Poreska uprava rešila da popuni manjak od 1.000 inspektora – raspisan konkurs za njih 14

Poreska uprava, prema poslednjem izveštaju o radu, sistematizacijom radnih mesta ima predviđeno 1.855 poreskih inspektora, ali ih je trenutno angažovano svega 886. U odnosu na 2022. popunjenost kapaciteta pala je sa 60,4 na 47,7 odsto i na taj problem krajem marta je ukazala i misija Međunarodnog monetarnog fonda.
Po svemu sudeći, Poreska uprava rešila je da brzo reaguje tako da je 10. aprila raspisan konkurs za prijem novih inspektora – ali, samo 14.
U Beograd će biti usmereno 11 izabranih kandidata, od kojih najviše u centralu Poreske uprave dok će po jedan raditi u filijalama Zemun, Novi Beograd i Zvezdara. Kada je reč o drugim gradovima, inspektora će dobiti i Čačak, Prokuplje i Prijepolje.
Kako se može zaključiti iz opisa poslova, najviše potreba ima kada je reč o PDV-u, kako kontroli i naplati tako i refakciji i oslobođenju. Ipak, novi inspektori će se baviti i kontrolom naplate drugih poreza – na dobit i dohodak građana, kao i doprinosa i akciza.
Najčešće se za ove poslove traži visoko obrazovanje iz pravnih i ekonomskih nauka ili tehničko-tehnoloških, a za pojedine pozicije i iz društveno-humanističkih (pre svega kod nadzora koji bi trebalo da se sprovodi nad fizičkim licima odnosno preduzetnicima).
U zavisnosti od pozicije, traži se iskustvo koje podrazumeva najmanje tri godine rada u struci ili pet godina rada u državnim organima. Za 12 pozicija predviđeno je zaposlenje na neodređeno dok se kod dva pripravnička mesta zasniva radni odnos na određeno vreme u trajanju do godinu dana radi osposobljavanja za samostalan rad.
Kandidate čekaju tri faze provere znanja i na kraju intervju s konkursnom komisijom.
U prvoj fazi proveravaju se opšte funkcionalne kompetencije gde će na računaru morati da pokažu poznavanje organizacije i rada državnih organa, digitalnu pismenost i poslovnu komunikaciju. Sledi druga faza gde se proveravaju funkcionalne kompetencije, a mogu biti izrada akata, poznavanje propisa i postupaka.
U trećoj fazi se proveravaju ponašajne kompetencije (upravljanje informacijama, upravljanje zadacima i ostvarivanje rezultata, orijentacija ka učenju i promenama, savesnost, posvećenost i integritet) dok će na kraju Konkursna komisija procenjivati motivaciju kandidata za rad i prihvatanje vrednosti državnog organa.
Rok za prijavu je osam dana od objave oglasa u izdanju Nacionalne službe za zapošljavanje, a testiranja će početi 9. maja.
Kako je pisao Forbes Srbija, broj terenskih inspektora Poreske uprave u 2023. pao je na samo 381, sa 661 u 2022. Pad broja inspektora kancelarijske kontrole je manji (70), ali je i njih samo 505.
MMF je upozorio da će se broj inspektora dalje smanjivati „kao posledica očekivanog odlaska velikog broja zaposlenih u penziju“.
U Poreskoj upravi nisu odgovorili na pitanje Forbes Srbija koliki odliv zaposlenih očekuju po ovom osnovu.
Ipak, po objavljivanju teksta o problemima s kadrovima, iz ove institucije su se oglasili i za Forbes Srbija rekli da je penzionisanje glavni uzrok opadanja broja zaposlenih. Dodali su i da je na trenutnu situaciju uticala i zabrana zapošljavanja koja je bila na snazi, kao i trenutno ograničenje zapošljavanja.
Ograničenje podrazumeva da je dozvoljeno da se bez saglasnosti komisije Vlade Srbije u svojstvu pripravnika zaposli do 70 odsto od ukupnog broja onih kojima je u tekućoj godini prestao radni odnos što može da objasni i mali broj ovih pozicija na najnovijem konkursu.
Dragoman Paunović iz Mreže inspektora Srbije izjavio je za Forbes da početnici na poziciji inspektora sa tri godine iskustva mogu da očekuju platu od 65.000 do 70.000 dinara, a samostalni savetnik sa pet godina iskustva zarađuje 85.000 dinara.