OTKRIVAMO Mišković otvorio još jednu firmu u avio prevozu: Šta privlači poznate privrednike ka ovom biznisu

Da li je iznajmljivanje opreme za vazdušni prevoz posebno profitabilna delatnost? Prošlogodišnji finansijski rezultati kompanija koje se u Srbiji bave ovim poslom, ne ukazuju na to. Naprotiv, ko je i radio, mahom je završio sa gubitkom. Imena i iskustvo u biznisu ljudi koji stoje iza njih, međutim, nedvosmisleno poručuje da ovde nečeg ima.
Šifra delatnosti 7735 – iznajmljivanje i lizing opreme za vazdušni transporft, pretežna je kod ukupno 11 firmi registrovanih u Srbiji. I od njih 11, već su četiri izbrisane, likvidirane. Od preostalih sedam, svega za četiri se vide rezultati poslovanja u 2024. godini. I nisu sjajni. Samo je jedna ostvarila profit, iako za oko 60 odsto manji nego godinu pre.
AeroNova, novi član Deltine porodice
Tek osnovana među ovim kompanijama je AeroNova. Registrovana je pre mesec i po dana, tačnije poslednjeg dana aprila ove godine. To je verovatno najmlađe preduzeće iz Deltine porodice. Potpuno precizno, osnivač je Hemslade Trading Limited. Reč je o jednom od suvlasnika Delta Holdinga.
Zanimljivo je da je ovo zapravo drugo Deltino preduzeće koje se bavi istom delatnošću, iznajmljivanjem avio opreme. Znatno starije je Airstar. Ono posluje još od 2006. godine.
Prva Deltina firma u istom biznisu
Airstar je privukao pažnju tokom poslednjih godinu dana. On je jedan od dva suvlasnika novog avio-prevoznika. Deltin Airstar je vlasnik 50 odsto Flyus-a. Firme registrovane za vazdušni prevoz putnika. Druga polovina posredno pripada Nikoli Petroviću. U vlasništvu je njegove firme EL&MI Grupe. A ona je u potpunom vlasništvu Nikole Petrovića. U registru stvarnih vlansika, iza Flyus-a stoje Nikola Petrović i Elias Neocleous.
Flyus je u prvoj godini (osnovan je u martu 2024. godine) ostvario oko 8.500 evra poslovnih prihoda i zančajno veći neto gubitak – 845.000 evra.
A kako je poslovao Airstar? Tokom prošle godine je ostvario poslovne prihode od blizu 193.000 evra. Rashodi su, međutim, bili višestruko veći. Godinu je završio sa neto gubitkom od oko 740.000 evra. Razlog je što su mu prihodi skoro prepolovljeni, a rashodi skoro duplirani.

Ben Air u rukama Flyus-a
Prema visini poslovnog prihoda, u poslu sa opremom za vazdušni prevoz na drugom mestu, posle Airstar-a, je Ben Air. Firma je u 2024. dostigla oko 23.000 evra poslovnih prihoda. Ali su i njima rashodi značajno veći. Godinu su završili sa neto gubitkom od oko 600.000 evra.
I opet nailazimo na Flyus. Upravo je ovaj avio-prevoznik jedini vlasnik Ben Air-a. I to od januara ove godine. Do tada je 100 odsto Ben Air-a bilo u vlasništvu Benlee International sa Britanskih Devičanskih Ostrva. Ova firma je suvlasnik Deka inženjeringa, uz još dvojicu vlasnika – Andreja Jovanovića i Bojana Milovanović. U njenim rukama je 26 odsto.
Kada se posmatra evidencija stvarnih vlasnika, podaci su nešto drugačiji. Sadašnji stvarni valsnici, Nikola Petrović i Elias Neocleous, Ben Air su preuzeli od Daria Čehovina.
Dinamično u PF Aviation
Sledeći na poslovnoj lestvici je PF Aviation. Prva dva slova ukazuju na vlasnika – Branislava Grujića. Poznatog po kompaniji PSP Farman. To je firma koja je završila stanicu Prokop, ali i sagradila kulu i kompleks West 65.
PF Aviation je osnovan 2018. godine. Vlasništvo nad 100 odsto kapitala imao je Lexafin Business Limited. Ugovorom o prenosu 2024. godine Lexafin Business Limited preneo je, bez naknade, 100% udela društvu Merlaco Holdings Limited, Prodromou & Zinonos Kitieos.
A u registru stvarnih vlasnika to izgleda ovako – u 2019. godini po polovinu vlasništva imali su Branislav Grujić i Arkadi Zelmanović Blank. Vrlo brzo, po polovinu vlasništva, drže Jakob Broers i Džon Vilkes Mekdonald. Krajem 2020. godine vlasništvo se vraća, po 50 odsto, Grujiću i Zelmanoviću. I konačno, od polovine 2023. godine jedini stvarni vlasnik je Branislav Grujić.
PF Aviation je prošlu godinu zavšio sa gubitkom od oko 280.000 evra. Godinu pre imali su profit od oko 60.000 evra. Poslovni prihodi od blizu 480.000 evra, pali su na oko 124.000 evra.

Neaktivan i bez prihoda
Sa opremom za vazdušni prevoz posluje i Lovett Air. Vlasnik je preduzeće Nestor. Prema registru stvarnh vlasnika, Lovett Air je u rukama Dragana Stipčića, koji se vodi kao direktor. Podataka o poslovanju poslednjih godina nema, jer je firma – neaktivna.
Poslovnih prihoda tokom 2024. nije imao ni Positive Rate. I pored toga, upisali su dobitak. I to u vrednosti od oko 330.000 evra. Ostvaren je zahvaljujući finansijskim prihodima, a ona stižu iz odnosa sa matičnim preduzećem i ostalim zavisnim firmama.
I u ovoj firmi se menjala vlasnička struktura. Dugo je 60 odsto, prema registru stvarnih vlansika, bilo u rukama Vladimira Gogoljeva. Aleksandar Antonijev se kao vlasnik 34 odsto vidi 2022. godine. Od prošle godine Antonijev je vlasnik 94 odsto firme. Preostalih šest odsto je u rukama Dušana Kandića.
Od decembra 2013. godine u Srbiji posluje i Universal Aviation. U vlasništvu je Eduarda Perera Rodrigeza, građanina Andore. Ova kompanija, međutim, poslednjih godina ne podnosi finansijske izveštaje, već uglavnom izjave o neaktivnosti.