Prototip Rimčevog robotaksija do juna, ali svi se pitaju šta to tačno razvijaju

Biznis Forbes Hrvatska 16. jan 2024. 07:00
featured image

16. jan 2024. 07:00

Kad iz zagrebačke kompanije Project 3 Mobility (P3) tvrde: “Iz temelja razvijamo novo autonomno električno vozilo koje će u potpunosti biti prilagođeno autonomnom načinu vožnje”, kolokvijalno nazvano robotaksi, to ne znači su za to vozilo sami razvili veštačku inteligenciju (AI) koja upravlja vozilima putem senzora i kamera.

To će, naime, P3 preuzeti od stranog partnera i integrisati u svoje vozilo. Ali, nisu odgovorili na upit Forbes Hrvatska o kome se radi, pa čak ni da li je taj partner iz Evropske unije.

Šta onda P3 zapravo razvija vezano za robotaksi, u čemu je uzbuđenje oko autonomnog vozila i komercijalne usluge koju najavljuju da će početi da pružaju u Zagrebu 2026. godine, ako AI kupuju od stranog partnera?

Vozilo, infrastruktura i softver

Zahtevi autonomne usluge potpuno su drugačiji od klasičnih vozila, odgovaraju. “Ergonomija je drugačija, pristup sigurnosti je drugačiji, korisničko iskustvo je drugačije, itd. To znači da će P3 vozilo imati jedinstvenu šasiju, jedinstvenu putničku kabinu, jedinstven dizajn i jedinstveni ekosistem. Osim što kompanija razvija vlastite tehnologije i komponente, Project 3 Mobility paralelno radi na integraciji svih ostalih tehnologija u jednu funkcionalnu celinu, koja potom čini potpuno autonomno vozilo”, odgovaraju nam. Dodaju da paralelno razvijaju i specijalizovanu infrastrukturu i softversku platformu za upravljanje uslugom.

Detalje saradnje sa stranim partnerom od kojeg će preuzeti “sistem autonomne vožnje” će objaviti, kažu, u idućih mesec dana, a tvrde da se radi o “jednoj od vodećih svetskih kompanija u razvoju te napredne tehnologije”. Partner, tvrde, tu tehnologiju razvija već godinama, a “ima iskustva vožnje po različitim gradovima i njihovim ulicama, koja se kontinuirano usavršava te dokazuje svoju funkcionalnost i kvalitet autonomne vožnje”.

Kako je u ponedeljak objavio Jutarnji list, radni prototip vozila će P3 predstaviti sredinom godine.

Prva testiranja u idućih nekoliko meseci

Za Forbes Hrvatska su odgovorili da će u iduće dve godine sprovesti različita testiranja buduće P3 usluge u više faza, a u njima će koristiti “različita testna vozila, koja još neće izgledati kao naš finalni proizvod”. S prvim testiranjima kreću “u idućih nekoliko meseci”, a prva faza podrazumeva mapiranje zagrebačkih ulica.

“Nakon mapiranja, fokus će biti na testiranju autonomnog sistema na zagrebačkim ulicama u svrhu kalibriranja tehnologije za ovo okruženje. U početnim fazama testiranja u testnim vozilima nalaziće se i sigurnosni vozači”, kažu iz P3. U robotaxiju, naravno, neće biti vozača, a ni volana ili papučica, ali do toga je još dalek put.

Podsetimo, P3 je kompanija u koju su inicijalno investirali Rimac Grupa, Infinum i KIA, kao i njeni osnivači pojedinačno (Mate Rimac, Adriano Mudri i Marko Pejković). U vlasničku su strukturu naknadno ušli i saudijski fond JIMCO, koji je jedan od prvih investitora u uspešni američki automobilski startap Rivian, zatim jedan poznati katarski preduzetnik i investiciona kompanija Neurone Holdings, odgovorili su nam iz P3, ne preciziravši udele niti iznose. Dodali su, međutim, da je u proteklom razdoblju fokus bio na zatvaranju investicione serije A, “o čemu ćemo objaviti više detalja uskoro”.

Podsticaj iz EU od 180 miliona evra

P3 je i primalac izdašnog podsticaja iz EU, kao projekat finansiran sa 180 miliona evra u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), ali do sada nisu bili previše otvoreni prema javnosti oko toga šta rade i s kime. Projekat se zove “Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture – Verifikacioni prototipovi potpuno autonomnih i električnih vozila te odgovarajuće testiranje”.

U prvom kvartalu ove godine bi trebalo da počnu da sklapaju prototip vozila (kako stoji u dokumentu o napretku projekta u sklopu izveštavanja Evropske komisije o NPOO-u), a period sprovođenja projekta je produžen na prvi kvartal 2025.

Shutterstock/VanderWolf Images

Kako naglašavaju u odgovoru na pitanja Forbes Hrvatska, odobren evropski R&D podsticaj odnosi se isključivo na “razvoj autonomnog vozila”. Ono što se najavljuje u NPOO-u je “u potpunosti novo električno vozilo petog nivoa autonomije, dakle sposobno da izvršava sve dinamičke funkcije vožnje bez ikakve asistencije vozača-osobe, čiju funkciju u potpunosti preuzima veštačka inteligencija, odnosno autonomni sistem vožnje”.

Piše takođe da je to “najkompleksniji deo projekta” jer je razvoj globalno homologizovanog autonomnog vozila najveći izazov, “uzevši u obzir tehnološki, regulatorni i saobraćajni aspekt”. Navodi se pritom u NPOO-u da su u P3 za veštačku inteligenciju koja upravlja vozilima odabrali kompaniju koja je među tri vodeće u svetu u tom području.

Koji se zakoni moraju menjati

U međuvremenu je u javnosti bilo različitih interpretacija projekta “Rimčevog robotaksija” koji, kao direktor P3, vodi Marko Pejković, te sumnji da je kompanija u stanju da razvije najavljeno autonomno vozilo. Konfuziji o tome šta tačno rade (vozilo), a šta ne rade (sistem autonomne vožnje), donekle su pridoneli i sami jer nisu o projektu otvoreno govorili, kao i Mate Rimac, osnivač Rimac Grupe koja je najpoznatija po električnom hiperautomobilu Nevera. Naime, prethodnih je godina u više navrata javno spominjao da su u Rimcu oformili tim koji se bavi razvojem sistema autonomne vožnje.

U svakom slučaju, dok se čeka da napokon ugledamo (radni) prototip robotaksija, ponešto se počelo dešavati s regulativom. Krajem 2023. usvojen je novi Zakon o obaveznim osiguranjima u saobraćaju po kojem bi autonomna vozila trebalo da budu osigurana, a radi se na izmenama Zakona o prevozu putnika u saobraćajnom prometu koji će definisati i uslove za licenciranje operatera. Takođe, biće potrebna i izmena Zakona o sigurnosti saobraćaja na putevima, gde će se odrediti detalji oko odgovornosti, kazni i slično.

Gordana Grgas, novinarka Forbes Hrvatska