Preduzetnička bajka „Ivica i majica“ ipak će imati nastavak: Od bankrota do rebrendinga

Biznis Jelena Andrić 15. jun 2024. 08:00
featured image

15. jun 2024. 08:00

Alergična na jutro, Proleće u glavi, Umreću debela i gladna, Boli me uvo za sve, Čudo od žene, Biće po mom ili nikako, Dal sam pošla ili došla, Drama Queen, samo su neki od printova na majicama brenda „Ivica i majica“, koje prevashodno pripadnice ženske populacije šetaju gradom već deceniju.

Kako stoji na njihovoj veb prezentaciji, nastali su 2013. godine iz želje jednog glumca da se igra i da kroz igru zaradi za džeparac.

Vladimir Nićiforović pored glume, prve i najveće ljubavi, posvetio se i svom kreativnom hobiju i započeo priču o pamučnim majicama sa porukom i „street style“ pečatom, a u međuvremenu završio i studije modnog dizajna.

Vremenom je formirao tim od desetak ljudi koji rade u „Ivici i majici“.

Vesela priča dočekala teške dane

Prvu majicu odneo je do vrata devojke koja je poželela da ponese njihov proizvod na kome je pisalo „Jer sa tobom nema zime“ i tako je počela ova biznis priča i autentičan domaći brend začinjen humorom. Kako kažu, njihove majice najviše se kupuju pred Novu godinu, ali i kada su neki važni datumi poput Dana žena, romantičnog Dana zaljubljenih…

Ipak, ova vesela priča dočekala je i ne baš tako svetle dane.

Krajem maja na društvenim mrežama ovog brenda objavljen je najpre bankrot, a potom i „presvlačenje“.

Iako su se mnogi ponadali da je reč samo o marketinškom triku, kasnije su podelili video u kome su otvoreno rekli da je došlo do kraja njihovog poslovanja i da su neophodne promene.

Vladimir Nićiforović tada je kratko medijima saopštio da je najveći razlog kraja poslovanje ove kompanije promena trendova, kao i da će morati da reformišu model poslovanja.

Foto: Ivica i majica/Instagram profil

Vest da se ovaj brend suočio sa takvom situacijom, sudeći po komentarima na društvenim mrežama, rastužila je mnoge koji su godinama kupovali majice kod njih. Javljali su se s porukama podrške.

Ipak, nade da će opstati i dalje ima.

Umor, drastično poskupljenje materijala, zasićenje …

Nićiforović otkriva za Forbes Srbija da je došao momenat da nakon 10 godina urade rebrending zbog toga što je firma bila u probemima i situaciji koja je išla ka bankrotu te da su zato procenili da iskorak treba da ide „ka kreativi“.

Objašnjavajući kako se došlo tu situaciju i šta su problemi kada je konkretno ovaj biznis u pitanju, on iskreno kaže da je glavni problem prirodni umor od stvaranja.

„Nekako 10 godina živi jedna priča i onda u jednom trenutku se oslonite na to što ide i ostajete u sigurnoj zoni. Tu je glavna zamka. Ja kao vlasnik i kreativni direktor radim još tri posla pored ovoga i onda mi nekada veliki projekti odvuku pažnju tako da je i to jedan od razloga“, iskren je Vladimir.

Takođe, još jedan i možda i najvažniji razlog je veliko poskupljenje svih materijala koje „Ivica i majica“ koriste u radu – od pamuka, boja i ostalih troškova koje imaju.

„Neke stvari su poskupele i do 300%, a mi nemamo više gde sa prilagođavanjem cena jer su naše cene već jake za naše tržište“, ističe.

Kaže i da odluku o promeni nije bilo teško doneti jer je to bila jedina mogućnost:

„To je ipak nešto što mi vraća volju za bavljenje ovim brendom. Nemoguće je postići bilo kakav uspeh bez rizika i igranja“, priča.

Kaže da su sa time da imaju problem javno istupili jer su hteli i da ukažu na to da se nedovoljno u javnosti govori o tome kako se muče preduzetnici i to kako jedan mnogima omiljen brend može da nestane.

