Petar Jovanović, predsednik IO AIK Banke: Jačanje pozicije na domaćem i regionalnom tržištu je naš strateški pravac

Biznis Promo 8. maj 2024. 14:15
featured image

8. maj 2024. 14:15

U periodu širenja i transformacije, AIK Banka ostaje stabilan i značajan igrač u domenu lokalne i regionalne konsolidacije bankarskog sektora.

Iako danas uspeh i zadovoljstvo klijenata sve više zavise od inovacija i pametno dizajniranih usluga, lični kontakt i poverenje u stručnjake koji klijentima pružaju podršku i dalje imaju izuzetno značajnu ulogu.

O ovim temama, kao i brojnim razvojnim planovima, razgovarali smo sa Petrom Jovanovićem, predsednikom Izvršnog odbora AIK Banke.

Prethodnih godina AIK Banka je bila jedan od ključnih igrača u konsolidaciji bankarskog sektora. Da li ostajete na istom strateškom pravcu i kakvi su planovi za naredni period?

AIK Banka definitivno ostaje na istom strateškom pravcu. Karakteristika kvalitetne strategije jeste upravo njena postojanost, odnosno rezilijentnost na izazove i promene koji se dešavaju. Naš cilj u narednom periodu je da dodatno osnažimo svoju poziciju na domaćem i regionalnom tržištu, što verujemo da će doprineti i dodatnom jačanju, već stabilnog finansijskog sistema. Nastavićemo da budemo važan partner i podrška privredi, stanovništvu, malim preduzećima i preduzetnicima, a samim tim i da pozitivno utičemo na razvoj naše ekonomije.

Bankarska grupa kojoj pripadamo prisutna je na regionalnom tržištu i aktivno posluje i u Srbiji i u Sloveniji, a želja nam je da svoju poziciju ojačamo i na drugim tržištima Jugoistočne Evrope. Iz tog razloga, pored organskog rasta i razvoja, nastavljamo aktivno da pratimo tržišne prilike i planiramo da i dalje budemo značajan igrač u domenu regionalne konsolidacije bankarskog sektora.

Naša ambicioznost se zasniva na snažnoj depozitnoj bazi koja konstantno raste, na stabilnim finansijskim rezultatima, kao i na lojalnoj bazi klijenata koja svakog dana postaje sve veća. U narednom periodu planiramo dodatno da se posvetimo razvoju visokokvalitetnih usluga i posebno ćemo biti aktivni u procesu digitalizacije i primeni inovativnih rešenja i tehnologija. Naša želja je da AIK Banka uskoro bude prepoznata kao jedan od lidera bankarskog sektora po kvalitetu pruženih usluga, i u filijalama i na digitalnim kanalima.

Nakon integracije sa Eurobank Direktnom, AIK Banka će postati treća najveća banka na finansijskom tržištu Srbije. Šta to znači za klijente obe banke?

Integracija sa Eurobank Direktnom je zaista veliki i značajan korak u daljem razvoju AIK Banke. Sama činjenica da postajemo jedna od tri najveće banke na tržištu, znači i poseban stepen odgovornosti prema klijentima. Vrlo smo svesni da kvalitet usluga, paleta proizvoda i inovativnost naših digitalnih rešenja, moraju biti u skladu sa našom novom pozicijom na tržištu. Integracija protiče uspešno i mi već danas vredno radimo na kreiranju banke koja će biti mesto gde će klijenti dobijati unikatno i prepoznatljivo korisničko iskustvo.

Naše klijente očekuje jedna od najvećih mreža ekspozitura i ubedljivo najveća flota bankomata i multifunkcionalnih uređaja na tržištu, kao i nove digitalne usluge i rešenja. Razvijena, moderna IT infrastruktura i kadrovsko osnaživanje otvaraju nam prostor da budemo jedan od glavnih aktera i pokretača razvoja i inovacija na domaćem tržištu.

Osim pomenute uvećane i naprednije bankarske infrastrukture, klijenti će uvek moći da se oslone i na naše dobro edukovane i iskusne zaposlene, koji će sa svojim znanjem u svakom trenutku biti na raspolaganju, kako bi klijentima pomogli da pronađu odgovor na nedoumicu i rešenje problema. Našu konkurentsku prednost vidimo upravo u dobrom poznavanju karakteristika i specifičnosti našeg tržišta, kao i spremnosti da kvalitetnim procesima i superiornom uslugom, servisiramo klijente.

U kojoj meri će inovacije i tehnologija doprineti daljem razvoju? Veštačka inteligencija je sve aktuelnija tema. Kako vidite njenu ulogu danas?

