Podignite frilens karijeru na viši nivo uz ovih pet „pojačivača“ samopouzdanja

Biznis Forbes 3. feb 2025. 07:00
featured image

3. feb 2025. 07:00

Da li se ponekad osećate kao da nemate sve što je potrebno da budete uspešan frilenser sa stabilnom bazom klijenata?

Bilo da tek počinjete ili se već neko vreme bavite frilensingom, sasvim je normalno imati trenutke sumnje u sebe i da se pitate da li ste na pravom putu.

Dobra vest je da se može konstantno graditi samopouzdanje kao frilenser. Ne samo da će klijenti biti zadovoljni, već ćete se iznenaditi svojim rastućim veštinama i sposobnostima. Evo pet efikasnih tehnika koje mogu pomoći da neko bude samouvereniji frilenser.

Unapredi svoje veštine govora kao frilenser

Ako spadaš u 75% ljudi koji se plaše javnog nastupa, taj strah možeš prevazići uz vežbu i istrajnost. Da bi se osećao prijatnije dok govoriš pred grupom ljudi, počni aktivnim učešćem na sastancima. Ako si spreman za veći izazov, možeš se i dobrovoljno prijaviti za održavanje prezentacija.

Ovakav pristup ti omogućava da se suočiš sa svojim strahom i postepeno gradiš samopouzdanje kroz sve više iskustva i izlaganja.

Razmisli o pohađanju kurseva javnog nastupa kako bi naučio različite tehnike za uspostavljanje veze sa publikom. Među njima su pravi ton glasa, govor tela, veština pričanja i upravljanje tremom.

Dok učiš kako da govoriš sa samopouzdanjem, nemoj zaboraviti važnost aktivnog slušanja i obraćanja pažnje na potrebe i preferencije svojih klijenata. Da bi komunikacija bila što efikasnija, postavljaj dodatna pitanja, beleži njihove odgovore i deli svoja zapažanja.

Aktivno traži povratne informacije

Da bi napredovao kao samouvereniji frilenser, biće potrebne povratne informacije od klijenata i kolega.

Postavljaj pitanja poput: „Šta vam se najviše dopada u mom radu?” i „Na kojim oblastima treba da poradim za buduće projekte?”

Prvo pitanje ti pomaže da prepoznaš svoje snage, što direktno jača tvoje samopouzdanje. Drugo pitanje ti ukazuje na pravac u kojem možeš da rasteš i razvijaš se.

Zatraži preporuku na Linkdinu

Traženje preporuke na svom Linkdin profilu može napraviti značajnu razliku. Drži svoj zahtev kratkim i jasnim kako bi izbegao neprijatne situacije.

Na primer, možeš reći: „Uživao sam u saradnji s vama na projektu redizajna sajta. Da li biste bili voljni da napišete Linkdin preporuku u kojoj biste istakli moje veštine u grafičkom dizajnu i optimizaciji za pretraživače?”

Obrati se klijentima ili kolegama koji su videli tvoj najbolji rad. Profesionalne mreže poput Linkdina omogućavaju ti da privučeš potencijalne klijente, pa je važno da na tvom profilu budu istaknuti pozitivni utisci.

Postavi dostižne ciljeve

Postavljanje SMART ciljeva (specifični, merljivi, dostižni, relevantni i vremenski ograničeni) donosi ti jasnoću, motivaciju i osećaj ispunjenosti, čime se povećava tvoje samopouzdanje kao frilensera.

Prvo, budi specifičan. Umesto da jednostavno kažeš da želiš više klijenata, definiši jasan cilj, na primer: „Želim da dobijem dva nova klijenta za pisanje tekstova u oblasti zdravlja i wellness-a u roku od mesec dana.”

Tvoji ciljevi treba da budu i merljivi, poput: „Napisati dve objave za društvene mreže dnevno, poslati pet ponuda nedeljno ili osmisliti 10 ideja za blog mesečno”.

Da bi izbegao nepotreban stres, postavi dostižne ciljeve, uzimajući u obzir svoj trenutni obim posla i raspoloživo vreme. Na primer, ako već radiš na velikom projektu, možda bi bilo pametno ograničiti dodatne obaveze na samo dva manja angažmana kako bi održao kvalitet rada i izbegao sagorevanje (burnout).

Biraj ciljeve koji su relevantni

Tvoji ciljevi treba da budu povezani sa tvojim dugoročnim planovima. Na primer, pohađanje onlajn kursa grafičkog dizajna može te približiti cilju da postaneš stručnjak u toj oblasti.

Na kraju, postavljanje vremenskog okvira (Time-Bound) stvoriće osećaj hitnosti i odgovornosti. Bez obzira na to da li ti je potrebno nekoliko meseci ili godina, jasno definisan rok pomoći će ti da ostaneš fokusiran i usklađen sa svojim ciljevima.

Eksperimentiši da otkriješ svoju nišu

Čak i naučnici eksperimentišu pre nego što pronađu tačne odgovore, pa nemoj oklevati da istražuješ različite oblasti i projekte kako bi otkrio svoju nišu. Na primer, okušaj se u pisanju tekstova (copywriting), vođenju društvenih mreža, izradi veb-sajtova, optimizaciji pretraživača (SEO), pa čak i u virtuelnoj asistenciji.

Posmatraj koji te projekti najviše inspirišu i u kojim oblastima postižeš najbolje rezultate.

Povratne informacije klijenata takođe ti mogu pomoći da prepoznaš svoje snage, interese i vrednosti. Ako te često pohvale zbog tvoje pažnje prema detaljima, kreativnosti, liderskih sposobnosti ili organizacionih veština, možda bi bio odličan kao menadžer digitalnog marketinga ili projektni menadžer.

Kombinovanjem svojih veština, strasti i radne etike, postaćeš samouveren frilenser koji poznaje svoju nišu i spreman je za uspeh u poslu.

Prihvati greške i uči iz njih

Bez obzira na to koliko si dobar ili koliko dugo radiš u industriji, greške su neminovne.

Zato ih posmatraj kao priliku za učenje. Ako dobiješ negativan komentar od klijenta, potrudi se da razumeš njegove razloge i kreiraj plan akcije kako bi izbegao iste greške u budućnosti.

Na primer, podeli svoje zadatke na manje, lakše korake ili postavljaj jasna pitanja od samog početka kako bi sprečio nesporazume i nepotrebna kašnjenja.

Preuzmi odgovornost i pokaži posvećenost isporučivanju kvalitetnog rada. Otvorenost za povratne informacije i profesionalizam pomoći će ti da izgradiš snažnije i iskrenije odnose sa klijentima.

Neuspeh i odbijanje su sastavni deo svakog frilens puta. Iako mogu biti obeshrabrujući, oni su ključni za tvoj rast. Usavršavanjem svojih veština, otkrivanjem svoje niše, traženjem povratnih informacija, postavljanjem realnih ciljeva i učenjem iz grešaka, izgradićeš samopouzdanje, fleksibilnost i otpornost.

Mnoge prilike čekaju na tebe, zato podigni svoju krunu samopouzdanja i ostavi trag u svetu frilensinga!

Šo Devan, saradnik Forbes