Govoreći o tome koji su to konkretno problemi koji muče male biznise i kako do rešenja, Nićiforović ističe da su to su, pre svega, problemi troškova.

„Mi kao mali ne možemo da pariramo velikim firmama koje proizvode ogromne količine. Samim tim im je cena proizvodnje manja i imaju mogućnost da budu jeftiniji. A onda imaju više novca da se šire, reklamiraju i budu dostupniji oku i novčaniku“, kaže.

Dodaje da je došlo i do velikog zasićenja jer u ovom polju svako sa nekom i najmanjom idejom pokreće svoj brend majica.

„Lično podržavam to i svako treba da proba i da pokuša. Nažalost, često ljudi odustaju jer to dosta liči sve jedno na drugo i teško je izdvojiti se u ovom moru svega“, dodaje.

S druge strane, misli da generalno vlada zasićenje prodaje na mrežama.

„Verujem samo u zdravu konkurenciju i u to da treba da se međusobno podržavamo i bodrimo. Uvek sam tu za ljude koji počinju da pomognem kako mogu, kao što uvek neko meni pomogne“.

Nema odustajanja – na delu je kreativa

Ipak, ističe da se do rešenja jedino može doći upornim radom i verom da se može uspeti.

„Koliko god zvučalo kao opšte mesto to što govorim, u mom slučaju je to istina. Imam veliku podršku svih ljudi sa kojima se srećem. Od brend amabasadora do ljudi iz biznisa koji uvek imaju želju i volju da mi daju savet i pomognu“, kaže.

Kada je reč o tome šta će konkretno podrazumevati rebrending kod njih otkriva da će raditi na promeni pozicije printa za nove modele. Print će ubuduće biti na leđima, a do sada je bio na prednjoj strani majice.

Foto: Privatna arhiva

Takođe sam dizajn će biti svežiji, moderniji, manje “sladak”, ali će zadržati svoj prepoznatljivi humor i igranje sa uličnim stilom, otkriva neke od detalja za Forbes.

Što se pristupa marketingu tiče, na društvenim mrežama se trendovi menjaju svakodnevno, algoritam je praktično nemoguće uhvatiti i to zahteva mnogo kreativnosti i rada.

Tako su odlučili da više prikažu stil uz koji ide majica, kako je nositi i kombinovati, više nego samo prikazivanje majice kao takve.

Spas u prodaji 1.667 majica

Za spas i izlazak iz bankrot situacije u kojoj su se našli izračunali su da je potrebno da prodaju 1.667 majica i dali su sebi rok od mesec dana koji ističe oko 20. juna.

„Ne znam da li ćemo uspeti da prodamo tačno taj broj, ali za sada ide dobro. Ljudi su zainteresovani i poručuju majice. Sada se čeka da neka velika firma odreaguje i obraduje svoje zaposlene. To može biti game changer“, kaže.

Dodaje i da ga je iznenadila ovolika podrška ljubitelja ovog brenda: „Da budem iskren nisam imao osećaj da smo toliko voljeni. Znao sam da je ljudima simpatičan brend, ali ova količina podrške i ljubavi mi je dala ogroman vetar u leđa“, naglašava.

Upitan da li je optimista i šta bi preporučio svima koji se nađu u situaciji kao „Ivica i majica“ i kakve zaokrete da prave kaže da je pored optimizma važan veliki rad i posvećenost.

„Uz dobar tim koji je sa mnom lako je verovati u velike uspehe. Preporučio bih da idu hrabro i svojim srcem. Svi koji smo stvorili neku priču, stvarali smo je iz svog srca, ličnog iskustva, iz neke naše potrebe da se izrazimo. I kada se prirodnim putem taj osećaj negde izgubi najvažnije je da se vratimo sebi i da opet krenemo iz toga“.

Dodaje i da je ne manje važno osluškivanje i istraživanje novih generacija i učenje od njih kako im se obraćati i kako im prići.

Foto: Ivica i majica/Instagram profil

„Prihvatanje trendova koji dolaze koliko god nama oni bili plitki, ukoliko ih ne prihvatimo samo će nas progutati. Ovde naravno govorim o biznis i marketing trendovima, ne o trendovima na mrežama koji često ugrožavaju svet u kojem živimo“, pojašnjava.

