i radova što bi u ovom slučaju trebalo da istražuje tužilaštvo.
Ipak, u ovom poslu ključna je bila ponuda kineskih izvođača, a koja uzima u obzir potrebe i želje države kao finansijera i projektnu dokumentaciju. S njima se država prvobitno „pogodila“ na iznos od 1,16 milijardi dolara. Potom i kroz anekse dodala još oko 87 miliona dolara troškova.
Da je prvobitna procena u Nacrtu Idejnog projekta bila isuviše konzervativna za želje države možda sugeriše već finalna verzija Idejnog projekta, završenog u julu 2020. gde su troškovi „otišli“ značajno naviše. Bez poreza taj iznos je dostigao 789 milijardi evra, a sa PDV-om 1,04 milijardi.
Sada, u poslednjoj objavljenoj privremenoj situaciji, vidi se da su ugovoreni troškovi 1,24 milijardi dolara, a izvođačima je isplaćeno 1,2 milijarde dolara za gotovo 97% obavljenog posla.
Šta pokazuje Nacrt idejnog projekta
Na samom početku dokumenta može se pročitati da su rešenja za ovu prugu predviđena za brzine do 200 km/h. Urađena su na osnovu usvojenih tehničkih parametara, saobraćajno-tehničkih potreba, analize postojećeg stanja pruge i niza karakteristika ove pruge.
Najveći deo novca trebalo je da bude izdvojen za samu prugu, nasip i koloseke – zajedno 283 miliona evra. Potom slede izdvajanja za mostove odnosno nadvožnjake – 118,8 miliona evra.
Slede elektrifikacija (78,8 miliona), signalno-sigurnosni sistemi (66,99 miliona) i telekomunikacioni sistem (52 miliona).
Za stanične zgrade i platoe bilo je predviđeno odnosno procenjeno zajedno 29,7 miliona evra.

Kad se to uporedi sa poslednjom privremenom situacijom objavljenom na sajtu Vlade, može se videti da su gornji i donji stroj ugovoreni na iznos veći od 450 miliona dolara. Mostovi i nadvožnjaci su poskupeli na 253,9 miliona. Signalno-sigurnosni sistemi koštaće na kraju posla ukupno 116,5 miliona dolara.
Koliko je bilo procenjeno da će koštati Novi Sad
Nacrt Idejnog projekta daje procenu i koliko bi koštali radovi u Novom Sadu.
Samo za prugu u tzv. čvoru Novi Sad, koji obuhvata širu oblast od same stanice, trebalo je da bude izdvojeno 42,4 miliona evra.
Svi objekti u Novom Sadu (glavna stanična zgrada, kao i drugi objekti za uređaje i postrojenja) trebalo je po procenama da koštaju 2,98 miliona evra. Peroni, nadstrešnice i pothodnici dodali bi još 1,75 miliona evra na troškove. Zajedno to bi iznosilo još 4,7 miliona.

S druge strane, troškovi za razne vrste instalacija i opreme nisu podeljeni po lokacijama već su dati zbirno tako da je teško utvrditi koliko je ukupno koštao Novi Sad. I da li je to blizu iznosu od 65 miliona evra koliko je država saopštila da su bili ukupni troškovi rekonstrukcije na ovoj lokaciji.
Opis
U nacrtu je dat i opis da „rekonstrukcija postojeće jednokolosečne pruge u savremenu dvokolosečnu prugu za projektnu brzinu od 200 km/h sa aspekta trase ne predstavlja veliki problem. Najviše zato jer prati postojeću prugu (samo kod Vrbasa je promenjena deonica).
Brzinu do 200 km/h predviđeno je da koriste samo međunarodni putnički vozovi najvišeg ranga. Ostali putnički vozovi išli bi manjom brzinom, u zavisnosti od kategorije voza. Za teretne vozove planirana je brzina od 100 do 200 km/h.