Projektantkinja rekonstrukcije stanice u Novom Sadu istovremeno angažovana i u CIP-u i u firmi za nadzor?

Biznis Ivan Radak 5. nov 2024. 07:00
featured image

5. nov 2024. 07:00

Među novim informacijama o slučaju rušenja nadstrešnice nad glavnim ulazom u zgradu železničke stanice Novi Sad, koje se pojavljuju svakog dana, pažnju javnosti privukla je i ona da je odgovorna projektantkinja rekonstrukcije sada angažovana u firmi koja obavlja nadzor.

Kako se može videti iz Glavne sveske, potpisnik Projekta arhitekture rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije stanične zgrade u železničkoj stanici Novi Sad, kao odgovorni projektant je arhitekta Branislava Lazović. Ona je potpisnik još četiri projekta na modernizaciji pruge ka Mađarskoj.

Potpis je stavila ispred Saobraćajnog instituta CIP koji je jedan od projektanata.

Na društvenoj mreži X najpre se pojavila informacija da sada radi u firmi za nadzor ovog projekta.

Pogled na Linkdin profil arhitekte zaista pokazuje da je od januara 2024. angažovana i za firmu Project biro Utiber. Ta kompanija je vođa konzorcijuma koji je dobio posao nadzora nad modernizacijom pruge od Novog Sada do Subotice i granice s Mađarskom.

Skoro četiri decenije u CIP-u

Međutim, ono što stvara zabunu jeste informacija na profilu da je i dalje angažovana i u CIP-u. Da li je reč o izostanku ažuriranja profila ili zaista istovremeno obavlja poslove i za jedne i za druge, tek situacija jeste neobična iako ne mora nužno da bude nedozvoljena.

Kako se može videti sa profila, ona je već 37,5 godina deo CIP-a. Najpre je 10 godina bila na poziciji arhitekte, a potom na poziciji koja nosi naziv Senior design engineer u odeljenju za arhitekturu i urbanističko planiranje.

Ista pozicija, senior design engineer, sada se navodi i u odeljku koji se odnosi na Utiber. Ono što stoji dodatno u opisu pozicije jeste „tehnička kontrola i nadzor projekata“.

Branislava Lazovic
Foto: Printscreen Linkedin

U CIP-u bez odgovora

Pokušali smo da proverimo sa CIP-om da li je arhitekta i dalje kod njih angažovana i po kom osnovu. Osoba koja nam se javila na telefon je odmah probala da proveri informaciju, ali nam je uzvratila porukom da nije uspela i da će nam se javiti kada dobije više informacija. Međutim, to se nije desilo.

Probali smo i s direktnim pozivom direktoru Instituta CIP Slavenu Tici, ali se nije javio tako da smo ostali uskraćeni za informaciju da li Lazović i dalje radi i po kom osnovu u toj organizaciji.

Ono što se može videti na ovoj društvenoj mreži jeste da pored opisa angažovanja u CIP-u, kod Lazović i dalje stoji oznaka „present“ što na Linkdinu ukazuje da je osoba i dalje na neki način vezana za to radno mesto odnosno poslodavca.

Na profilu se može videti i da je jednom prilikom reagovala na primedbu na estetiku modernizovane zgrade železničke stanice Novi Sad, ali se nakon toga nije oglašavala.

Branislava Lazović
Foto: Printscreen Linkedin

Licenca 300

U svetlu pada nadstrešnice, u javnosti se, vezano za osobe koje su potpisivale projekte kao glavni i odgovorni projektanti, pojavilo i tumačenje da nedostaju oni koji imaju licencu 310. To su odgovorni projektanti građevinskih konstrukcija objekata visokogradnje, niskogradnje i hidrogradnje.

Ta ocena pojavila se zbog tumačenja da je do pada nadstrešnice došlo zbog njenog preopterećenja i narušavanja statike što bi projektant s ovom licencom morao da utvrdi.

Ipak, treba imati u vidu da je prevashodni posao na železničkoj stanici Novi Sad bila rekonstrukcija zgrade. Odnosno njena modernizacija i ulepšavanje. To je posao za arhitektu i tako je i projekat poneo naziv – projekat arhitekture. Zbog toga je i bilo logično da ga uradi i potpiše neko sa licencom 300 – odgovorni projektant arhitektonskih projekata, uređenja slobodnih prostora i unutrašnjih instalacija vodovoda i kanalizacije.

Tu licencu ima i Branislava Lazović.

Nadzor reagovao

Forbes Srbija imao je uvid u nekoliko izveštaja o izvođenju radova na rekonstrukciji i modernizaciji železničke stanice Novi Sad.

Ono što se iz tih izveštaja može videti jeste da Utiber odnosno njihova osoba za nadzor nad poslovima arhitekture jeste reagovala na način na koji se izvode radovi.

Ono što se može videti jeste da se s tim primedbama i sugestijama saglasio i inženjer Zoran Đajić. On je bio nadležan za nadzor nad radovima postavljanja mermera i keramike.

Uočeno je da izvođač neke poslove nije uradio, a da je neke uradio na pogrešan način. Na to su ljudi iz nadzora ukazali i naložili da se isprave.

Bez konkurencije za posao nadzora

Kako se može videti na Portalu javnih nabavki, posao nadzora nad rekonstrukcijom pruge od Novog Sada do Subotice u vrednosti od 4,75 milijardi dinara dobio je konzorcijum.

Predvodila ga je firma Project biro Utiber iz Novog Sada, koja je u vlasništvu mađarske firme Utiber. U konzorcijumu je bila i ta majka firma. Kao i AG institut iz Novog Sada i preduzetnička radnja SDC professional iz Beograda. Tu su i mađarska kompanija Vikoti i firma Ežis doo koja je u vlasništvu istoimene francuske kompanije.

Železnička stanica
AP Photo/Darko Vojinovic

Ono što se može videti iz dokumentacije jeste da je bila reč o otvorenom postupku nabavke usluga nadzora.

Međutim, primljena je samo jedna ponuda.

Ono što se takođe može videti iz dostupne dokumentacije jeste da je dvaput menjana vrednost ugovora. Prvi put je to učinjeno 2022. zbog potrebe nabavke dodatnih usluga koje su postale neophodne, a nisu bile uvrštene u prvobitni ugovor. Tada je vrednost nabavke uvećana za 36,4 miliona dinara bez poreza.

Drugi put, ugovor je izmenjen u aprilu ove godine takođe zbog potrebe ugovaranja dodatnih radova. To je uvećalo trošak za dodatnih 264,1 milion dinara bez poreza odnosno 317 miliona sa PDV-om. Obrazloženo je i da bi promena konzorcijuma s kojim je zaključen ugovor dovela do značajnih poteškoća i znatnog povećanja troškova za naručioca.

I na drugom tenderu jedan ponuđač

Dokumentacija na Portalu javnih nabavki pokazuje da je Project biro Utiber dobio nadzor i nad deonicom od Subotice do granice s Mađarskom. To je posao vredan 423 miliona dinara.

I u ovom slučaju predvodio je konzorcijum u kojem je bila majka firma iz Mađarske, kao i Građevinski institut Centralna putna laboratorija iz Veternika, CEE corporation iz Brčka i SDC professional.

I na ovom tenderu bila je samo jedna ponuda. I ovaj ugovor je naknadno menjan zbog potrebe izvođenja dodatnih radova koje je trebalo nadzirati. Ugovor je povećan za 28,6 miliona dinara bez poreza.