Kako je nestala Zanateria

Sličnu priču, samo sa definitivnim krajem doživela je robna kuća Zanateria koja je pre četiri godine okupila male domaće proizvođače koji tada nisu bili u mogućnosti da budu deo velikih distributivnih lanaca i pomagala im da dobiju novi prodajni kanal, potom i da poboljšaju svoju marketinšku i tehnološku pismenost, kao i da unaprede poslovne veštine, informišu se i edukuju.

Jedan od osnivača platforme Aleksandar Šćepanović rekao je pre pola godine za Forbes Srbija da je do takvog epiloga priče došlo jer nisu uspeli u onome što su želeli i što je ovaj poduhvat otišao u pravcu kome se nisu nadali. Tada je rekao da je razvoj preduzetništva, posebno u segmentu malih proizvođača, na niskom nivou.

„Firme nastaju i nestaju u roku od nekoliko meseci. Nema dovoljno svesti i znanja da je važno da se brine o kvalitetu proizvoda, odnosu sa kupcima, finansijskoj logici i postoji bukvalno vrtlog operativnih problema koji se odnose na kasno ili pogrešno isporučene ili neisporučene proizvode i slično“, podelio je iskustva tada Aleksandar.

Foto: Privatna arhiva

Kada je vreme za rebreding

Budući da će „Ivica i majica“ pristupiti rebredingu, Forbes Srbija pitao je jednog od stručnjaka iz ove oblasti kada je vreme da biznis doživi rebrending.

Voislav Bijelac, stručnjak za brend strategiju i dizajn i osnivač Agencije za poslovno savetovanje VOIS, kaže da je idealno vreme za to kada brend više ne odražava trenutnu viziju kompanije, kada dođe do promena u ciljnim demografijama i psihografijama, ili kada brend nije uspešan u ostvarivanju svojih ciljeva.

Takođe, rebrending može biti koristan kada je potrebno osvežiti brend kako bi ostao relevantan na brzo menjajućem tržištu. Ove promene treba inicirati pre nego što preduzeće počne da stagnira ili propada, dodaje.

Naglašava da rebrending može obuhvatati promene u vizuelnom identitetu kao što su logo, boje i fontovi, ali takođe može uključivati promene u tonu komunikacije, porukama koje brend šalje, pa čak i u osnovnim vrednostima koje brend zastupa.

Savetuje i da se temeljno analizira trenutna pozicija brenda na tržištu i jasno definiše šta se želi postići sa rebrendingom.

Takođe, pravac rebrendinga zavisi od mnogih faktora, uključujući trenutnu industriju, konkurenciju, i percepciju brenda od strane potrošača.

Nekad nastupi i panika

Iskustva do sada pokazala su da se mala preduzeća često odlučuju na rebrendiranje, iako mnogi od njih zapravo nikada nisu bili adekvatno brendirani, kaže Bijelac. Takođe, kod malih preduzeća, rebrendiranje je često reakcija na paniku.

„Panika nastaje kada se zapitaju: „Zašto moj brend ili marketing ne donosi rezultate?“ Umesto da se adekvatno brendiraju, oni često pribegavaju „rebrendiranju“, menjajući logotip i možda dve-tri boje. Ja u tome ne vidim pravu svrhu. Naravno, postoje izuzeci. Postoje veoma interesantna mala preduzeća koja nisu samo preduzeća sa logotipom, već pravi brendovi. Njih je lako prepoznati. Oni prvo ne govore o logotipu, već o ciljnoj grupi i kako da je osvoje“, dodaje Bijelac.

Rebrendiranje, međutim, nije jedini način transformacije za mala preduzeća. Druga rešenja mogu uključivati promene u poslovnom modelu, diverzifikaciju proizvoda ili usluga, poboljšanje korisničke službe ili usvajanje novih tehnologija.

Važno je razmotriti sve opcije i odabrati pristup koji najbolje odgovara specifičnim potrebama i ciljevima preduzeća, ukazuje naš sagovornik.