Danas ne postoji gotovo ni jedan intervju u bankarskom sektoru u kome se ne govori o veštačkoj inteligenciji kao nečemu što će iz korena promeniti bankarsko poslovanje.

Moje mišljenje je da stvari nisu baš tako jasne i izvesne i da je u slučaju primene veštačke inteligencije vrlo validan citat Bila Gejtsa od pre izvesnog vremena, u kome kaže: „Većina ljudi precenjuje šta može da postigne za godinu dana, dok u isto vreme potcenjuje šta može da postigne za deset godina.“

Danas je primena veštačke inteligencije na bankarskom tržištu veoma ograničena. Imamo nekoliko uspešnih primena čet botova, AI se koristi u risk menadžmentu kao alat i pomoć u donošenju odluka, u upravljanju podacima i zastupljen je u prevenciji prevara i sajber napada. Ali kada pogledamo sve te implementacije i njihov ukupan uticaj na produktivnost, efikasnost i profitabilnost, možemo reći da će proći još neko vreme dok AI u bankarstvu ostvari svoj puni potencijal. I možda je upravo potrebno tih 10 godina koje spominje Gejts. Pored toga, važno je da budemo svesni da, dok mi pričamo o primeni veštake inteligencije, na našem tržištu klijenti i dalje koriste čekove u velikom obimu.

Iako je digitalna tehnologija izmenila bankarstvo iz korena, ne treba nikada zaboraviti da je bankarstvo biznis koji se zasniva isključivo na poverenju klijenata. Koliko god se klijenti oslanjali na moderne tehnologije, lični kontakt sa ljudima koji rade u bankama je još uvek nepobediv u poređenju sa bilo kojim dostupnim modelom veštačke inteligencije.

Banke širom sveta, koje su se poslednjih godina suočavale sa izazovima, imale su krizu likvidnosti koja je nastala zbog gubitka poverenja klijenata u poslovanje tih banaka, a ne zbog nedostatka neke nove tehnologije koju nisu implementirale.

Drugim rečima, kada su finansije u pitanju, AI mora da dostigne veći nivo zrelosti i stepena korišćenja, dok je ova tehnologija na znatno višem nivou razvijenosti u okviru IT i kreativne industrije. Do pre samo nekoliko godina IT developeri i kodiranje kao posao, smatrani su poslovima budućnosti, dok je danas programiranje postalo sastavni deo curiculuma osnovnih škola širom sveta. Međutim, i tu se dešava neočekivan i iznenadan obrt jer postoji mogućnost da AI u skorije vreme preuzme deo ili kompletan posao kodiranja, i na taj način human coding možda pošalje u prošlost.

Šta je u današnje vreme neophodno uraditi kako bi se stvorio tim koji efikasno može da odgovori na sve izazove koje donosi budućnost, i koji se brzo i uspešno prilagođava sve bržim promenama?

Priču nastavljamo sa onim što je glavni pokretač svega, a to su ljudi. Naši zaposleni, klijenti i poslovni partneri su razlog zbog kog mi možemo da se pohvalimo dosadašnjim uspesima i rastom. Nijedna transformacija, korak napred, inovacija i digitalni proizvod ne bi postojao bez sinergije koju stvaraju ljudi oko nas. Klijenti koji nam pružaju poverenje i podršku, zaposleni koji kroz proces identifikacije potreba klijenata pretvaraju ideje u odlične proizvode, i partneri koji su tu da unaprede ceo ovaj proces i podignu ga na još viši nivo.

Trudimo se da podstaknemo svoje zaposlene da inoviraju svakog dana, kroz svaki poslovni proces. AIK Banku karakteriše izuzetno izražen timski duh, zaposleni su upućeni jedni na druge, i silosi, koji su često zastupljeni u bankama, gotovo da ne postoje. Razmišljanje van ustaljenih okvira je preduslov za stvaranje velikih ideja i rešenja. Da bismo napravili lanac takvih inicijativa, važno je da gradimo i takvu korporativnu kulturu. Bankarski sektor neretko važi za rigidan, zatvoren sistem, sa krutom hijerarhijskom strukturom. Međutim, kao i do sada, trudićemo se da u internu kulturu i aktivnosti inkorporiramo elemente slobodnog razmišljanja i inicijative koji će na kraju za rezultat imati uspešne priče koje traju i koje prave razliku. Radimo na tome da naši zaposleni imaju u svakom trenutku mogućnost učenja i edukacije, što znači i napredovanje i unapređenje veština. To treba da bude pravilo bez izuzetka.

Kultura podrške, agilnosti i transparentnosti na svim nivoima će biti prioritet u narednom periodu. Kompanija koja neguje takve vrednosti stvara okruženje u kojem se zaposleni osećaju cenjenim i motivisanim da pruže svoj maksimum.