OTKRIVAMO Ponovo Vučić i pruga: Vožnja s Orbanom do Novog Sada za Kineze je značila primopredaju dela stanice

Dolazak predsednika Srbije i premijera Mađarske Viktora Orbana u Novi Sad vozom Soko u javnosti je predstavljen kao zvanično puštanje u saobraćaj brze pruge od Beograda do centra Vojvodine. Za Kineze taj događaj je značio i da je država preuzela deo novosadske stanice.
Dopis kineskih kompanija o ovom događaju nalazi se u dokumentaciji koju je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu. S tim u vezi, nameće se pitanje da li je država već u ovom slučaju preskočila neke formalne korake, u sklopu promocije dva zvaničnika. Kinezi se u svom dopisu referišu na situaciju u kojoj objekat počinje da se koristi pre izdavanja potvrde o prijemu.
Veliki doček
Ceremonija Vučića i Orbana dogodila se 19. marta 2022. Tada ih je, prema navodima medija, ispred stanice u Novom Sadu dočekalo 10.000 građana kojima su se obratili.
„Danas puštamo u saobraćaj brzu prugu koje su gradili naši ruski i kineski prijatelji, nadzor sproveli Nemci, vozove isporučili Švajcarci, a bogata i stabilna Srbija sve to uredno plaća“, rekao je tada predsednik Srbije. Bio je na bini ispred nadstrešnice koja se dve i po godine kasnije obrušila.
Mediji su tada preneli i da je prvi brzi voz iz Beograda stigao u Novi Sad za samo 33 minuta. Osim Vučića i Orbana, u vozu je bila i tadašnja premijerka Ana Brnabić i drugi članovi Vlade.
Počeli ste da koristite, izvolite
Mesec se nije završio, a kineski konzorcijum kompanija CRIC-CCCC uputio je dopis tadašnjem direktoru Infrastrukture železnice Srbije Nebojši Šurlanu. Dostavljen je i tadašnjoj pomoćnici ministra građevinarstva Aniti Dimoski i predstavniku Utibera koji je radio stručni nadzor.
Naslov dopisa bio je: Primopredaja objekata stanice Novi Sad koji su pušteni u upotrebu.
Kinezi se u ovom dopisu pozivaju na ugovor odnosno njegov član 61.
„Poštovani, od puštanja u saobraćaj deonice Beograd-Novi Sad 19. marta 2022. godine, radovi i objekti stanice Novi Sad su završavani i puštani u svakodnevnu upotrebu. U skladu sa članom 61 Komercijalnog ugovora, pre izdavanja potvrde o prijemu, odgovornost za održavanje objekata puštenih u upotrebu se prenosi na Investitora. Izvođač ovim putem izvršava primopredaju objekata koji su već pušteni u upotrebu, i Izvođač ne snosi odgovornost za popravke oštećenja već predatih objekata nastalih tokom upotrebe istih (osim odgovornosti za nedostatke i odgovornosti za garantni rok)“, stoji u ovom kratkom dopisu.
Potpisuje ga Džou Sin, predstavnik konzorcijuma CRIC i CCCC. Upućen je 30. marta 2022.

Šta je predato
Uz dopis je dostavljen i spisak objekata koji se ovim putem predaju Infrastrukturi železnice.
Kako se može videti u tom zasebnom dokumentu, reč je o zidu napravljenom na stanici. Reč je i o kablovskoj kanalizaciji i kanalizacionoj infrastrukturi. Tu su i peronske nadstrešnice, hodnik ispod perona, lift u pothodniku, peron, ali i delovi stanične zgrade.
Reč je o dva dela zgrade. U jednom su prostorije Srbijavoza, prostorija za odmor i prostorija za otpravnika vozova. Za drugi deo se može videti da je desno od vestibila i glavnog ulaza u zgradu stanice.

Pozivanje na ugovor
Kineski konzorcijum već se pozivao na član 61 ugovora. To se desilo nakon obrušavanja nadstrešnice kada je Infrastruktura železnice tražila od kineskih izvođača da provere stabilnost zgrade.
Oni su se i tada pozvali na odredbu kojom je propisano da je deo radova koje Investitor (Infrastruktura železnice) počne da koristi, preuzet danom njegovog korišćenja. I da od tog dana Izvođač (kineski konzorcijum) prestaje da bude odgovoran za staranje nad preuzetim delom.
Kako je država svečano otvorila stanicu 5. jula 2024, po slovu ugovora bi trebalo da je država tog dana preuzela i vestibil odnosno centralni hol stanice (sa nadstrešnicom koja se kasnije obrušila).
Objavljena dokumentacija pokazala je i da je pre tog datuma razmenjivana prepiska i da su obavljane aktivnosti na internom pregledu i primopredaji zgrade.
Stručnjaci Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu su u veštačenju uzroka pada nadstrešnice naveli da interni pregled i primopredaja nisu osnov za početak korišćenja tog prostora. Morao je da bude završen tehnički pregled u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Šta kaže ugovor
U članu 61 ugovora s Kinezima navodi se da Investitor (Infrastruktura železnice Srbije) „ne može koristiti nijedan deo radova (osim kao privremenu meru predviđenu ugovorom ili dogovorom između ugovornih strana) sve dok Nadzorni organ ne izda potvrdu o prijemu tog dela radova“.
„Međutim, ukoliko Investitor ipak koristi neki deo radova pre izdavanja potvrde o prijemu smatra se da je pododeljak koji se koristi preuzet danom početka njegovog korišćenja. Izvođač od tog dana prestaje da bude odgovoran za staranje o toj poddeonici, a ta odgovornost prelazi na Investitora“, stoji u odredbi na koju se pozivaju.
Ugovor kaže i da izdavanju potvrde o prijemu prethodi dobijanje pozitivnog izveštaja Komisije za tehnički prijem, da su radovi ispravni odnosno uspešno izvedeni.
Nadstrešnica
Ono što je zanimljivo jeste da su Vučić i Orban tog dana prošli kroz vestibil. I da su prošli ispod nadstrešnice koja se dve i po godine kasnije obrušila. Međutim, tada na njoj nisu bili završeni radovi (još nije bilo konstrukcije za koju se pretpostavlja da je opteretila konstrukciju).
Interesantno je i da je jedan od medija izvestio da je voz Soko sa zvanicama stigao u stanicu u 11:50 (nadstrešnica se dve godine kasnije obrušila u – 11:52).
